12 Şubat 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

12 Şubat 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

komisyonlarından ve daha önce de CHP Grupundan geçmesini istemek bu şark kurnazlarının buldukları "ça- re" olmuştur. Tasarının bütün komis- yonlardan geçmesi demek Umumi He- yete en azından yedi aydan önce gelme mesi demektir.-Bunlar ilk bakışta haklı görünen gerekçelerini yaymışlar, Tasa rının CHP Grupundan geçmeden Mec- lis komisyonlarında görüşülmesinin Gru pu kaale almamak olduğunu, "böyle ö- nemli bir Tasarının aceleye getirilme- mesi, lazım geldiğini" durmadan tek- rarlamışlardır. Bazen dillerinin altın- daki baklayı da çıkartarak. Toprak Reformu Tasarısının seçimlerde Parti- ye büyük zarar vereceğini ileri sürmüş lerdir. £ Propaganda bu şekilde yayı- lırken, Genel Başkanın, bir sohbet sı- rasında "hiç bir CHP'linin toprak re- çrkamıyacağını, karşı hızlarını kesmiştir Bu mukavemet hareketi, son Parti Meclisi toplantısında da çekingen bir zemin yoklaması yapmış, fakat kesin bir yenilgiye e İşin ilgi çeki- ci tarafı, bu zemin yoklamasını, bir zamanlar ilerici ve Ma gençliğin sevgilisi olan, eski Siyasal Bilgler Fa- kültesi Dekanı Prof. Turan Feyzioğlu- nun yapmış olmasıdır!.. Feyzioğlu ba- zı önemli kanun tasarılarının Önce Gruptan geçirilmemesini tenkit ede- cek olmuş, fakat Grup Başkan Vekili- Kemali Bayazıttan sertçe bir cevâp a larak susmuştur. Bayazıt, hangi tasa- rıların Gruptan geçtiğini, hangilerinin- geçmediğini, zamanının büyük bir kıs- mını yurt dışında geçiren Feyzioğlunun iyice bilemiyeceğini söylemiştir... Mukavemetçilerin Oo mücadelesinin Toprak Reformu Tasarısının süratle Meclisten çıkartılması için teklif etti- ği geçici karma komisyon fikri, Hür- rem Müftügil, Hasan Fehmi Evliya, Reşat Arpacıoğhı ve Ahmet Karamüf- tüöğlunun şiddetli direnci ile karşılaş- tu. Mukavemetçilerden sonra söz alan Bülent Ecevit, sözlere değil, sözlerin arkasında yatan niyete cevap verdi ve: "--Eğer geçici komisyon kurulmaz- sa. Toprak Reformu Kanun Tasarısı yedi .Meclis komisyonundan geçecektir. Bu takdirde, değil 1965 seçimlerine ka- dar ondan sonraki dört yıllık devrede bile bunu kanunlaştırmak mümkün o- lamaz!." dedi.. Ecevit konuşmasında o toprak re- formuna karşı olan oKaramüftüoğlu- nun seçim bölgesinde başından geçen AKİS, 12 ŞUBAT 1965 bir olayı da nakletti, Bir C.H.P. Toprak (Reformuna karşı C.H.P. içinden bir takım itirazların gelmesi hiç kimseyi şaşırtmamıştır. C.H.P. ne bir sınıf, hatta ne bir doktrin parti- sidir. C.H.P. devletin idaresinde kullanılacak bir siyasi örgüt olarak ku- rulmuş, tek parti halinde o görevi yapmış, ancak çok partili sisteme geçil- dikten sonra müstakil bir bünyeye sahip olmuştur. Geçirdiği değişiklikler bu olan bir partide, bırakınız sağı veya solu, aşırı sağın ve aşırı solun temsilcilerinin dahi bulunması oyadırganacak bir durum değildir. Hele maddi veya manevi menfaatler bahis konusu olunca iki tarafla temsilcileri- nin vaziyet alması gayet tabiidir. Nitekim Meclis Grupunda bir takım, Toprak Reformunu yokuşa sürmek için