28 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

28 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

SİNEMA Ade'de bulur. Bu andan itibaren, iki eski arkadaş arasındaki köklü dostluk, birdenbire yıkılır ve tuzla buz olur. La Rocca'nın karısı, Ade'nin de kız- kardeşinin mezarı başında (ayrılırlar ve bir daha birbirlerini görmemek üze- re her biri bir yana gider. Jean Becker adında biri.. can Becker'in "Un Nommâ La Roc- ca - Parmaklıklar (oArasında" ilk filmidir. Bu itibarla ilk filmini yapan her rejisör gibi, Oo ufak-tefek sinema kusurları olacaktır ve vardır da Fa- kat bu kusurları acemiliğin Oo verdiği buruk, bir tad taşımaktadır ve yer yer ustalarda bile rastlanmayan bir güzel- liğe erişir. Becker'in Yeni Dalgacılar- la tek bağışık yanı. gözüpekliği ve a- taklığıdır. Üslüp olarak daha çok Ro- bert Aldrich biçimciliğini osürdürmek- tedir. Becker'in biçimciliği (Okuru bir tekniğe dayanmıyor. Tam tersi, Bec- ker, biçimi öz ve duyarlıkla bir arada pürütme çabasındadır. Bu çabasında tanı bir başarıya ulaşabiliyor mu? Ha- yır. Bazan biçim uğruna duvarlığı, ba- can da beriki için ikinciyi harcayıp geçmekten çekinmiyor. AKİS/32 "Parmaklıklar Arasında"nın sine- matografik tersliği, obazı bilinen ku- ralların hiçe sayılmış olması, seyirci- ye hikâye anlatımı içinde noktalama işaretlerinin verilmemesi, normal bir sinema seyircisi için filmi- güç anla- şılır bir duruma sokuyor. Becker, bü- tün bunları gereksiz bulmuş olabilir. Ama yığınlar için Km sanatların bir kolu olan sinemada rejisör, çoğun- luk yerine aydınlar azınlığı için film yapmaya kalktığı an, filmi yerine ken- di terse düşüyor demektir. Genç sine- macı Becker'in durumu budur. Gele- cekte ne olup ne biteceği de ikinci fil- mindeki- tutumunun ne olacağına bağ- lıdır. "Sonsuz Şarkı" Ünü besteci Chopin'in hayat hikâ- yesini anlatan "A Song To Remem- ber - Unutulmaz Şarkı", o gösterildiği ülkelerde umulmadık bir ilgiyle karşı- lanmış ve rejisörü oOCharles Vidor'ı Hollywood'lu rejisörler (arasında bi- rinci plâna çıkarmıştı. Tabii bu birin- ci plâna çıkış, "iş filmleri yapma" ko- nusundaydı ye nâçar kalıp yanılma so- nucu Hemingway'in "A Farewell To Arms- Silâhlara Veda'yı Vidor'a ema- net eden yapımcı Selznick, filmi, Vi- dorın nasıl yüzüne gözüne bulaştır- dığını görmüş ve yıkılmıştı. “Song Without End - Sonsuz Şar- kı" yine bir ünlü bestecinin, List'in ha- yat hikâyesini işlemektedir. Rejisör, bu tür filmlerde bilirkişi sayılan Charles Vidor'dur. Chopin filmi "A Song To Remember - Unutulmaz Şarkı" nın il- gi görme nedenleri arasında, aslında bestecinin hayat hikâyesinin çok renk- li oluşu ve seçilen müziklerin de son derece yumuşak ve "popüler" olmala- rındaki isabetten o öteye geçmiyordu. "Song without Bud-Sonsuz Şarkı"- nın kahramanı List'in ise, bu kadar ilginç bir hayat hikâyesi yoktur. Üs- telik, seçilen müzikler de seyirci ço- gunluğu için hayli ağır parçalardır ve senaryocu da List'in besteciliği yerine "İcracı'lığı üzerinde durmuştur. Piya- nonun bu usta çalıcısı, önceleri bir kontese (Genevieve Page) tutulur. Pa ris dışına kaçar kontesten çocukları olur. Fakat uçarı List (Dirk Bogarda) bir konser arasında rusyalı bir obaş- ka kadına, bir prensese (Capucine) tu- tulacak, ardısıra diyar diyar geçecek ve sonunda prenses uğruna herşeyini feda edecektir. Hikâye, bir yerden sonra İki- ka- dın arasında kalmış bir erkeğin tut- kularım ve davranışlarını işler görü- nüyorsa da, müzik yönünün gereksiz hamallığı karşısında bundan da vaz- geçiliyor ve (o "Song Without Bnd- Sonsuz Şafta" bir yerden sonra kon- ser filmi -haline geliyor. Rejisör Charles Vidor filmi bitir- meden Öldüğünden, geri kalanı Geor- ge Cukor sürdürmüştür. Fakat, arada keskin çizgili bir ayrım yoktur. Oyun- culardan Dirk Bogarde, müzikçi List'- ten başka herşeydir. Daha çok hır- çın, kavgacı, isyankâr bir "günümüz insanı"na yaklaşan bir kişiliği can- landırmaktadır. Kontesteki Genevi- eve Page, filmin en başarılı kadın o- yuncusudur dense yeridir.. - Capucine soğuk, tutkusuz - hele askı için Papa- lara ve Çarlara kadar çıkıp kafa tu- tan bir kadın yerine-, ruhsuz, düm- düz bir oyunla isteneni verememekte- dir. Başarısız oyuncular üstesinde, en baştaki Bogarde'den sonra (oMattita Hunt ve Ivan Desny sırayı tamamla- maktadırlar.