29 Ocak 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

29 Ocak 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

A. P. Bir başka plânlama Başbakan OoSüleyman Demirel Şe- ker bayramı tatilini Abantta geçirirken, AP'li bazı milletvekilleri düşürüleceği Ortaya bellibaşlı iki görüş Mecliste, oylama ( sırasında Bütçe Tasarısına, kırmızı oy vermek; bun- da başarı sağlanamazsa, Grupta bir Genel Görüşme açmak ve güvensiz- lik oylarıyla Hükümeti düşürmek... Birinci görüş tasvip edilmedi. Zira, geçen yıl CHP Hükümetini bu yolla istifaya zorlayan AP'liler, bu yolun doğurduğu bazı sakıncaları iyi biliyorlardı. Bu bakımdan, i ci görüş üzerinde duruldu. AP Hükümetinin bazı AP'liler ta- rafından düşürülmeğe karar veril- mesi sebepsiz değildir. Hükümetin, güvenoyu aldığı tarihten bu yana gösterdiği icraat, Grupun çoğunlu- gunu meydana getiren milletvekille- rinitatmin etmemiştir. Grupun bu eğilimi, geçenlerde Hükümetin Gru- pa getirdiği Seçim Kanunu Tasarı- sının sudan sebepler öne sürülerek reddedilmesiyle ortaya çıkmıştır Bazı genel müdürlerin azliyle Grup- ta başlayan hoşnutsuzluk, Hüküme- tin son günlerdeki keyfi tasar- ruflarıyla had safhaya ulaş ve -Tabii Senatörlerin belirttikleri gibi- 27 Mayıs Devrimini tasfiye a- macını güden bir Af Kanunu tasarı- sının alelacele hazırlanarak Meclise sunulması, Demirele baştan beri karşı olan milletvekillerinin -ki bun- lar, Saadettin Bilgiç ve taraftarla- rıyla, bunları destekleyen diğer gay- rimemnunlardır- ortak bir muhale- fet cephesinde toplanmasına sebep olmuştur.. Grup içinde çeşitli klik- lere mensup o milletvekillerini bir cephede toplayan asıl sebep ise, De- mirel Hükümetinin demokratik re- jimi artık selâmetle yürütemiyece- ginin anlaşılmış olmasıdır. Bu yüzdendir ki, Demirelin pek de hoş- lanmadığı bazı AP'li milletvekilleri bayram tatilini boş geçirmediler. 29 Ocak 1966 Plâ Henüz vakit tam geçmemişken... Celâl Bayar Pusudaki adam Eğer Türkiyede D.P. İktidarını deviren kuvvetler birbuçuk yıl içinde udreti, seçimlerin en mükemmeliyle sivil idareye devretmişler ve Arjantinde Peronu devirenlerden bambaşka şekilde hareket et- mişlerse bu, Celâl Bayarı Tabii Senatör ve meselâ Samet Ağaoğlu- nu Başbakan Yardımcısı, Bahadır Dülgeri de T.R.T. Genel Müdürü görmek arzularının sonucu değildir. Şimdi A.P. bir af tasarısıyla bu kapıyı zorlamanın tecrübesindedir. Halbuki bu kapıdan Türkiyeye sadece tarifsiz huzursuzluk girecektir ve zaten böyle bir tasarrufta bulunmaya hiç kimsenin gücünün yetmeyeceği de kolay anlaşılacak- tır. Böyle hevesler denenmiştir. Türkiyedeki ihtilâl sonrası hava Arjantindekinden farklı geliş- mişse bu, buradaki Bayarcıların oradaki Peronculardan akıllı ye ba- siretli davranacaklarına ihtilâlci kuvvetlerin inanmasından olmuş- Yassıâda mahkümlarının afları hep şefkat ve alicenaplık duyguları- nın izlerini taşımakla yetinmiştir. İlk defa şimdidir ki, bu seçimin sonucuna, Bayarın mantığına uyarak bir refarandum niteliği kazan- dırmak hevesleri uyanmıştır. Tertibi yürütmek için arkasına sakla- nılan "Milli İrade Zırhı", bilinen af tasarısını getirmeye cüret edenle- rin kafasında bu mânayı taşımaktadır. A.P.'yi bu yola itmede, kay- bettiklerini tekrar bulma ihtirası içindeki eski Demokratların başlı- ca rolü oynadıkları ve bu son dönemeç de dönülüp düzlüğe çıkıldık- tan sonra sıranın "27 Mayısın Hesaplaşması"na geleceği kimsenin meçhulü değildir. Onun için A.P. bu tehlikeli dönemeci rahat alama- yacaktır. Onun için A.P. karşısına çok güçlü, yenemeyeceği kadar güçlü kuvvetlerin çıktığını görecek ve tornistan edecektir. Kafasında, henüz kırk paralık akıl kaldıysa.. Celâl Bayar eski Cumhurbaşkanı olarak ihtilâl sonrasının Cum- huriyet Senatosunda, Samet Ağaoğlu Başbakan Yardımcısı ve Baha- dır Dülger T.R.T. Genel Müdürü! Böyle bir Türkiye, rüyada görülse hayra yorulmamalıdır. nın hedefleri lu", "mutedil" ve "rejimin selâmet- Hazırlanan plân Demirel Hüküme- tini devirmeyi hedef aldığı ka- dar, kurulacak yeni AP hükümeti- nin esaslarını da, kapsamaktadır. Meselâ, Hükümet Grupta güvensiz- lik oyu aldığı takdirde, yeni kabine- -i kurmakla görevlendirilecek AP'li- nin -AP'lilerin ifadesiyle- "namus- le devamını sağlayabilecek" kaabi- liyette olmasına dikkat edilecektir. Bu niteliklere sahip Başbakan ada- yı ise, Meclis Başkanı Ferruh Boz- beyli gibi görünmektedir. Ancak, cephenin liderliğini yapan AP'liler, Bozbeylinin tespit edilen kesin isim olmadığını, bunun önümüzdeki gün- 11