12 Şubat 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

12 Şubat 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Kulağa Küpe Dön baba, dönelim! Bölükbaşının sorumlulukla müessiriyet'ten "Hükümette eşit , beraber eşit ne anladığını biliyorsunuz- Eşit müessiriyet nasıl olacak? Tabii Hükümete A.P. ile eşit sayıda Bakan sok- makla. Bakanlar için mesele halledi- lebilir.Bakan sayısı 22'dir- , Ya- rısı 11 eder. Bölükbaşının takı- mı ise, kendisi hariç 12 kişi. 1'i Bakanı olur. Bir tanesi de, eh, "İktidarın M. P. kanadı'nın "Meclis Grupu'nu teşkil eder. Müessiriyet önemi yi Ki müessiriyet” bakımından ise Bölükbaşı tiyor. Çare ? man canım, işin ciddiyeti bu iken düşünülecek şey mi ? Tek günler bir A.P. li Başbakan, çift günler- Bölükbaşı Başbakan.. Yok, yok. Bölükbaşı bunu ka bul etmez. Tek günler Bölük- Vi Başbakan, çifi günler bir li, Başbakan. Bölükbaşı, bu! Ayların 31 çe- kenini kaptırır mı, hiç? "—-Alicana hak vermemek elde değil!.İktdara gelseler de, burunları bir sürtse.." diyerek, ifade etmiştir,. Ancaklson dört yılın gazete kolek- siyonları karıştırıldığında görülecektir ki, AP hep bu şekilde çıkışlar yapmış, sonra da iktidar hülyasından vazgeçe- rek, sessiz sedasız kabuğuna çekilmiş- tir. Yani, haftanın başlarında OYIP Genel Sekreteri Turhan Kapanlnın da ifade ettiği gibi, AP'nin şimdiye kadar yaptığı, "yalancı pehlivanlık"tan başka birşey değildir. Politik, ortamda eski- denberi hakim olan bu kanaat. AP'de. ki lider değişikliğine, hükümet düşür- mek için durumun herzamankinden daha müsait oluşuna ve hattâ AP'ye verilen garantilere rağmen, değişme- miştir. Bunda, AP'nin Senatodaki son Bütçe oylamasında verdiği kötü imti- hanın büyük rolü vardır. AP işe önce iktidara gelmek istediğini açıklayarak başlamış ve bunun, için izlenecek po- litikanın ağırlık merkezini Bütçe mü- zakerelerinin teşkil edeceği. o Bütçeye kırmızı oy yererek CHP Hükümetinin çekilmeye zorlanacağı söylenmiş, kü- AKİS, 12 ŞUBAT 1965 çük partilerin de kendileri ile aynı paralelde oy kullanmaları istenmiştir. Oysa tatbikat bunun tamamen aksine tecelli etmiş ve "Bütçeye kırmızı oy kullan" kampanyasının önderi AP'den 24 senatör oylamaya o katılmamıştır! Bu, Demirelin İnönüye ve onun hü- kümetine yaptığı ilk hamledir ve so- nuç, AP hanesine konan kocaman tır sıfır olmuştur! "Zurnada peşrev olmaz. Bu Salı günü AP Millet Meclisi ve Cumhuriyet Senatosu Ortak Grup toplantısında kürsüye gelen Süleyman Demirelin amacı, bu menfi havayı sil- mekti Demirel konuşmasını iki, ana noktaya istinat ettirdi: 1) AP iktida- ra gelme arzusunda samimidir, 2) AP' yi iktidara getirecek olan yol. Millet Meclisi ve Senato oylamalarından geç mektedir. Küçük partilerdeki tereddüdü sil- mek, kendi partisine de moral takviye- si yapmak için Demirel.sözlerine ön- ce, AP'yi methederek başladı, sonra bu partinin kuruluşundan bu yana büyük bir gelişme gösterdiğinden, ha- len Parlamentoda en çok üye ile tem- sil edilmekte olduğundan bahsetti ve: "— Sadece idare edilmeye razı bir topluluk değiliz. Türkiyeyi idare etme- ye talip ve hazırız" dedi. Demirel, iktidar gerekçesi (olarak da bir takım faraziyeler ileri sürdü, ik- tidar için çalışılmadıği takdirde Parti nin yıkılabileceğinden o söz etti. 1946 seçimlerini ileri sürerek, CHP iktidarı- nın bazı seçim tertiplerine girebilece- ğinden, seçim emniyetinin olmadığın- dan yakındı ve nihayet sağ omuzunu öne düşürüp, gözlerini süzerek kükredi: "— Hükümeti düşürmek için her- şeyi o yapacağız!" Salon alkıştan inliyordu. Milletve- kili ve senatörler âdeta mestolmuşlar. di. O anda hemen hiç kimse bunun na- sıl gerçekleştirileceğini düşünmüyordu bile. Şimdiye kadar ne Gümüşpala ve ne de Saadettin Bilgiç bu kadar kesin konuşmamışlardı. Pek çok AP li, Sü- leyman Demireli dinlerken, yakında kurulacakları Bakan koltuklarını, ma- kam otomobillerini görür gibi olmuş- lardı. Onları daldıkları bu tatlı rüya- dan gene Demirel uyandırdı: "— 1965 bütçesi Senatoda müzake- re edilmiş ve 61'e karşı 72 oyla kabul olunmuştur. Senato Grupumuzun mev cudu halen 79'dur. 24 senatörümüz oy- lamaya katılmamıştır..." Demirel daha sonra, "Arkadaşlar, bu hesabı neden böyle inceden inceye size arzetmekteyim?" diye başüyan u- zun bir tirada girişti ve AP'nin ikti- dara gelebilmesi için, CHP Hüküme- YURTTA OLUP BİTENLER tinin düşürülmesi gerektiğini, bunun yolunun ise Bütçe oylamasından geçti- ğini, "vatan - millet* nakaratıyla an- lattı. Demirelin konuşmasının bu ikin- ci kısmı, rüyada sallanan (o AP'lilerin Bakanlık koltuğa, makam otomobili hayalini birden silmiş, fazla hissi, ko- lay başarı seven AP'li parlamenterle- ri yeise düşürmüştü. Zira AP kampın. da bilinmektedir ki,bütün prensip kararlarına, ateşli nutuklara, O hırçın çıkışlara ve hattâ çeşitli (çevrelerden alınan garantilere rağmen. Bütçe Mil- let Meclisinde oylanırken, 171 kişilik AP Grupundan 15'inin hastalanması, 13'ünün seyahatte olması ve 8-10'unun da salona geç girmesi ihtimali hiç de zayıf değildir. Bunun tipik bir örneği daha birkaç gün önce 79 kişilik AP Grupu ile YTP, CKMP ve MP'nin salt çoğunluğu -Bu dört partinin Se- natodaki üye sayısı 93, Senato üye sa- yısı ise 185'tir-teşkil ettikleri Senato- da yapılan a oylamasıdır. Rüya içinde rü AP'nin küçük hesaplarını, Süleyman Demirelin YIP, CKMP ve MP Ge- nel Başkanları ile yaptığı temasları ye son haftalarda Muhalefetin yapmakta olduğu çıkışları en iyi formüle edeni bir gazeteci oldu: "İseler furyası." Gerçekten, Demirelin gerek Alican, gerek Oğuz ve gerekse Bölükbaşıya sor duğu soruların hepsinde bir adet "ise" bulunmaktadır. Şöyle ki: "CHP Hü- kümeti çekilir ise, tutumunuz ne ola- Osman Bölükbaşı “Geç güzelim gel bu sevdadan.."