3 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

3 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

YURTTA OLUP BİTENLER Üyelerden pek çoğu şaşırmış, ağla- makla gülmek arası bir durumda kal- mışlardı. Bakan, Hükümetin görüşünü almak üzere mehil istemişti, şimdiyse Hükümetin görüşünün olmadığını söy- lüyordu! - Ama garip olan sadece bu değildi Turgut, toplantılardan birinde Hükümet adına değil, şahsı adına ko- nuşacağını söyledi, ondan sonra da hemen her fırsatta söz aldı ve her de- fasında da ağzındaki peyniri düşür- dü. Taktiğin böylesi.. Turgut tarafından hazırlanan senar- yonun esasını teşkil eden oyalama taktiği, doğrusu aranırsa, hayli başa- rılı uygulandı. Üç gün, tasarının tü- mü üzerinde görüşüldü, 1. madde iki gün. 2. madde birbuçuk gün ve 3. mad de ise bütün bir gün devam eden mü- zakerelerden sonra kabul edilebildi. Haziranın sonuna gelinmişti. Böylece, birkaç gün sonra Meclis tattile girece- ginden, teklifin tamamının müzake- resi hiç değilse zaman bakımından im- kânsız hale getirilmiş oluyordu. Ancak bu, senaryonun sadece Za- man mefhumu ile ilgili olan yönüdür. Başarıyla yürütülen bir diğer taktik ise Petrol Kanununda yapılan deği- şikliklerle ilgilidir. Turgut, Petrol Dairesini temsilen Komisyon çalışmalarına kaltılan Hu- lusi Köymenin oğlu. AP'li Nihat Diler, 3 Temmuz 1965 Petrol Komisyonu çalışıyor Kimin — hesabına? Yakup Yakut ve Orhan Tuğrul gibi milletvekillerinden (kurulu takımıyla, çoğunluğu elde tutmak istemiş ve bun- da başarı kazanmıştır. Takım bu işi o- kadar sıkı tutmuştur ki, bir ara çalış- malara devamda aksıyan Orhan Tuğ- rul ve Yakup Yakutun yanına birer muhafız konmuş ve bir süre AP'li Tur han Bilgin ve Ethem Kılıçoğlu bunla- rın yanından ayrılmamışlardır. 1. maddede, Petrol Kanunu petrol is tihsalini münhasıran özel teşebbüse bırakırken, ülkerin teklifinde devletin de bu işle iştigal edebileceği yer almış- tır ama, madde "İktisadi Devlet Te- şekkülleri ve özel teşebbüs" olarak ka- bul edilmiştir. Böylece, millileştirme ko nusunda son aylarda fazlaca dikbaşlı görünen Türkiye Petrollerine gem vur- ma imkânı elde olunmuştur. Zira mad de yeni haliyle yürürlüğe girdiği takdir de. Türkiye Petrolleri bir ( İktisadi Devlet Teşekkülü haline getirilebile- cek, Morrison'dan, Shell'den, Mobil'- den sinyal geldikçe bu asi evladı sin- dirmek mümkün olabilecektir. Türkiye Petrollerine petrol arama ve istihsalinde öncelik tanıyan 2. mad de de aynı şekilde Turgut ve arkadaş- ları tarafından kolayca bertaraf edil- dikten sonra sıra, ülkerin değişiklik öngören 3. maddesine geldi. Bu mad- dede, Türkiyede petrol araştıran ve istihsal eden yabancı şirketlerin Tür- kiyedeki mevzuata gör kurulmasi iste- niyor ve gerekçe olarak da mali kontrol bakımından bir çok güçlüklerle karşı karşıya kalındığı gösteriliyordu. Tur- gut ve takımı, bu maddede de derhal harekete geçerek, Maliye temsilcisini uzun uzun soruya çektiler, tek tek ko- nuşarak, yabancı sermayenin nimetle- rinden, bunların son derece ürkek o- luşundan bahsettiler ve oylamada 3. madde olduğu gibi kaldı. Şimdi, Petrol konusunda Karma Komisyonda veri- len mücadele artık, meseleye olumlu bir yön vermek değil, menfaatlere hizmet ettiğini konuşmalarla, bütün teferruatiyle hal- ka duyurma amacını gütmektedir Bu konuda Komisyon Başkanlığına bir önerge verilmiş ve Komisyonda ya- pılan konuşmaların bir kitap halinde toplanması istenmiştir. Hükümet Yolculuk var! Turizm ve oTanıtma Bakanlığının Paşası MP'li Zekâi Dorman, AKİS muhabirine: "— Yok böyle birşey! İstifaya zor- lanmadım. Gazeteler istifaya zorlan- dığımdan bahsediyorlar ama, resmi bir tebligat almış değilim" dedi. Kısa bir tereddütten sonra devam cü 11