26 Mart 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

26 Mart 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

AKİS yat yaşayabileceği, akli melekelerini ullanmasına imkân bulunmadığı da kaydediliyordu. Haberin bir İstanbul gazetesin- de -haber kaynağı belirtilmeden- yayınlanmasından sonra Cumhur- başkanlığı konusunda akla gelen şu oldu: Hükümet, Sunay senatör se- çilip andiçtikten sonra faaliyete geçmiş ve Cumhurbaşkanlığı oma- kamının hukuken daha fazla boş bırakılmaması için, birbuçuk aydır komada bulunan Gürselin sağlık durumunu bir raporla tespit ettir- miştir. Gerekli formalitelerin ' ta- mamlanmasıyla sıra şimdi Cumhur- başkanı seçimine gelmiştir! Ancak, formalitelerin henüz ik- mal edilmemiş olduğu, Cevdet Su- nayın, bir süre Önce istifa eden kon- tenjan senatörü Ragıp Ünerin yeri- ne Senatoya girebilmesi için Ana- yasanın tanıdığı sürenin dolmasına birkaç gün kala faaliyete geçen De- mirdin, gazetecilerin sorularına ver- diği cevapla. el çıktı, İlgi çekici , metinin biri başı, di geri Dışişleri Balam iki üyesinin ay- nı konuda söylediklerinin birbirini tutmamasıydı. Eğer bu yolda bir rapor gelmiş- se Hükümetin derhal faaliyete geçip, parti liderlerine bilgi vermesi, , son- ra da Cumhurbaşkanı seçimi için çalışmalara başlaması gerekirdi. Yok, gelmemişse, Cumhurbaşkanlı- ğı makamının doldurulması için i- ki yol vardı: ya Gürselin vefat et- mesini beklemek, ya da seçimin ya- pılabilmesi için Gürselin sağlık du- rumunu bir raporla tespit etmek... Sunayın kontenjan senatörlüğünü kabul edip andiçmesinden sonra beklenen, ikinci yoldu. Aslında Ana- yasanın : ddesi de bunu em- retmekteydi. Üstelik, AP çevrelerin- den" duyulan bir habere göre, Su- nay Genel Kurmay Başkanlığından ayrılmayı, Cumhurbaşkanlığı ma- kamını doldurmak için kabul et- mişti. Bunun anlamı ise açıktı: Su- nay .."Tural Mektubu Oyunu"nu ga- yet iyi bildiğinden, bir oyun ihtima- line karşı temkinli davranıyordu. Muhbir aranıyor! eçtiğimiz haftanın son günlerin- Gide dikkatli ve meraklı gözler ye- niden Walter Reed hastahanesine ve Hükümete çevrildi. Artık, hington'dan gelecek rapor veya Gürselin sağlık durumunun kesin rapora bağlanması için Amerikaya gönderileceği söylenen heyet üyele- rinin tespiti bekleniyordu. Fakat 26 Mart 1966 Kulağa Küpe Bizimkinden tavsiyeler Yangına karşı: Ya çizi Çıbana karşı: Sülü Diş ağrısına karşı: ali vde kalmaya karşı: Şirin- lik muskası! Kötü ruhlara karşı: Büyü! Komünizme karşı: (o Ayasof- yadan ezan!.. Demirdin, raporun geldiği yolun- daki haberi tekzip edip, Amerikaya heyet gönderilmyeceğini açıklama- sından sonra, haftanın başında Pa- zartesi günü duyulan bir başka ha- ber şu oldu: Dışişleri Bakanlığı En- formasyon Genel Müdür Yardımcısı İlhan Bakay görevinden alınmış ve Genel' Sekreterlik emrine verilmiş- ti! Gerekçe gayet açıktı: Çağlayan- gil, raporun geldiğini, kendisi bildir- diği halde, güç duruma düşmeme için bir muhbir arama faaliyetine girişmişti. Mutlu bir tesadüf, İlhan Bakay da, haberin yayınlandığı ga- zeteye bundan bir süre önce, AP Hükümetinin Kıbrıs politikasını