12 Şubat 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

12 Şubat 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DÜNYADA OLUP BİTENLER Vietnam Uçurumun kenarında Saygonun 385 kilometre kuzey . doğu- sundaki 100 bin nüfuslu Pleiku şeh- ri dolaylarında bulunan amerikan üs- sü, geride bıraktığımız Cumartesigünü, hiç beklenilmeyen bir hücuma uğradı. Üssün çok yakınlarına kadar geldikle- ri anlaşılan Vietkong çetecileri ameri- kalılar tarafından kullanılan "Hallo- way" hava alanını havan topu ateşi- ne tuttular, buradaki uçaklarla heli- kopterlerin önemli bir kısmını tahrip ettikleri gibi, dokuz amerikan görevli- sinin ölümüne, yüzü aşkınının da ya- ralanmasına sebep oldular. Bununla yetinmeyen çeteciler kısa bir süre son ra Tuy Hao'dakı Güney Vietnam as- keri tesislerine ve Na Trang bölgesin- deki bazı köylere de saldırdılar. Şu satırların yazıldığı sırada bütün dünyayı yeni bir savaşın eşiğine kadar yaklaştırmış bulunan olaylar işte böy- le başladı ve ondan sonra da hızla ge lişti. Vietkong çetecilerinin bu baskı- nından sonra Güney Vietnam hükü- 18 Vietnamda amerikan uçakları Yanlış oyunun sonu metiyie Saygondaki Birleşik Amerika Büyük Elçiliği ortak bir bildiri yayın- layarak bu saldırı üzerine Kuzey Vi- etnamdaki askeri tesislere karşı mi- silleme harekâtına başladıklarını açı- ladılar. Bildiriye bakılırsa, karşı ha- rekâta hedef teşkil eden tesisler, Gü- ney Vietnama yapılan Vietkong sal- dırlarının o yönetildiği (o merkezlerdi Bundan kısa bir süre sonra da Ame- rikan Savunma Bakanı McNamara bir basın toplantısı yaparak 17. enlem dairesi yakınlarında bulunan üç a- merikan uçak gemisinden havalanan 49 avcı uçağının Kuzey Vietnamda Dong Hay şehri dolaylarındaki askeri tesisleri bombardıman ettiklerini bil- dirdi. McNamara'ya göre Pleiku bas- kınının Hanoi'den yönetildiği (okonu- sunda amerikan haber alma servis- lerinin elinde kesin bilgi vardı. Pleiku baskınının üzerinden yirmi dört saat bile geçmeden Birleşik A merika Vietnamdaki savaş birliklerin ei şekilde kuvvetlendirmiş bulu yordu. Bunun için alınan tedbirle- rin m Başıma, 18 Hawk füzesiyle donatıl mış bir uçaksavar taburunun Güney Vietnamdaki Nang hava üssüne gönde- rilmesi geliyordu. Bilindiği gibi, bu fü- zeler 15 bin metre yükseklikte ve çok büyük hızla uçan uçakları tahrip et- mek için kullanılmakta ve radarla yö- netilmektedirler. 570 kilo ağırlığındadır lar, yanıltılmaları çok güçtür. Öteyan dan, Uzak Doğuda bulunan amerikan savaş gemilerine de hızla Tonkin kör- tezine yönelmeleri emri verilmiştir. A- lınan bu tedbirlerin yanısıra, Güney Vietinamda bulunan amerikan ailele- rinin tahliyesine de başlanmıştır. Bu ülkeyi terkedecek amerikalıların sayısı ikibine yaklaşmaktadır. Minare ve kılıfı Amerikan ve Güney Vietnam uçakla-. rının Kuzey Vietnamdaki askeri te- sisleri bombalamaları bir kere olma- mıştır. Pleiku baskınından sonra Viet- kong çetecileri üstüste iki gün daha Güney Vietnamdaki üslere baskın yap- mışlar, bunun üzerine Amerikan ve Güney Vietnam uçakları da yeniden Dong Hay bölgesini bombalamışlardır. Birleşik Amerika yöneticileri, yapılan her bombardımandan sonra, bunların yalnızca askeri tesislere o yöneltildiğini 4 büyük bir dikkat göstermek tedirler. AKİS. 12 ŞUBAT 1965