28 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

28 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

i Kitap okudum Adı : "Sanayi Di 1k Gelsen rejime, hukuka ve memleket menfaatlerine aykırı tutum Yazarı : Muammer Aksoy Baskı : Sevinç Matbaası, 1988 Ankara, 307 sayfa 15 lira. Konu : Türkiyede bugüne kadar pek çok konuda pek çok kitap yazılmıştır ama, Muammer Aksoy'un "Sanayi Bakanı Çelikbaşın rejime, hukuka ve mem- leket menfaatlerine ayları tutumu" adlı kitabı gibisi yazılmamıştır. e Aksoyun kitabı açık bir ithamnamedir. Bir ithamnamedir ama, şimdiye kadar Türkiyede görülen ithamnamelerden çok ayrı bir özellik taşımaktadır. Türkiye şarkın biraz fazlaca göbeğinde olduğundan, Türkiyede ithamlar hep ya fısıltı halinde, ya da arkadan, itham edilen kişi iktidardan devrildiğinde, hattâ daha iyisi, sesi sedası çıkmayacak zamanda yapılır. Aksoy ise tam tersini yapmış: Çelikbaşı it- ham etmek için iktidardan düşeceği, hatta partisinin iktidardan düşeceği za- manı beklememiş. Tam aksine, Bakanın, iktidarının zirvesinde bulunduğu bir zamanda açıkça karşısına geçmiş. Kitabında bir, üç, beş değil, yüzlerce, bin- lerce belge vererek, hem de resmi belgelerle, sözüne yüzde yüz güvenilir kişile rin zabıtlara geçmiş sözlerini naklederek diyor ki, "sen rejime aykırı davranı- yorsun, sen hukuku tanımıyorsun, sen memleket menfaatlerine aykırı bir tu- tum takip ediyorsun. Böyle bir adam iktidar makamında oturmamalıdır. İstifa etmelidir, o latif a etmez ise, onu tutanlar kolundan tutup atmalıdırlar." Kitabın konusu ve özeti, bu!.. Kitabın ikinci özelliği; bir zamanların DP. milletvekili ve İşletmeler Ba- cam, bir zamanların ispat Hakkı şampiyonu, Hürriyet Partisi kodamanların- dan Burdur milletvekili, daha sonra da CHP Burdur milletvekili ve nihayet Sanayi Bakanı Çelikbaşın bilinmeyen bazı özelliklerinin türk kamu oyuna gene en bilimsel şekilde duyurulmasıdır. Meselâ, mektuplarının altına bile "Prof." ünvanını koymayı ihmâl etmeyen Çelikbaşın bu sıfatı hakkında Ak- soyun yaptığı araştırmadan elde edilen sonuç şu: Çelikbaşın tek sayfalık pro- fesörlük tezi, tek sayfalık doçentlik ve doktora tezi, iktisadi, içtimai, mali veya hukuki alanda herhangi bir kitabı veya broşürü yahut herhangi bir (o alanda herhangi telif bir broşürcüğü yoktur. En utun makalesi 16 sayfadır ve sağda solda yayınlanan bütün ilmi yazılarının toplam sayfa sayısı da 57 dir!.. Gene Aksoyun yaptığı incelemelere göre Çelikbaş, ne profesörlük, ne do- çentlik ne de doktora imtihanı geçirmiştir. Bunlara karşılık, DP devri millet- vekilliği ve bakanlığı zamanında Anayasaya aykırı ve antidemokratik olduk- tan, rejimi yıkıcı mahiyette bulundukları mahkeme ilâmı ile sabit on kanu- nun teklifçisi ve sözcüsü olmuştur. Yerli ham petrolü yabancı petrolün esiri etmiş, bakanlığındaki yüksek memurları uydurma gerekçelerle işinden atıma, Danıştay kararlarını hiçe saymış, dinlememiş, bütün ömrü boyunca demagoji yapmıştır. Sonuç : Eşi az bulunur bir medeni cesaret Örneği veren Muammer Aksoy, şimdiye kadar bir örneği daha bulunmayan koskocaman kitabını, bugün bu memleketin kaderi üzerinde söz sahibi olan bir Bakam kamu oyuna iyice ta- nıtmak için yazmış. Muhakkak ki bu kitap yayınlandığı günden bu yana pek çok kişi tarafından büyük bir merak ve zaman zaman kahkaha, zaman zaman da yüz buruşturma içinde okundu. Ama öyle anlaşılıyor ki, asıl okuması ge- rekil iki kişi tarafından okunmamış: Başbakan İnönü ve Çelikbaş! Zira bunlar- dan hiç asa çıkmadı... AKİSÇİLER SİZİN İÇİN Sinema Ae yeni sinema mevsimi, bu hafta iki sinemanın takdim etti- gi iki yeni filme bağladı. Bu arada eskiler de, gene ayni minval o üze- re, seyircinin önüne temcit pilavı gi- bi sürülmekte berdevam. Bu yüzden Ankaranın iki sineması — Ulus ve Büyük Sinema — birden seyirci hü cumuna uğradı. Sıcak geçen bir yaz- dan sonra Ankaralıların sinemaya susadıktan anlaşılıyor. Yıldırım Harbi : Van Johnson'un biz kurdelâsı. Artık unutulmağa yüztutan Alman Harbiyle ilgili bir macera. Ama rahatça seyredebilecek cinsten. o Al- manların mağlüp olmalarına (yakın kurdukları bir teşkilât var. Amerikan eğitimiyle yetişmiş komando birlikle- ri, Müttefik hatlarına sokulacak ve moral harbiyle sabotaj atbaşı gide- yetişmiş, vatanına ve Führerine bağlı. Bir sı- ra harp oyunu. Amerika üniforma- sıyla amerikalılara oyun oynayan al man komandolarının sonu. Sinema severlere salık veririz. Gizli Yollar : Bazı filmler vardır, ra- hat rahat seyredilir, fakat sonra, si- nemadan çıkılınca akılda hiç bir şey kalmaz. İşte "Gizli Yollar" da böyle bir kurdela. Richard widmark'ın be ceriksiz ve kalitesiz bir oyunu. Ma- caristan ihtilâline tekaddüm eden günlerde bir ihtilâl liderini Macaris- tandan kaçırmağa çalışan profesyonel bir casusun macerası. Ne de olsa ye- ni filmdir, eğlenmek isteyenlere, he- Yl . hoşlananlara (o özellikle sa- lık veriri. AKİS/29