26 Mart 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

26 Mart 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TİYATRO Ankara Özel Tiyatrolar Ankaranın özel tiyatroları, rağbet bakımından, Devlet Tiyatrosu sahnelerinden geri kalmıyorlar. Bü- yük Meydan Sahnesinin — açılışıyla sayıları üçe çıktığı halde, bu tiyat- rolarda yer bulmak, hele ön sıralar- da, kolay olmuyor. Bunların obaşında, bu mevsim Genco Erkalın konuk sanatçı olarak katılmasıyla, çalışmalarını bir hayli geliştirmiş olan Ankara Sanat Ti- yatrosu geliyor. Ankara Sanat Tiyat- rosu, Seyircisine sadece hoş vakit ge- çirtmekle yetinmemeği, onu yurdu- muzun ve çağımızın çeşitli sorunla- rıyla da kârşıkarşıya getirip düşün- dürmeği amaç edindiği için, reper- tuvarında fikir dozu -ve sosyal hiciv payı- ağır basan eserler yer alıyor. Ankara seyircisinin, hele genç ku- şakların bu eserlere (gösterdikleri geniş ilgi, bu türden oyunların da yurdumuzda bulvar komedileri ka- dar -belki daha çok- tutulmağa baş- ladığını göstermektedir. Bu topluluğun bir Özelliği de bir- kaç oyunu birden programına al- ması, böylelikle, küçük ölçüde de olsa, bir repertuvar tiyatrosuna yö- nelmesidir. Bu sayede seyircisine, bir hafta İçinde dört - beş oyunu birden sunmak imkânım bulmakta- dır. Meselâ, Güner Sümerin mevsim başındanberi afişte (okalan "Bozuk Düzencinin yanısıra, aylardır Gen- co Erkalın tek basma sürdürdüğü bir büyük başarı, Gogolün "Bir De- linin Hatıra Defteri", Max Frisch'in "Saf Adam ve Kundakçılarının ya- nısıra, Eflatun Cem Güneyle Birkan Özdemirin yazdıkları "Kel Oğlan" çocuk oyunu- ve nihayet son gün- lerde sahneye konulan Bertolt Bre- cht'in "Arturo - Ui'nin Yükselişi" ad- lı gösterisi, haftanın değişik günle- rinde ve seanslarında nöbetleşe oy- nanmaktadır. Büyük Meydan Sahnesinde üyük Meydan Sahnesinde de, bu- günlerde, yeni bir oyunun temsi- line başlanmıştır: Aranır Miller'in -yedi yıl fince İstanbul Şehir Tiyat- rosunda "Köprüden Görünüş" adıy- la oynanmış olan. "Brooklyn Köprü- sü". Bu oyunla birlikte Meydan Sah- neleri de repertuvar tiyatrosu ol- ma yoluna girmiştir. Büyük Mey- danda "Ninoçka." ile Haldun Tane- rin "Eşeğin Gölgesi", Küçük Mey- danda da "Yediden Yetmişe" ile 32 "Tatlı Çarşamba" komedileri nö- betleşe oynanıyor. , ni bitirdiği gibi bir de mim toplulu- gu kurmuş olarak- dönen genç ye Meydan Sahnesinde "Tatlı Çarşamba" Tadı yerinde, tuzu eksik Oyun : "Tatlı Çarşamba"; Komedi, 2 perde. Yazan : Muriel Resnik. Çeviren : Orhan Azizoğlu. Tiyatro : Meydan Sahnesi. Sahneye koyan : UmranUzman. Dekor : Güner Peyman Oynıyanlar : (Esin Avcı (Ellen Gordon), Ümran Uzman (John ve'), Yalın Tolga (Cars Henderson), Mediha Köroğlu (Dorothy Cleves) Konu 1 Meydan Sahnesinin 2 sayılı basın bülteni, bu oyun için "..çok zengin bir iş adamıyla gaynmeşru yaşayan Ellen Gordon adlı gençkızm, mutlu bir yuva ve geride bıraktığı çocukluk günlerinin öz lemini şiir dolu bir anlatımla dile getirmektedir" diyor. Belki... asıl dile getirdiği şu: kendilerinden yaşlı ve; varlıklı erkeklerin şöhret lerine, tatil dillerine ve kırsaçlarına kapılan körpecik, hayalperest kız ların, farkında olmadan, bir çeşit "kapatma" haline gelivermelerini! hikâyesi. Sevdiği kocasını elden kaçırmamak için durumu tersine çe virmekte zorluk.çekmeyen akıllı bir kadının tutumu ve... metreslerine ayırdıkları apartımanların giderlerini bile "lojman" adı altında "mas- rafa"'geçiren iş adamlarının hicvi. Beğendiğini : (oEsin Avcının o toy, sevdiği adam uğruna her fedakâr lığa katlanan romantik gençkıza kazandırdığı tatlı, sıcak yüz. Umrar Uzmanın egoist, , aşkta bile çıkarından başka bir şey düşünmeyen iş ada mına vermeği başardığı, çekiciliği içinde soğuk, ifade. Yalın Tolga ile Me diba Köroğlunun -biri apaçık, mert ve cesaretli, öbürü nazik, kibar görünüşü altında kurnazca hesaplı- karakter niteliğinde tipler çizerek canlandırdıkları kişiler. Beğenemediğim ir oyunun, hele "Tatlı Çarşamba" gibi, gönü oyunlarının gerisinde iş a ilam ve çevrelerini yeren nüanslı oyun ların hem rejisini yapmıya, hem başrolünü oynamıya kalkışmanın hâlâ kolay bir sanat çabası sayılması... Bu yüzden de oyunun en önemli olan hiciv yönünün gölgede kalması Sonuç : Öyle iken, gene de ilgiyle izlenen, tatlı bir oyun. Naciye FEVZİ değerli pantomim sanatçısı Erdinç Dinçer de Perşembe günleri,' ma- tine ve suvare olarak, Küçük Mey dan Sahnesinde devamlı temsilleı vermeğe başlamıştır. u arada Fransadan -öğrenimi- 26 Mart 1966

Bu sayıdan diğer sayfalar: