12 Şubat 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

12 Şubat 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

DIŞ GEZİ LER mak için düşünülmüş bir tertiptir. Dış işlerini tedvire memur Devlet Bakanı Padley, İngilterenin, Fransa yeni ter- tibi kabul etsin diye bu kuvvetin ba- şına birfransız komutanın getirilme- sini teklife hazır bulunduğunu AKİS temsilcisine (o bildirmiştir. e Ancak bu takdirde dahi General de Gaulle'ün müsbet bir cevap vermesi pek muhte- mel gözükmemektedir. Zaten yeni ingiliz teklifi aynı za- manda İngilterenin savunma masraf- larını azaltmak gibi bir başka gaye taşımaktadır. Mr. Padley ingiliz nük- leer kuvveti ve bunu taşıyan gemiler için şimdiye kadar İngilterenin yaptı- ğı masrafların öyle yeni ter- tip içinde Atlantik Paktının diğer ü- yelerince de paylaşılacağını belirtmek ten kaçınmamıştır. Ancak bunun "di- ger üyeler"i, meselâ Türkiyeyi niçin ilgilendireceğini anlamak zordur. MLF diye bilinen çok taraflı nükleer kuv- vet de, yeni İngiliz projesi de zaten mevcut bir kuwet için Türkiye gibi devletlerin, yeni mali mükellefiyet al tına girmelerini ogerektirmektedir ki bu ingilizlerin işine gelse de her halde bizlerin işimize gelmemektedir. Sir Alec-Douglas Home bu mese- lede İşçilerin başka sebepten karşısın- da bulunduklarını söylemiştir. Sir A lec'e göre ve onun Muhafazakarları- nın nazarında İngiltere böylece kendi nükleer kuvvetinden kendi ihtiyaçları için yararlanmak imkânım ortadan kaldırmaktadır. Gerçi ingiliz nükleer kuvveti Fransanın meşhur atom bom- basının yanında büyük mâna ifade etmektedir ama Amerika ve Rusyanın ellerinde bulundurdukları nükleer kuv- vetle kıyaslandığında (o hiç bir değer taşımamaktadır. Sir Alec "İngiltere, nin kendi ihtiyaçları" derken Kızıl Çinin Hindistana karşı kullanabilece- gi bir atom bombasına karşı ingiliz nükleer kuvvetinin paravana yapılma- sını Oo düşündüğünü (o saklamamıştır. Londrada hemm iktidar ve hem de mu- halefet çevreleri bazı memleketlerin, meselâ İsrailin ve belki de Mısırın bir küçük nükleer kuvvete sahip oldukla- rı kanısındadırlar. Mr. Padley bu hu- susu açıkça ifade etmiştir. Nükleer kuvvetin dışında İngilte- renin dış politikasında bir değişiklik bahis konusu olmayacaktır. Amerika yeni İşçi Hükümeti sıkı bir şekilde des teklemektedir. İşçilerin Dışişlerini ted vire memur Devlet Bakanı gülerek: " — Atlantiğin ötesinde bulduğu- muz ilgi ve sempati Muhafazakâr Hü kümete gösterilen ilgi ve sempatiden fazladır" demiştir. Kıbrıs konusunda İngiltere, her hangi bir halde Türkiye'nin elini, ko- lunu hiç bağlamamak niyetinde bu- lunmakla beraber bir teminatcçı dev- let gibi hareket etmek niyetinde de Harold Wilson ailesi ile birlikte Bir yudum kahvenin hatırı değildir. Mr. Padley:, "— İngilterenin karışması mesele- yi kolaylaştırmayacaktır" diyerek bu düşünceyi ifade etmektedir. Bir gün sonra Muhalefet Lideri Douglas Home da aynı görüşü teyit etmiştir. Fakat hadiseler bir türk mü- dahalesini tekrar gerektirdiği takdirde Türkiyenin herhalde İngiltereyi kar- şısında (o bulmayacağı (o muhakkaktır. Hattâ İngilterenin bundan memnun o- lacağına dair belirtiler de çoktur. İn- giltere, Sir Alec'in Taksim konusunda ifade ettiği fikri bir "çaresizliğin ça- resi" olarak kafasında dikkatle muha- faza etmektedir. Herhalde Devlet Ba- kanı da. Muhalefet Lideri de AKİS temsilcisine kesin şekilde tek taraflı bir Enosisin bahis konusu olâmayaca- ğını mükemmelen anladıklarını ifade etmişlerdir. Mr. Waiter Padley'in bildirdiğine göre, Kıbrıs Meselesi Birleşmiş Mil- letlerin Genel Kuruluna geldiğinde İn giltere oyunu bu mülâhazayla ve böy- le bir istikamette kullanacaktır. İn giltere Hükümeti Genel Kuruldan türk tezi aleyhinde bir karar suretinin çık mayacağı kanaatindedir. — Dışişleri tedvire memur Devlet Bakanına sorulmuştur: "— Ya çıkarsa?" Mr. Dadley gülmüştür: "— Bunun sizi bağlayacak bir ta- rafı olur mu?" Sorunun cevabının "Hayır" olduğu Londrada bilinmektedir. Cevriye Göymen Gömlek, Pijama ve Bluz Dikiş Atölyesi İtinalı dikiş, ucuz fiyat Yenişehir Uçar Sokak Öz- tuğ Pasaj No: 54 Otel Barikan karşısı. (AKİS: 111) AKİS, 12 SUSAT 1966