20 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

20 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

DÜNYADA OLUP BİTENLER Batı-Doğu Faydalı temaslar B- hafta Moskovada, e e bir durum göze çarptı tinde bulunan iki heyetten biri <i yük itibar göndü, törenle karşılandı, bizzat Krutçef tarafından kabul e- dildi. Bir diğer heyet ise adeta istis- kale uğradı, meşhur Pravda bunla- rın aleyhinde yazılar yazdı, Komünist Partisi beyanname yayın- ladı, Krutçef yan bile bakmadı. İti- barlı heyet, Amerika (Dışişleri Ba- han Yardımcısı W. Averell Harriman ile İngiltere İlim Balkanı Lord Hails- hâm'dan müteşekkil Batı Heyeti, öteki ise Teng-Hsiao-pting'in o idare- sindeki Çin Heyetidir. Haftanın ba- şında, öğle vakti, başta Tenıg-Hsiao- pinıg, Çin Heyeti üyelerini öğle vak- ti Elçilik binasından çıkıp Ooyemek yemeğe giderken görenler Rusya ile Çinin arasında kolay kapanmaz bir uçurumun açılmış olduğunu anla- makta güçlük çekmediler. o Gerçek- ten, soğuk çinlilerin yüzünden dü- -en bin parça oluyordu. Ruslar, dünya siyasetine yeni bir veçhe verebilecek teşebbüslerine çin- lilerle görüşmek suretiyle başladı- lar. Bir Çin Heyeti, Moskova ile Pe- kin arasında patlak veren ideolojik anlaşmazlığı hal ll TUS de gitti. Ruslar d rüşmeler hakkında azla bilgi verdi. ler. Aksine, görüşmeler kapalı kapı- lar arkasında cereyan ettiği o gibi bunların etrafında da gürültü ol- mamasına büyük önem verildi. İki Heyet Moskova yakınında, iyi mu- hafaza edilen bir kır evinde Coplan- dılar. Gazeteciler, Heyet üyelerinin gelişini ancak uzaktan seyredebildi- diler. Otomobiller içeri girdiğinde de- mir kapılar tamamen kapandı. Rus radyoları sükütu muhafaza ettiler. Bu haftanın hâdiseleri göstermiş- tir ki, Moskova bir vaziyet almadan önce durumun aydınlanmasını o bek- lemiştir Tarafların tutumu inliler rusları korkaklık ve statü- oyu muhafaza gayretiyle suçla- maktadırlar. Krutçef Küba işinde, Kennedy'den korkarak taviz vermiş- tir. Bunun sebebi şudur: Ruslarda dünyanın "malik olan milletler" zümresine katılmışlar, Komüniz- min esaslı ve asil gayelerini bir ke- nara itmişler, dünya nizamını değir Nikita Krutçef Tatlı o alâkalar tirmek işini unutmuşlardır. Bu, Ko- münizme ihanettir ve emperyalistle- re uşaklık etmektir. Rusyanın bırak- tığı bayrağı Çin eline alacaktır. Averell Harriman İtibarlı o müfteri Ruslar ise, çinlilerin bir nükleer harp istediklerini (obildirmektedirler. Gerçekten de çinliler bu saklamamaktadırlar. Partisinin görüşüne, göre nükleer savaş olursa, verilecek kor- kunç zayiata rağmen zafer komü- nist blokta kalacak ve dünyanın ye" ni nizamını sağlayacak proletarya yaşamakta devam edecektir. Aslına bakılırsa bu, tabii Çinin 600 milyo- geçen nüfusuna güvenerek takın- dığı bir tavırdır. Rusyaya göre Krutçef ne korkmuştur, ne de taviz vermiştir. Ama Rusyanın bir nükle- er savaş istemediği doğrudur. Zira rusların görüşüne göre yüz milyon- larca insanın hayatı üzerine bir me- deniyet kurmak kabil değildir. eğer bir Moskovadaki görüşmeler sırasın- da heyetler görüşlerini değiştirme-. larına karşı sert ve kati mukabele- sini yaptı. Sovyet Komünist Parti- sinin, adeta bir küçük roman hac- mindeki beyannamesi -35 bin kelime- liktir- Doğuya bakan ' pencerenin kapanması ve Batıya açılan pence- renin açılmasıdır. Hemen aynı gün Harriman'ın, A- merikan Hava Kuvvetlerine alt bü- yült jet uçağı Moskovaya indi ve Sovyet Dışişleri Bakan Yardımcısı Zorin tarafından karşılanan Ken- nedy'nin temsilcisi beraberinde mal- zeme de getirdiğini bildirdi: Ameri- hal konuşmalarını hususi telefon hattının, Moskova u- cuna yerleştirilmesi gereken aksa- ' Krutçef bir gün sonra oHarrıman ile Lord Hailsham'ı kabul etti ve "Nükleer Denemeleri saklama Anlaşması" görüşmelerinin başkanlığını üzerine aldı Şimdi ufukta beliren ihtimal, rüşmelerin kısmi de olsa bir anlaş- mayla sonuçlanacağıdır. Zira Rusya- nın Çin ile münasebeti, bu yüzden kesilmiştir. S. Enternasyonal! A ncak, hadisenin akisleri bundan ibaret kalmayacaktır. Çinliler gi- riştikleri yeni kampanyayla dünyadaki komünist partileri lardan ayırıp kendi ideolojilerine bağ- AKİS/21