20 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

20 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER Alicanın arzusuyla yapılan iki çeşit oylamada da Alican Grupu zafer sağ- ladı. İlk oylama, Koalisyona devam edip etmeme konusundaydı. Oylama gizli yapıldı. 62 üyeden 2'si çekimser kaldı. Geri kalan 60 üye müspet oyla Koalisyona devamı istediler. o Oyla- manın ikinci kademesi, Koalisyonun YTP kanadını teşkil eden Bakanla- ra itimad edilip edilmediği (o hususu içindi. Bu oylamanın neticesi 18 red ve 2 çekimsere karşı 42 oy şeklinde tecelli etti. . Şiimdi YTP içinde at koşturan cereyanlar bir müddet için mağlübi- yeti kabul etmiş durumdadırlar. A- lican Grupu vaziyete hâkim olmuş- tur. Her iki Gruptan bazı hususi maksatlıların bekledikleri karışıklık çabuk bastırılmıştır. Haysiyet Diva- nı süratle kararını verecek ve YIP İçinde bir Beşinci Kol gibi o çalışan Aferist oGrup temizlenecektir. Ni- tekim, Grup toplantısından sonra Fahrettin Kerim Gökay, Talât Asa- la: Divanı- daha iyi" "— Nasıl olsa Haysiyet na veriliyorsun. İstifa et, dedi. Emniyet Bir tâyin ve ötesi B, hafta, devletin gerçekten çok ö- kıyametin kopmasınla yol açtı. tek parti devrinin bazı usullerinin sembolü haline gelmiş olan bir kim- se, İstanlbulun unutulmaz polis mü- dürü Ahmet Demir, Emniyet Genel Müdürlüğüne tâyin olundu. Ahmet Demir adının bir allerji konusu ola- cağından Hükümette hiç kimse el- bette ki şüphe etmemekteydi. Hattâ, bu vesileyle "tabutluk" hikâyelerinin de yeniden ortaya çıkarılacağı bilin- mekteydi. İki uç, komünistle; ve tu- rancılar karşılarında (oyeminli o bir düşmanlarım bulacaklardı. Ama on- ların yanı sıra, ne komünistlik ve ne turancılıkla alâkası olan, iyi niyet sahibi çok kimse de Ahmet Demir ismi karşısında tadsız hatıralarını ha- tırlayacaklar bunların bazıları tüy- lerinin diken diken olduğunu "Sile hissedeceklerdi. Buna rağmen Hü- yin C.H.P. n bilmeyenle- rin hissi tepkisinden elbette değişik AKİS/16 davranışa sahip olacaklardır. Hükümette, Emniyet teşkilâtı- nın bir baştan ötekine elden geçiril- meşine, daha doğrusu ona bir çeki- düzen verilmesine ve bu teşkilâtın devlete güven telkin eden bir mües- sese haline getirilmesine lüzum gör- meyen kimse yoktur. Bazi son hâ- diseler bunu büsbütün elzem hale sokmuştur. Emniyet telkin etmeyen bir emniyet teşkilâtının o faydadan çok zarar verdiği, kime çalıştığı bi- linmeyen bir takım kimselerin bu- raya sızmış olduğu anlaşılmıştır. İ- şin bir başka cephesi, İhtilâlden son- ra,itilip kakılan teşkilâtın, kendisi- ni elinden tutup moralini yükselte- fesiyle gitmiş, oradaki başarısı üze- rine Emniyet Müdürü olarak hiz- met etmiştir. Tek parti devrindeki icraatının tepkisi bir tarafa her şey Demirin iyi bir icraatçı ve emniyet- çi olduğunu ortaya koymaktadır. Ahmet Demirin vazifeye (o daveti, İçişleri Bakanı Hıfzı Oğuz (Bekata tarafından yapıldı. Tayin karârna- mesinin imzalanmasından altı evvel Ahmet Demir İstanbuldaki e- vinden arandı. Arayan İçişleri Ba- kanlığı Özel Kalemiydi. Demir, bir an şaşırdı. Acaba niçin arıyorlardı? Birkaç saniye sonra karşısında İçiş- leri Bakanı Hıfzı Oğuz Bekata var- dı. Bekata, Demire Emniyet Genel Yeni Emniyet Genel Müdürü Demir İçişleri Bakanı ile Bir çifi kol sıvanıyor cek ve onu vazife yapabilecek hale getirecek bir başa olan ihtiyacıdır. Bir baş ki, polis ona güvenebilsin. Bunun, teşkilâtı bilen, bu sahada ihtisası olan, otoriter tanınan ve dürüstlüğü, namusu şüphe götür- meyen bir kimse olması o gerektiği üzerinde ittifak hasıl oldu. Bunun üzerine gözler, bu vasıfları taşıyan bir adama, Ahmet Demire çevrildi. Devir farkı . Ahmet Demir Hukuk o Fakültesini bitirdikten sonra Viyanada (o Kri- minoloji ihtisası yapmış, (muhtelif nahiye müdürlüklerinde ve kayma- kamlıklarda vazife almış, İstanbula evvelâ Polis Okulu Müdürlüğü vazi- Müdürlüğü vazifesini ' teklif etti. Demir evvelâ kabul etmek isteme- di. Çünkü İstanbulda son derece iyi bir isi ve huzuru vardı. Emniyet Ge- nel Müdürlüğünün, hele bu sıralarda ne derece yıldırım çeken bir yer ol- duğunu biliyordu. Fakat barka fak- törler, Demire kararını (o değiştirtti. Teklifi memnuniyetle kabul edece- ğini söyledi. Ahmet Demir bu vazi- feyi kabul etmekle evvelâ memleke- te hizmet edeceğini, sonra da. ço evvelden alınmış bir azil kararının -D.P. devri sınasında haksız oldu- gunu ispat edeceğini ümid etmekle- dir. Telefonda İçişleri Bakanına va- zifeyi kabul ettiğini bildirdikten son- ra, hareket için hazırlıklarını yap-