12 Şubat 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

12 Şubat 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

DIŞ GEZİLER Britanya Başbakanı Harold Wilson Kabine toplantı salonunda Yalnız fakat emin ingiltere Kıbrıs ve ötesi AKİS OoObu hafta, bir temsilcisi- nin İngilterede yapımş ol- duğu bazı (O mülakatların izle- nimlerini obij mülakatlardan parçalar vererek yayinlamak- tadır. AKİS temsilcisi bir çok çevreyle ve bu arada İngilte- renin Muhalefet lideri Sir A- lec-Douglas Home ve Dışişle- kanı Mr- Walter Padley üe gö- rüşmüştür. Temaslar en Ziyade Kıbrıs meselesi üzerinde olmuş sa da Büyük Biritanyayı ilgi- lendiren diğer e hususlar hak- kında da ilgililer canlı bilgiler vermişlerdir. Bit yaz o Büyük Oo Britanya Başbakanı Mr. Harold Wilson- un Başyazarımız . Metin Tokerin sorularına verdiği o cevaplarla birleştirildiğinde İ Kıbrıs ve dünyanın diğer bazı aktüel meseleleri (o karşısındaki tutumuna ışık getirmektedir. AKİS, 12 ŞUBAT 1965 İngilterenin Muhalefet lideri ve eski Başbakanı Sir Alec-Doüglas Home "eğer Makarios gerçekleri görmemek- te devam eder ve uyuşmaz tavrını sür dürürse" Kıbrıs meselesi için Tak- simden başka bir "pratik hal çaresi" görmemektedir. Bundan, dört ay kadar evvel birkaç milletvekilliği farkla ikti- darı İşçilere vermiş olan Sir Alec bu düşüncesini Avam Kamarasında. Mu- halefet Liderliği (odasında bir AKİS e ifade etti. Kıbrıs Mesele- hem meselenin mahiyeti dolayısıy- iz hem de Adadaki ingiliz üsleri yü- zünden Londrayı meşgul eden önemli işlerden biridir. Yeni hükümetin dış- işlerini tedvire memur Devlet Baka- nı Mr. Walter Padley de AKİS tem- silcisine İngilterenin bu üsleri muha- faza etmek niyetinde bulunduğunu hiç tereddüde mahal bırakmayacak tarzda bildirmiştir. Gerçi İşçiler, muhalefette bulundukları yıllarda "hükümran üs- ler" konusunda aleyhte bir tavır takın mışlar ve bunların tasfiyesi yolunda fikirler söylemişlerdir ama, şimdi ik- tidardayken hiç olmazsa (o Kıbrıstaki üsler hususunda (o Muhafazakârlardan farklı bir görüşe sahip değillerdir. Za- ten Mr. Walter Padley kendisiyle A- vam Kamarasının 607 numaralı oda- sında yapılan konuşmada işçiler ile Muhafazakârlar oarasında dış politi- ka bakımından büyük bir değişiklik beklememek ( gerektiğini (o söylemiştir. Dışişlerini tedvire memur Devlet .Ba- kanı şunu ilave etmiştir: "— Bu demektir ki Kıbrıs konu- sunda eski hükümetin takip ettiği po- litikayı devam ettireceğiz." Bu sözler Sir Alec - Douglas Home un ifadesine daha da büyük bir önem verdirmektedir. Sir Alec de "Sizin dış politikanızla yeni hükümetin dış po- litikası arasında nasıl bir fark görü- yor ve bekliyorsunuz?" sorusuna "Hiç bir mühim fark yok ve olması muhte- mel değil" vermektedir, iki iktidarın dış politikası (o şimdilik bir noktada bir (çatışmaya yol açmıştır: Çok taraflı nükleer okuwet mesele- sinde. Yeni İşçi Hükümeti İngiltere- linin nükleer kuvvetini "Atlantik Nük- leer Kuvveti" adını verdiği bir müs- takbel teşekkülün emrine vermeği dü- şünmektedir. muhalefetiyle (karşılaşan çok nükleer kuvwet projesinin yerine kon- 15