3 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

3 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

SOSYAL HAYAT Dernekler Bir bildiri Kumral, zarif kadın, AKİS muhabi- rine gülümsedi ve: — Atatürk devrimlerine uygun o- larak TBMM'de kadın üyelerin art- masını şart görüyoruz" diye konuşma- ca başladı. Sonra yumuşak, fakat azimkar bir sesle sözlerine devam etti: "—1961 Anayasası ile birlikte Tür- iyenin ekonomik ve sosyal kalkınma- sını başlıca amaç olarak benimsemiş plan milletimiz, kadın - erkek farkı gözetmeksizin, her vatandaştan eşit hizmet ve sosyal sorumluluk beklemek tedir. Fakat nüfusumuzun yarısını t eş kil eden ve kendisinden yeni ek görev- ler beklenen kadınlarımız, aile yükü taşıyan sorumlu kişi ve anne olarak çeşitli sosyal ve kişisel meselelerle kar- - karşıyadır. e Bunları millet önünde dile getirrnek ve yasalarda kadın ve çocukların haklarını daha büyük yet- kiyle savunabilmek için Büyük Millet Meclisindeki kadın üye adedinin art- ması şarttır, işte bunun içindir ki, Tür- kiye Üniversiteli Kadınlar Derneği o- larak, yaklaşan seçimlerde bütün siyasi partilerde aday yoklamalarında kadın adaylara yer verilmesini istiyoruz. Böy- lece, türk demokrasisinin yeni ve ya- pıcı kuvvetler kazanacağına inanarak, bir bildiri yayınlamış bulunuyoruz." Olay, geride bıraktığımız hafta için- de, Üniversiteli Kadınlar Derneği An- kara Şubesi İkinci Başkanı (o Kıymet Tesalın evinde geçti. AKİS muhabirine izahat veren Tesal, bildirinin aynı gün bütün siyasi partilere ve basına gönde- rildiğini belirt Dikenli Tağinlr Derneği yaz tatiline girmiş bulunuyordu. Fakat Yönetim Kurulu, olağanüstü bir top- lantı yaparak, kadının eğitimi mesele- sini ele almış ve yaklaşan adaylık yok- lamaları dolayısiyle de kadın adayları destekleyen bir bildiri o yayınlamıştı. Bildiriyi kaleme alan Üniversiteli Ka- undan sonra bir yurt gezisine çıkmıştı. Fakat tatile rağmen. Yönetim Kurulu üyeleri sık sık toplanıyor ve önümüzdeki yıl ele almayı düşündükleri bir büyük dâ- vayı, "Kadının Eğitimi" dâvasını na- sıl halledeceklerini oplânlamak üzere ön çalışmalar yapıyorlardı. Üyelerden Bilon Güreyman, aynı gün, AKİS yazarına şu ilginç bilgiyi verdi: dınlar Demeği Ankara Şubesi Başkanı Doçent Dr. Nermin Ab: "— Türkiye, kadınları en az okur - yazar olan memleketlerden biridir ve bu sahada dünya memleketleri arasın- da dördüncülüğü muhafaza etmektedir. Halbuki gine Türkiye ,en fazla, kadın öğretim üyesi olan memleketlerden bi- ridir ve bu sahada, dünya memleket- lerine kıyasla çok yüksek dereceli bir yer işgal etmekte, bizim için bir iftihar konusu olmaktadır. Ne var ki, toplum kalkınması yalnızca aydın kadınları- mızın sivrilmesiyle değil, bütün kadın- larımızın asgari bir eğitim ve öğretim görmesiyle mümkündür. Şu halde, e- linde bu niteliği tutan aydın türk ka- dınının bu büyük dâvaya bir hal şekli araması, çara bulması vs bu çareleri bulduktan sonra da Türkiye Büyük Millet Meclisinde etkili olması, gerek- li kanunların çıkmasını, özellikle ka- dın üyeler vasıtasıyla sağlaması şart- tır. Türkiye Üniversiteli Kadınlar Der- neği, kadının eğitim Konusunu bütün yönleri ile ele alacak v konuda, gerekli bütün çalişir yapacaktır." Olağanüstü bir toplantı Tatile giren bir başka dernek de Ço- cuk Sevenler Derneğidir. Ama bu dernek, geride bıraktığımız hafta için- de âni olarak olağanüstü bir toplantı yapmış ve bir büyük meseleyi böylece halletmiştir. Dernek üyeleri, tatile rağ men, yetiştirme yurtlarını ziyarete de- vam etmektedirler. Meselâ Kızılcaha- mama yaptıkları bir ziyaret sırasında bir mesele ile karsı karşıya kalmışlar ve Yetiştirme Yurdunun buzdolabı ih- tiyacını tespit etmişlerdir. Ne yazık ki Demek tatile girmiş bulunuyordu ve Yönetim Kurulu toplanmadan da her- hangi bir şekilde, harcama izni çıkar- mak mümkün değildi. Üyeler o gün. Kızılcahamam O Yetiştirme (Yurduna voleybol topu ila ağ hediye götürmüş- lerdi. Çocuklar top oynarken mütema- diyen buzdolabı ihtiyacını düşünü- yor, meseleyi halletmenin yolunu arı- yorlardı. Nihayet Başkan Şükran Na- suhoğlu, üyeleri, Sekreter üye Gül Er- güvenin Farabi sokaktaki evinde bir 3 Temmuz 1965