29 Ocak 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

29 Ocak 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

K İ SOSYALİZM SÖZLÜĞÜ Hazırlayan: Erdoğan Başar. lum Yayınevi 1965, Ankara. bi say- fa 750 kuruş. İsteme adre- si: P.K. 176 -Ankar: 27 Mayıs 1960” dan $ sonra bol bol sos- sol, adalet, orta- s kendi bulundukları yeri tanımlamak için kırk dereden su getirdikleri Türkiyede, sosyalizmle ilgili "diya- lektik materyalizm", "Marx", "Sı- nıf mücadelesi”; “artı değer", "komp rador”, "emperya alizm", o "kapita- lizm”, "sosyalist üretim tarzı" gibi bir takım terim, kavram ve biyografilerin açıklık kazanması elbette ki bir zorunluktu. İşle bu açıdan hareket eden Erdoğan Ba- şar, titiz bir çalışma sonucu, "ara- TA PL AR nılanın bulunması ansiklopedik nitelik (o taşıyan." bir sözlük hazırlamış ve büyük bir ih- tiyaca cevap vermiş bulunmakta- dır. Yazarın da belirttiği gibi, geniş bir konuyu 164 sayfalık bir kitap içinde, eksiksiz vermeğe elbette ki imkân yoktur. Ancak bu, sosyalizm- le ilgili yayınların oburlukla okun- duğu Türkiyemizde hemen başvu- rulacak, anahtar niteliğinde bir ça- lışmadır. Türkiyenin gelişen şart- ları içinde bu çalışmayı ilerde daha geniş tutturmak mümkündür. "Sosyalizm Sözlüğü", küçük hac- mi içinde, sosyalizmle ilgili terim, kavram ve biyografileri alfabetik sı- rayla, güvenilir bir açıklık ve ke- sinlikle vermektedir. Bilimsel konu- larda yazmak ne kadar zorsa, yazı- lanı okuyup anlamak da o kadar nisbeten kolay, zordur. Okunanıanlamak, hiç şüp- hesiz, bir ön-bilgiye ihtiyaç göste- rir. Üzerinde çok söz edilen sosya- lizm konusunda ise sağlam, kesin ön-bilgi mutlaka şarttır. Bualan- da bir otorite olan Erdoğan Başar bilhassa bu hususu gozönünde tu- tarak, Sözlüğü temiz, rahat bir ve güvenilir bir bilgi hazırlamıştır. Herhangi kitabı bu sözlüğün ışığı altında o yan kimsenin yanılması, yanlış larasapması hemenhemenimkan- sızdır. Sözlüğün sonuna yine alfabetik sırayla bir fihrist, ve bir de bibli- yografya eklenmiştir. Elinin altında bir "Sosyalizm Sözlüğü" ,bulunduran kimse için sösyalizmle ilgili yayınları izleyip anlamak çok kolaylaşacaktır. Erdo- gan Başar, yıllardanberi ihtiyaç du- yulan böyle bir eser hazırlamakla toplumumuza önemli a hizmette bulunmuştur. 29 Ocak 1966 (Basın A: 486) — 749