ye- ren, İnönü Hükümetinin aynı mese- lede basiretli politikasını öven ya- zılar yazmıştı. İnönüyü ve İnöriü Hükümetini öven bir memurun AP İktidarında Enformasyon Genel Müdür Yardımcısı olarak kalması mümkün müydü? Haberi çıtlatmak- la gaf yaptığının sonradan farkına varan Çaglayangil, Gürsel komada iken eğlence yerlerine gitmekle suç- lanan Nasır Zeytinoğlunun kendini savunmak için Hükümete gönder- diği telgrafın da Enformasyon Ge- nel Müdür Yardımcısı, tarafından basma intikal ettirildiğine inandı- gından, Bakayı görevinden alıverdi. Böylece, haberi kimin bildirdiği ve Hükümeti böylesine kritik ve ha- yati bir meselede güç durumda bı- raktığı Demirele gösterilmiş oldu! imdi en çok merak edilen ve ü- zerinde tartışılan husus, hiç şüphe- siz, Cumhurbaşkanlığı seçiminin ne zaman yapılacağıdır. Ne var ki De- mirel, hem lr geldiğini yalan- lamakla, merikaya heyet söndenleyecesini açıklamakla, se- çimin Gürsel için bir emrihak vâki oluncaya kadar uzayacağım haber YURTTA OLUP BİTENLER vermektedir. Bazı AP'li milletvekil- lerinin ve Bakanların kuliste bu ko- nuda masumca pen şudur "— Gürselin komadan mıyacağı artık A alaşılımışt Ancak, Gürsel ölmeden yerine Cumhurbaş- kanı seçmek saygısızlık olur. Ölme- den önce seçime lüzum yoktur. Üs- telik, Gürsel Cumhurbaşkanı ola- rak vefat ederse, yapılacak tören de farklı olur... Yani AP'liler, Cumhurbaşkanlığı makamının hukuken boştutulması- nı değil de, sadece Gürsel için emri- hak vâki olmadan seçim yapılması- nı saygısızlık kabul etmektedirler! Bu sebep ise, sadece duyguların is- tismarından ve önemli bazı, karar- name ve kanunları, Cumhurbaşka- nı Vekili AP'li Atasaguna imzalat- mak çabasından başka bir anlam taşımamaktadır. Formülün azizliği eçimin uzamasından en çok endi- S şe duyanlar, Anayasanın bekçisi ilerici güçlerle oSunaydır. Sunayın enel Kurmay Başkanlığı görevin- den ayrılıp Senatoda andiçmaesin- den bu yana bir hafta geçmiştir. Buna rağmen, Hükümette seçimin bir an önce yapılması konusunda bir çaba göze çarpmamaktadır. Du- yulan, seçimin geciktirilmesi için AP İktidarının yeni formüller ara- makla meşgul olduğudur. AP çevre- lerinden sızan haberlere göre, ii nimsenen formül şudur: Gürsel yatta iken seçim yapılmasının doğ. ru olmıyacağı gerekçesiyle Cumhur- başkanı Vekili oAtasağun Senato Başkanlığından istifa ettirilecek, Çankayanın gene bir sürç vekâletle yönetimini sağlamak amacıyla Su- nay Senato Başkanlığına seçilecek, clolayısiyle Cumhurbaşkanına vekâ- let edecektir. Böylece, hem Sunay, Gürsel hayatta iken onun yerine ge- çen bir kimse durumuna düşmeye- cek, hem de Gürsele bir saygısızlık yapılmış olunmıyacaktır!.. Bu formülün uygulanmasından AP İktidarının kazancı ise şu ola- caktır: Sunay, vekâlet süresince halkoyunda tepki yaratan bazı ka- n ve kararnameleri imzalarsa, Cumhurbaşkanı adayı olarak, teklif edilmekte tereddüt gösterilmeye- cek, aksi halde bir ayakoyunu ile Sunayın yerine bir AP'li aday öne sürülüp, üçüncü turda kazanması sağlanacaktır! o Görüldüğü gibi bu formül, daha ziyade Sunayı Cum- hurbaşkanı Vekili AK deneme a- macını gütmekte 13