çırpındığı sırada aynı partinin bir gençlik kolu hazırladığı konuşma serisine hatip diye sadece bir sıra ko- münist, aşırı sosyalist, salon sosyalisti sima doldurmuş, bu listesi il mer keti tarafından reddedilince istifa etmiştir. Fakat bir partiye hüviyetini veren bu uçlar değildir. Bir partiye hüvi- yetini veren, onun idaresini partiiçi seçimle ele almış takımın takip ettiği politikadır. Bugün C.H.P. memleketin menfaatini orta yolda gören kim- selerin partisi halindedir ve bu politikayı takip etmek bazen iki ucun mu- kavemetini kırmakla kabil olmaktadır. Toprak Reformu parti tarafından sağın mukavemeti kırılarak benimsenecek ve "Partinin Malı" haline ge- tirilecektir. Bilhassa gençler arasında moda olan ve cazibesi bulunduğun- dan şüphe edilemeyecek cereyanlar da solun mukavemeti kırılarak normal ölçüler içine sokulacaktır. Bunlar yapılamazsa partinin hüviyetinin deği- şeceği şüphesizdir. C.H.P. her halde ne bir A.P, Ve ne de bir T.İ.P, olmak istidadındadır. Bundan dolayıdır ki C.H.P. dahilindeki "tutum çekişmeler"ini fazla mübalağa etmemek lâzımdır. En aşırı uçlardaki kuvvetler eğer hâlâ C.H P. saflarında bulunuyorlarsa bunun iki sebebi vardır: Bunlar kendi sağlamı, daki veya sollaruıdaki siyasi teşekküllere iltifat edecek derecede sağa veya sola meyletmemişlerdir. C.H.P. içinde uçturlar, fakat meselâ A.P.'yi gene de fazla sağcı ve T.İ.P.'i fazla solcu bulmaktadırlar. Yahut CH P.'yi bir gün kendi görüşlerine getirebilecekleri kanısındadırlar. Yani, partiye hü- viyetini veren mekanizmanın başına partiiçi seçimle gelebilecekleri ümi- dini muhafaza etmektedirler. Fakat, hadiselerin gösterdiği, o günün henüz bugün olmadığıdır. burada köylüle- oOpudan seçilecek bir ihtisas komis- rin, toprak reformunun ne zaman ger çekleşeceğini sorarak, kendisinin yaka sına yapıştıklarını belirtti. Bu sırada hızlı mukavemetçilerden Bekir Sami Mi, Ecevite hitaben: — Gecekondularda oturanlara da a.- partmanları dağıtın, öyleyse!" demesi, mi oldukça kararttı. müdahale, gül bahçesinin di- Meni iii kapıldıkları (o büyük öfkeyi apaçık göstermektedir. Netice olarak CHP Grupu, Turan Şahinin önergesini kabul etti ve geçici komisyon kurulması imkânını yarattı. Bu önergenin oylanmasında verilen 15 aleyhte oy, CHP İçindeki mukaveme- tin cılızlığını göstermek o bakımından ilgi çekicidir. Son duruma göre Top. rak Reformu Tasarısı, Meclis kabul ederse, geçici karma komisyonda görüşülecek, bu arada CHP Gru- yonu, Tasarı üzerinde ayrıca çalışarak bir rapor hazırlıyacaktır. Grup bu ra- por üzerinde daha sonra görüşme ya- pacaktır. Mukavemetçiler şimdi de bu komisyona Fethi Çelikbaş ve Hürrern Müftügil gibi (CHP'lileri | seçtirilmek için gayret sarf etmektedirler. Mücadeleye devam! CHP Merkez Yönetim Kurulunun genç üyelerinden biri: — Mücadeleye devam edeceğiz. Toprak Reformu Tasarısını mutlaka 1965 Ekiminden önce kanunlaştıraca- gız" dedi. Genç CHP'li, AKT'çinin soruları- na, yeniden boyanıp döşenen ve çalı- şır hale gelen Parti binasındaki oda- sında cevap verdi, iyimser ve enerjik bir ifadeyle, yapılacak işleri anlattı. 13