29 Ocak 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

29 Ocak 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER lerde (o değişebileceğini, maksadın AP'yi temsil edebilecek güçte bir politikacıyı kurulacak yeni hüküme- tin başına getirmek olduğunu söy- lemektedirler. Kulislerde ve ev toplantılarında yeni Başbakan adayı olarak Ferruh Bozbeylinin adından söz açılması AP içinde bir başka kulis faaliyetine de sebep olmuştur. Hükümet düşer de Bozbeyli yeni hükümeti kurmak- la görevlendirilirse, yeniden Meclis Başkanı seçimine gidilmesi gereke- cektir. Bu ihtimal ise, gönüllerinde Meclis Başkanlığı oyatan AP'lileri şimdiden bir takım kulis faaliyeti- ne ve muhalefet cephesinde görün- meğe zorlamaktadır. Meselâ, Meclis Başkanı olma ümidiyle seçimler- den önce CKMP'den istifa ederek AP'ye geçen Meclis Başkan Vekil- lerinden Nurettin Ok, yeni Başkan adayı olarak Bozbeylinin adından söz edilmesine en çok sevinenler a- rasındadır. Geçen yıl YTP'nin Mec- lis Başkan Vekili olan, fakat AP'de bir başkan vekilliği dahi kapama- yan Mekki Keskin de Bozbeyliden boşalacak koltuğu sabırsızlıkla bek- lemektedir. AP'li muhalefet cephesi liderle- -inin üzerinde titizlikle ee plânın bir özelliğini de, Gö rüşmeden önce Grupta a bir gövde gösterisi teşkil etmekte- dir. Buna, cephe mensuplarının sa- yısının arttırılması bakımından bil- hassa önem verilmektedir. Zira, şu anda bu cepheye mensup milletve- killerinin sayısı 90-95 arasındadır. Bu ise, Hükümetin Grupta düşürül- mesine yeter sayı değildir. Bunun için muhalif AP'liler, Genel Görüş- meden önce, Seçim Kanunu Tasarı- sı gibi, Hükümetin şu günlerde Grupa getireceği bir kanun tasarısı- nın reddedilmesi gerektiğini söyle- mektedirler. Genel Görüşme oylama sında mağlübiyete uğramamak için tasarlanan "gövde gösterisi" dışında başka çarelere de başvurulması ka- rarlaştırılmıştır. Önümüzdeki Mec- lis döneminde, Demirele karşı olan sivri isimler, özellikle Hükümet resine yakın olan AP'lileri kendi cephelerinde toplamak için faali- yete geçecekler, hattâ onlara cazip görünen bir takım vaadlerde de bu- lunacaklardır. Bu cephe mensuplarından bir AP'linin, haftanın başında Pazarte- si günü, bu derginin bir mensubu- na söylediği şu sözler ilgi çekicidir: 2 — Grupumuz içinde Hükümete karşı, fikir cephesi kuvvetli bir Grupların ödevi Dünyada belki de biç bir ihtilal, Türkiyedeki 1960 İhtilâli kadar yüksek sesle "Ben geliyorum!" diye e bağ min kaderini elinde tutan o zamanın De Grupunun çok, ama rin çok üstünde sayıda mesi da bu sesi duymuştur. Buna rağmen 1960'n D Grupu, basireti kesilmiş ii de, kendisini üzerinde bulun- duğu fasit daireden kurtara- mamış ve rejimin alabora ol- masını şaşkın, üzgün, perişan gözlerle seyretmiştir. Halbuki bu Grup, İktidarın perişan ha- le gelmiş başını değiştirme a- meliyesini gerçekleştirebilsey- di Türkiyede her şey norma- lin hudutları içinde cereyan edebilirdi. Bunda, hiç şüp- he yok, Gruptaki Menderes akdini Battal Gazi ordu- larıyla mı?", "Bir kaç mektep kaçkınının beşyüz metrelik caddede şarkı söylemesiyle bir iktidar devrilmez", "Bü- tün bunlar Muhalefetin oyun- ları" tarzındaki telkinleri de rol oynamıştır. Bu yüzden memleketteki gerçek kuvvet dengesi iyi ölçülmemiştir ve D.P. Grupu kendisini de, reji- mi de kurtaracak hareketi ya- pamamıştır. "Milli İrade"nin her hangi bir kliğe, bu mem- leketin müesseselerinden hiç birinin temayülünü kaale al- maksızın hareket etmek ser- bestisini vermediğini, 1960'n iktidarı çok geç anlamıştır. D.P. Grupu şimdi belki bir mazeret söyleyebilir. Der ki: "Bizim önümüzde bir tecrübe yoktu!" Ya, bugün? AKİS grup teşekkül etmiştir. Biz, AP Hü- kümetinin başında demagoji yap- mayan, mutedil ve rejimi selâmetle yürütecek bir politikacı görmek is- tiyoruz. emirci, bu vasıflardan yoksun bir adamdır. Foyası da ar- tık anlaşılmıştır Grupu bekleyen meseleler Muhalefet cephesinin baskısını, geçtiğimiz hafta içinde Grupta cereyan eden görüşmelerle artık iyi- deni iyiye hissetmeğe başlayan Dani rci ise, şimdi ne yapacağım mış durum . Ortada çeşitli me- seleler varken bayram tatilini fir- sat bilerek Ankaradan ayrılan Baş- bakan, Grupuna hâkim m için tesirli çareler aramaktadır. Zi- ra Demirelin daha önce başvurduğu çareler, Başbakanlığ devamını sağlayacak önemde olmamıştır. De- mete karşı olan vermek için bazı milletvekillerinin partiden ihracını istemiş ve çok geçmeden Aydın milletvekili Reşat OÖzarda Grup Yönetim Kurulunun kararı ile Yüksek Haysiyet ime sevke- dilmiştir. Ozardanın suçu sadece, Hükümete karşı olmaktan ibaret değildir. OÖzarda, bir süre önce, ha- zırladığı bir kanun teklifini, bütün ikazlara rağmen, Hükümete danış madan Meclis Başkanlığına vermiş- tir. Teklif, AP'nin seçimden önce kaldırmayı vaadettiği tasarruf bo- nolarıyla ilgilidir. Özarda, tasarruf bonosu ticaretinin Önlenmesi ama- cıyla hazırladığı teklifini, bundan iki ay kadar önce Grupa vermiştir. Grup Yönetim Kurulunda incelenen teklif, "Hükümetin mali politikası na uygun olup olmadığının tespiti gerekçesiyle Maliye Bakanlığ hangi bir görüş gelmemiş ve Özar- da, bu defa, geçtiğimiz hafta içinde, teklifini Meclis Başkanlığına ver- miştir. Buna en çok sinirlenen De- mirel olmuştur. Zira, teklifin Mec- lis Başkanlığına dahi verilmeyece- ğine dair zengin iş çevrelerine daha önce teminat veren Demire!, Ozar- danın hareketiyle güç duruma düş- müş ve özel sektör temsilcilerinin iye ee kayb in direktifiyle Yüksek Haysiyet Di- vanıma sevkedilmiştir. Fakat bu, Muhalefet cephesi mensuplarını yıl- dırmamıştır. - Hükümete muhalif 29 Ocak 1966