3 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

3 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Yunan Büyük Elçisi Sgurdeos Akıllı bir diplomat rüşmelerin pek yakında başlıyacağını açıklamıştır. Olay ilk bakışta sevindi- ricidir ama, meselenin derinine inil- dikçe ortaya çıkan baza istifhamlar zihinleri bulandırmaktadır. Hükümetin Petrol Kanunu veya Toprak Reformu konularındaki tutu- mu ile Kıbrıs meselesi üzerindeki dav- ranışı arasında yakınlık bulunması her halde bir talihlilik değildir. Hükü- met, sanki Petrol Kanununu hallede- cekmiş gibi bir tavrın sahibidir. Hükü- met, sanki Toprak Reformunu gerçek- leştirecekmiş gibi bir tavrın sahibidir. Hükümet, sanki Kıbrıs meselesini yu- nanlılarla birlikte halledecekmişiz gibi bir tavrın sahibidir. Aslında bütün bun lara el atılmasının sebebi, A.P. ye ve dış politikada da Amerikaya karşı memlekette mevcut allerjinin daha fazla artmasını A.P'nin seçim şansını yüksek tutmak tır. Amerikanın, bizimle ikili konuş- malara başlaması için Atinada yaptı- 8 önlemek, böylece de, &$ı tazyik de Atlantiğin ötesinde bir A.P. galibiyetinin Türkiye seçimlerin- de arzulandığının delilini teşkil, et- mektedir. Yeni Yunanistan Büyük Elçisiyle yaptığı bir görüşmede, AKİS muha- birinin edindiği intiba, Kıbrıs işinin halli konusunda "görüşmeye rıza"dan başka ortak hiç bir temelin mevcut bulunmadığıdır- Arpa bo Yunanistanın yeni Ankara Büyük El- çisi Aleksandr Sgurdeos, haftanın başlarında Pazartesi oakşamı Başba- kanlıktan ayrılırken hayli neşeliydi. Başbakanlığın önünde bir saattenberi bekleşmekte olan gazeteciler hemen Büyük Elçinin etrafını sardılar ve so- ru yağmuru başladı. Gazeteciler Bü- yük Elçiden, Kıbrısı, türk - yunan iliş kilerini, içeride Başbakanla neler ko- nuştuğunu, Adada çözüm yolunun ne olabileceğini osordular! oGri elbiseli, bembeyaz saçlı, babacan yüzlü, tom- AKİS bul yapılı Büyük Elçi bu sorulan, dudaklanndaki tebessüm hiç silinme- den, tek tek dinledi ve sonra durumu iki cümlede özetledi: — Resmi görüşmeler o başlamadı. Protokol ziyaretlerini bitirdikten son- ra görüşmelere o başlıyacağiz. Henüz yoklama safhasındayız. Hükümetim- den Hükümetinize, şifahi bir iyiniyet mesajı getirdim!" Sorular devam ediyordu. Büyükel- çi etrafa tebessümler yağdırarak, söz- lerini biraz daha açtı: " Herikitarafda iyiniyetlidir. Are şimdilik bir karanlık tünelde- “Gazeteciler son birbuçuk yıl içinde özellikle Kıbrıs meselesinde bir belirli tansiyonu o hissetmeğe ( alışmışlardı. Doğrusu aranırsa, Sgurdecsun dağıt- tığı tebessümler yaydığı iyimser hava bu bakımdan biraz yadırgandı. Zira bilinen, meselelerin, sadece "görüş- meler başlıyacak" demekle halledile- miyeceğidir. Türkiyenin de, Yunanis- tanın da Kıbrıs konusunda, olayların ilk patlak verdiği günden bu yana kök leşmiş görüşleri vardır ve bu ilk adımı diğer müspet adımların izlemesi, her- şeyden önce tarafların bu görüşlerin- den yapacakları fedakârlıklara bağlı- Alıp rmak Alsisandr Sgurdeos Başbakanlıktan ayrıldıktan sonra doğruca Atatürk Bulvarındaki OBüyük Elçilik ikamet- gâhına geldi ve burada kendisini bek- lemekte olan bir AKİS muhabiri ile konuştu. Bir İstanbul gazetesinde, ünlü ame- rikalı karikatürist Ali Cap'ın, James Bond romanlarından ilham alarak çiz diği bir resimli tefrika yayınlanmak- tadır. Tefrikanın kahramanı, Altın- parmak adıyla anılan, son derece sem- patik, güleryüzlü, insanlan kolayca etkileyebilen, fakat parmağıyla "dokun- duğunu yere seren tombul bir tiptir. Sgurdeos da yudumlanan buzlu vis- kinin gerisindeki şen kahkahaları, es- prileri ve tombul yapısı ile bu intiba- veriyordu. AKİS'çinin Büyük Elçiye ilk so- TUSU; «— Çantanızda ne gibi teklifler ge- tirdiniz?" oldu. Sgurdeos bermütad gülümsedi ve sonra, -şimdilik bir teklifin söz konu- su, olmadığını, Hükümeti tarafından, iki ülke arasındaki münasebetlerin dü- zelmesini sağlamak üzere görevlendi- rildiğini söyledi. AKİS muhabiri bu defa iyi müna- sebetlerin eskiden de var olduğunu, 3 Temmuz 1965