3 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

3 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

AKİS men anlaşılmak tadır. Stalin döneminin sinemacıları ahlâk dersini, dünyada varlığına inanılması güç, kusursuz, he- men hemen birer "melek" olan olum- lu tiplerle vermeğe çalışırlardı. Yeni Sovyet sinemacıları bunu tamamiyle aksi yönden, kusurları, aksaklıkları a- çıkça ortaya kovarak yapmağa çalış- maktadırlar. italya Çıplakları giydirmek İtalyanm dörtlü koalisyon hükümeti, Sinema yüzünden devrilen ilk hükü- met olmak niteliğim kazanmak üzere dir. Bunun sebebi, "Sinemaya Yardım Kanunu"nun bir maddesine, koalis- yon ortaklarından Hristiyan Demok- ratların getirmek istediği değişikliktir. İtalyada 1949 danberı yürürlükte olan. Sinemaya Yardım Kanununa göre, bazı şartları taşımak kaydıyla, bütün italyan filmleri, belirli bir oran dahi- linde, sinemalarda mecburi oynatıma tabidirler. Dörtlü koalisyon hükümeti tarafından yeniden düzenlenip hükü- met tasarısı şeklinde (o parlâmentoya gönderilen metinde bununla ilgili 5. madde şöyle düzenlenmiştir: "Teknik, sanat veya kültür yönünden bir de- ger taşımıyanlar dışında bütün ital- yan filmleri, italyan sinemalarında mecburi oynatıma dahil olacaklardır." Hristiyan Demokratlar ise, Vati- kanın ilhamıyla bu maddeye "ahlâki ve toplumsal ilkelere saygı göstermek şartiyle" ibaresini eklemeğe kalkmış- lardır. İtalyada 1949'dan yakın za- Prof. Dr. Memduh YAŞA'nın DEVLET BORÇLARI kitabı çıkmıştır Hürriyet Gazete Dağıtım Limited Şirketi, (o Cağaloğlu Emek Han KAT 3 ve İstanbul İktisat Fakül- tesi Ayniyat Şefi Ahmet Çadır- cı'dan istenebilir. (AKİS: 397 3 Temmuz 1965 manlara gelinceye kadar iktidarda bulunan merkez sağ hükümetlerinin Si nemaya Yardım Kanunu bahanesiyle sinemada gizli - açık baskılar yaptı- ğını, resmi sansürün yanında ikinci bir sansür daha uyguladığını çok iyi bilsen merkez sol koalisyonunun öbür üyeleri -Sosyalistler, Sosyal (o Demok- ratlar, Cumhuriyetçiler- bu değişikliğe karsı derhal cephe almışlardır. Meselenin koalisyonu dağıtacak bir şekil almasının bir sebebi de şudur: Tasarı, hükümet tasarısı olarak, yâni dört partinin onaylamasıyla â mentoya sunulmuş ve bu hükümet ta- sarısının savunmasını da Turizm Ve Eğ lence Bakanı olan Sosyalist Parti men SİNEMA subu Achille Corona üzerine almıştır. Oysa Hristiyan (oDemokratlar parla- mentoda oyunbozanlık yapmışlar, 630 milletvekilinden 414 ünün (bulunduğu bir gece oturumunda, yukarıdaki de- gişikliği 195'e karşı 219 oyla (o kabul ettirmişlerdir. Bilindiği gibi, ilk Aldo Moro hükümeti, yine Vatikanın devlet işlerine müdahalesi yüzünden -katolik okullarına hükümetin mali yardımda bulunmasını öngören Hristiyan De- mokrat Partinin o teklifinden- dolayı devrilmişti. Bu bakımdan, şimdilik i- kinci Aldo Moro hükümetinin de yine aynı sebepten devrilmesi şaşırtıcı ol- muyacaktır.