28 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

28 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

SOSYAL Kadınlar Belediye seçimlerinde kadın iyah saçlı, zarif, genç kadın, elinde- ki Belediyeler oNizamnamesini A- KİS muhabirine göstererek : — Yabancı memleketlerde birçok ferlerde erkekler, belediyelerdeki hiz- met ödevlerini çoktan kadınlara ter- ketmişlerdir" diye söze başladı Sonra şöyle devam etti *: — Çünkü belediyelerin ödevlerini nesleğiz ii, zaman göreceğiz ki, bu ödevler daha çok kadınları ilgilendi- ren ve gerek yaşadıkları hayat icabı, gerekse yaradılış bakımından onlara çok yakın olan ödevlerdir. Meselâ, u- mumi yerleri tanzim etmek ve bun- ların temizlikleriyle -meşgul olmak be- lediyelerin 1 numaralı. Ödevleri arasın- dadır. Lokanta, otel, plaj, iskele, so- kak, meydan, pazar yerleri gibi yerle- rin temizliği ve tanzimi kadın gözü ile bambaşka bir mâna alır. Kadınlar, yüzyıllar boyunca temizlik ve tanzim işleriyle uğraşmışlardır. . Bu konuda bir erkeğin göremediği eksiklikleri der- hal görür, buna derhal, en pratik ça- reyi bulabilirler. Temizlik Ve tanzim işi yanında be- lediyelere düşen en önemli bir ödev de yiyecek ve içecek maddelerinin kontrolü fiyat tanzimi, et, süt, yağ, zeytinyağ. (o peynir gibi başlıca gıda maddelerinin narha tâbi tutulması- dır. Kadın zaten günlük hayatı icabı içindedir. Ev kadınının başlıca ödevi çarşı ve pazarı dolaş- maktır. Belediye memurlarını kolay- lıkla atlatabilen esnaf, temizlik ve. ti- tizlik konusunda kadının kolayca gö- zünü boyıyamıyacaktır. HAYATI Kadın yalnızca çarşı ve pazarı, o- nun bütün inceliklerini bilmekle kal- sosyal bütün meselelerin içindedir. Bu meseleler içinden masa başına gitti- ğinde, elbette ki bu meselelere daha büyük bir vukuf ve daha büyük bir il- giyle eğilecektir. Belediyeler aynı samanda müreb- biye, sütnine, hizmetçi, ahçı ve muh- telif müesseselerde çalışan opersonelin yaş ve sağlık durumunu incelemekle görevlidirler. (Kimsesiz çocukları ko- rumak, yaşadıkları küçük şehirlerden, köylerden kaçarak büyük şehirlere ge- lip serseri bir şeklide sokakta dolaşan gençlere iş bulmak, bazılarını mem- leketlerine Ogeri çevirmek, tahsil ve terbiyeleriyle meşgul olmak; fakirlere ilâç, hastahane, hekim bulmak da ge- ne belediye Ödevleri arasındadır." Genç kadın bir an sustu, sonra A- KİS muhabirine dikkatle bakarak de- vam etti "— İşte bunun içindir ki kadın, özel- likle İngiltere ve Fransada, belediye hizmetleri için erkeğe tercih edilmek- te ve bu sahada büyük başarı kazan- maktadır. İngilterede bir kasaba var- dır. Bu kasaba, yüz yıldır o belediye- sinde hiçbir erkeğe ödev vermemiş ol- makla övünür. Belediye başkanı dahil, bütün memurlar kadındır ve bu ka- sabanın mii işleri saat gibi işle- mektedir Olay, geçen hafta İstanbulda, E- minönündeki bir yazıhanede geçti. Genç kadın avukat Solmaz Belüldü. Solmaz Belül, C.H.P. Kadın Kolları Şişli ilçesi Başkanıdır. Kadın Kolla- rının Belediye seçimlerine mümkün Av. Müekkili pek çok Solmaz Belül mertebe fazla aday koyması, ve mem- leket için hayırlı bir teamülün yerleş- mesi için bir kampanya (açılmasına karar veren teşkilâtın bir üyesi olup, bu konuda bit seminer hazırlamakta- dır. Kadının daha çok vakti vardır. Ara Solmaz Belül elindeki notla- rı bıraktı. Biraz düşündü ve tekrar konuşmağa başladı — Öyle zannediyorum ki, -kadı- nın, herşeye rağmen, erkekten daha çok vakti vardır. Yüksek tahsil yap- mış pek çok ev kadım bugün dışarıda bir ödev yapmamaktadır., Belediyeler- de hizmet mukabili alınan para bir ge- çim parası olamıyacak kadar az Ol- duğuna göre, erkeklerin çoğu bu öde- vi ikinci bir iş olarak, âdeta fahri bir iş olarak ele almaktadırlar. Halbuki baş- ka, bir işi olmıyan ev kadını için bu, canla başla ve bilerek, anlıyarak ye- rine getirilecek bir ödev olacaktır. Birçok ileri toplumlarda kadınlar, politika sahasında eğitici, bir rol oy- nayıp kitlelere hitap etmekle beraber, büyük millet meclislerine büyük mik- tarda girmemektedirler. Çünkü kadın- ların yaşadıkları hayat, ey kadınlığı, çocuk yetiştirme ödevi, onları memle- ket çapındaki faal politika hayatın- dan uzak tutmaktadır. Fakat buna mukabil, kadınlar, yaşadıkları şehir- lerin belediye işleriyle çok yakından ilgilidirler ve bu sahada faal olmak- ta, ödev kabul ederek faydalı olmak- tadırlar. Belediyelerin başarılı işler yapa- bilmeleri herşeyden önce halk içindir.