27 Kasım 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

27 Kasım 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİS Cilt XXXIV Sayı HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI İKTİSADİ VE MALİ :597 27 Kasım 1965 SAHADA Yüksek Plânlama Kurulu toplantı halinde Plâncılar sayıyla galip Dış Yardım Yağmur yağdı, böyle oldu! (Kapaktaki o Mesele) Tahmini maliyeti 100 milyarı aşan Hükümet Programının bellibaşlı incilerinden İstanbul Boğazı Asma Köprüsü, geçen haftanın sonunda Yüksek Plânlama Kurulunda arz-ı endam etti. Bu, zaten bekleniyor- du. Gerçi, seçimlerden.önce hazırla- nan 1966 Programının ilk müsved- desinde böyle bir şey yoktu ama, eserlere eserler katacak, mucizeler yaratacak olan AP İktidarı günler- denberi bu işten söz etmekteydi: Efendim, asma köprü mutlaka ya- pılacaktı, bir köprü ile yetinilmiye- cek, Haliçe de bir tane kondurula- caktı. Bu iş önemli ve âcil bir işti, derhal faaliyete geçilecekti. Hattâ bu yılki Bütçeye istimlâk bedeli o- larak 300 milyon lira konulacaktı,.. 4 Yüksek Plânlama Kurulunda, . Bayındırlık (o Bakanlığı ve Karayol- ları ile ilgili obölüm görüşülmeye başlandığında mesele derhal ortaya atıldı. . Günlerdenberi o gazetelere köprü projeleri ve resimleri dağı- tan Bayındırlık ve Karayolları ilgi- lileri, beklenilen teklifi yaptılar ve "Plânlama Teşkilâtınca hazırlanan 1966 Programında asma köprü için para ayrılmamış. Oysa bu mesele Hükümet Programına alınmıştır. Şimdi ne olacak?" diye sordular. İtiraza hazırlanan Plâncılar, ger- ginleştikleri belli olacak şekilde kı- pırdanmaya başlamışlardı ki, Baş- bakan Demirel onlardan önce dav- ranarak şöyle dedi: "— Hükümet Programı bir yıllık deği ki! Bu, gelecek yılların işidir..." , tam bir sürpriz oldu. Demi- relden başka herkes şaşırıp kalmış- tı. Başbakan meseleyi hemen sonu- ca bağlayıverdi. Bu konuda bu yıl herhangi bir (Okamulaştırma veya başka bir harcama yapılmıyacaktı. Esas mesele, 1966 Bütçesinin denk olarak bağlanmasıydı. Hem elde, köprü için bir proje de yoktu"... Demirelin hem kendi arkadaşla- rını ve hem de Plâncıları şaşırtan bu sürpriz tutumu yalnız İstanbul köprüsüne inhisar etmedi. Başba- kan diğer konularda da, aylardan- beri devam eden "bol kese" edebi- yatını inkâr anlamını taşıyan bir gerçekçilik ve Plâna bağlılık göster- di. Hattâ bir ara, kendi Bakanlığı- na bağlı konulanla program dışı a- şırı harcamalar isteyen Sanayi Ba- kanı Mehmet Turgudu bile payladı.. Bu tutum, AP'nin çok hassas olduğu özel sektörle ilgili (konularda dahi devam etti. Yatırımların 96 60'ının kamu, geri kalanının ise özel sektör 27 Kasım 1965