12 Şubat 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

12 Şubat 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Günlerin getirdiği Yurttan Akisler Ahmet Yıldız Şaka yaptı Rejim Ahmet Yıldız sözlerini bağladı: "— Sistemin sakıncalarına inanıyoruz, fakat daha büyük Sakıncaları önlemek özlemini de duyuyoruz. Hükü- met buhranları yaratacağını biliyoruz, fakat rejim buh- ranını önleyici etkisi olacağına da inancımız vardır... Bir alkış salvosudur koptu. CHP'liler. YTP'liler, CKMP'liler, MP'liler ve hattâ -inanılmaz bir şey!- AP'li- ler, meselenin partileri ile ilgisini bir tarafa bırakmışlar, belki de Cumhuriyet Senatosunda bugüne kadar yapılmış en kaliteli konuşmayı alkışlıyorlardı. Olay, haftanın başında Salı günü Cumhuriyet Sena- tosunda geçti. Seçimlerin Milli Bakiye ve Müşterek Oy Pusulası sistemi ile ve 1965'in Ekim ayında yapılmasını öngören kanun tasarısı. Okumuşlar Meclisinde görüşül- meye başlanmış, partiler tam bir kördövüşüne girecekleri sırada, bir tabii senatör kalkmış bir konuşma yapmış ve bir an için dair olsa, kendisini dinleyenlere büyük sorum luluklar taşıdıklarını hissettirebilmiş, düşündürebilmiştir. Oysa, görüşmeler başladığında böyle bir netice hiç mi. hiç beklenmiyordu. Sinirli Başkan Vekili İhsan Hamit Tıç- rel "Meşhur Seçim Kanununa geçiyoruz!" diyerek, alışıl- mamış fakat maslahata uygun bir espri ile görüşmeleri başlattığında, koridorlarda oy hesapları yapılıyor veya oy- lamaya ihtiyaç kalmadan işi halletmek için taktikler dü- şünülüyordu, ilk konuşmayı yapan Adalet Bakanı Sırrı Atalay da bir Bakandan çok bir kürsü silâhşörünü andı- ran edası ile AP'lileri tahrik etmişti. Bu cenahtan galen cevabi müdahaleler ve sataşmalarla iş daha da karışaca- ğa benziyordu. Beklenen. Millet Meclisinde zaman zaman görülen meydan kavgalarından birinin bu defa Senatoda pa idi. dız, bu hava içinde kürsüye ilerledi. Alışılmış şaka- larından birini yapacakmış, meselâ göz rpıverecekmiş yahut "yes!" diy verecek. gibi (omuzip bir hali vardı. Nitekim muzipliğini de yaptı. O kadar gerçekçi, o kadar kaliteli, o kadar tarafsız konuştu ki bu, küçük ölçülere, günlük konuşmalara alışmış Türk Senatosu için gerçek- ten bir şaka ve muziplik oldu! Yıldız söze, memleketin yakın tarihini bugünün geliş- meleri ışığında tahlil ederek başladı. Osmanlı devletinin son zamanlarından bu yana daima, toplumdaki iki çeşit tutum ve eğilimi temsil eden başlıca iki siyasi teşkilat- lanma ve hareket olduğunu ifade etti: Hatibe göre. bun- lardan birincisi, sırası ile Jön türkler, ittihat ve Terakki Halk Partisi isimleri ile temsil edilen, toplumda değişme ve hızlı ilerleme isteyen tutumdur. Diğeri ise daima bu tutuma reaksiyon olarak teşekkül eden. muhafazakarlığı ve toplumdaki değişme ile bozulacak menfâatleri temsil eden tutumdur. Bu ikincisi Hürriyet ve İtilaf, Serbest Fır ka, D.P. ve son olarak da A.P, isimleri ile devam edegel- miştir Bu tutumlardan birincisi halkın daha iyi yaşama- sı için ortaya çıkmakla beraber, toplumun kültür seviye- sinin düşüklüğü sebebiyle halka inememiş ve zamanla azınlıkta olan aydınların ve eşrafın eline geçerek halktan daha da e Bugünkü Halk Partisi bu durum dadır. İkinci tutum ise, birinci tutuma reaksiyon ölamcik doğması sonucu, içinde her çeşit fikri barındırmıştır. Bu tutum, neticede; oy bakımından halka dayanmakla bera- ber, içinde barındırdığı çeşitli fikirlerin itmesiyle halkın AKİS, 12 ŞUBAT 1965