27 Kasım 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

27 Kasım 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER Parti Programından farklı bir tara- fi bulunmadığını anlattı ve şöyle dedi: — Ortanın Solundan dönmek bahisi konusu değildir. CHP, reform- cu bir partidir. Bu balamdan, orta- nın solundadır." İnönüden sonra Genel Sekreter Kemal Satır, "seçimi kaybetmenin nedenleri"ni bir rapor halinde oku- du. Teşkilât mensuplarıyla yapılan temaslar neticesi hazırlanan rapor- da Satır, seçimleri kaybetmenin se- beplerini dört grupta topluyordu. Birinci grupta, Teşkilâtın istenildi. ği gibi çalışmadığı,, işi oluruna bi- raktığı, Partinin mevcut oylarını arttırmak için bir faaliyette bulun- madığı bildiriliyordu. İkinci grupta, ön seçimlerin kırıcı geçtiği ifade e- diliyor, Teşkilâta küsen adayların çalışmadığı belirtiliyordu. Üçüncü ve dördüncü grupta ise, bir kısım seçmenlerin ooy kullanmadıkları, CHP'li sandık müşahitlerinin de m gibi çalışmadıkları öne sü- ordu. Sai bunları sıraladıktan sonra, "Ortanın Solu" sloganının, iddia e- dildiği gibi, seçim sonuçları üzeri- ne etkisi bulunmadığını, iddiaların haksızlık olduğunu söyledi ve sloga- nın vatandaşlara iyi anlatılamadığı- nı sözlerine ekledi. Satırın konuşmasından sonra İnönünün bir önergesi oya sunula- rak kabul edildi. İnönü bu önerge- sinde, Ortanın Solunun da tartışma konusu yapılıp bir karara varılabil- mesi için gündemin 1. maddesini teşkil eden "Genel Görüşmeler'"in üç grupta incelenmesini teklif edi- yordu. Önergeye göre, birinci grup- la "Seçimi kaybetmenin nedenleri", ikinci grupta "Kongreler ve Kurul- tay", üçüncü grupta ise "Partinin genel politikasının tespiti" üzerinde tartışılacak ve bir karara varılacak- tı. Böylece, Ortanın Solu sloganını bizzat ortaya atan İnönü, seçimler- bi sonra bazı partilileri, ümitsizli- ve karamsarlığa sevkeden mese- Tan Parti Meclisinde etraflıca gö- rüşülmesine imkân sağlıyordu. Kimi kandıracağız? Birinci madde üzerindeki görüş- meler daha ziyade, Ortanın Solu üzerinde oldu. onuşan üyeleri, öne sürdükleri ( fikirlere göre iki grupta toplamak mümkündür. Bi- rinci gruptakiler Ortanın Solu prog- ramına inananlar ve bugünkü poli- tikanın aynen devam ettirilmesini isteyenlerdir. İkinci gruptakiler ise, programa samimiyetle inandıkları halde, Ortanın Solu - sloganının 1s- CHP Meclisi İnönünün başkanlığında çalışıyor Bir seçimin bilançosu 24 AKİS rarlı bir şekilde (kullanılmamasını savunanlardır. Bu durum, CHP için ümit vericidir. Nitekim, hemen he- men bütün üyeler, görüşlerini savu- nurken, seçimlerden önce Parti Tü- züğü ve Programına aykırı demeç- ler vererek âdeta Partiye ihanet e- den Tahsin Banguoğlundan alaylı bir dille bahsetmişlerdir. "Ortanın Solu" deyiminin zararlı olduğu ve bir şekilde kulanılmaması gö- rüşünü savunanlar bile şu soruyu sormaktan kendilerini alamamışlar- dır. — Ortanın Solunu anlamayanı atalım da, altıoku inkâr eden Ban- guoğlu ve onun zihniyetindeki kim- seleri mi Partide tutalım?" Görüşmeler sırasında, Ortanın Solu programına inandıkları halde Ortanın Solu deyiminin devamlı su- rette kullanılmasının zararlı olacağı görüşünün liderliğini Turhan Feyzi- oğlu yaptı. Feyzioğlu, esprilerle süs- lemeğe çalıştığı konuşmasında, re- formlara taraftar olduğunu, hattâ devletçilik ve halkçılık konusunda yeni fikirler getirilmesi gerektiğini söyledi ve şöyle dedi: "— OrtanınSolusloganınınbu seçimlerde bize hatırı sayılacak de- recede oy kaybettirdiği tekrarlamakta bir fayda yoktur. Ge- leneksel seçmenimizi kaybetmeme- miz lâzımdır. Maksat oy olduğuna göre, bu deyimden korkan vatan- daşları iyiden iyiye tedirgin etme- ye lüzum yoktur Her zaman olduğu gibi şimdi de birlik ve beraberlik içindeyiz. Ben CHP içinde sağ, sol kanat olduğuna inanmıyorum. Görüş ayrılıkları, u- fak tefek farklardan ibarettir. Fa- kat bu farklar partimizi parçalaya- cak nitelikte değildir. Feyzioğlunun liderliğini yaptığı "oy toplama" görüşünün şampiyon- luğunu bu seçimlerde AP büyük bir meharetle yapmış ve vatandaşı çe- şitli vaadlerle kendine bağlamayı aşarmıştır. Bu yol, 'nin tas- vip edeceği yol değildir. Emin Paksüt de aynı görüşü sa- vundu. Elini sık sık masaya vura- rak, Ortanın Solu sloganının CHP' liler üzerinde endişe ve ürkeklik ya- rattığını iddia eden Paksüt, yenilgi- yi tüm olarak bu slogana bağlayın- ca, programa samimiyetle inananla- rın sık sık müdahaleleriyle karşılaş- tı. Bir defasında Paksüt: 27 Kasım 1965