20 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

20 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

Japon Demokrasisinih temeli, artık : Diyeftir. Diyet, japon parlâmentosuna verilen islın. Burada çoğunluğu, şimdi Liberal Demokratlar ' elde tutuyorlar ve yakın bir gelecekle bir değişiklik pek muhtemel görünmüyor. Se sosyalistlere bakılırsa istikbal kendilerinindir' ama, japon ekonomi- si pek sosyalist ilkelere uygun kurulmuş sayılmaz rafından verilen statünün: bir özelliğinden do- guyor, Japon Anayasasının bir 9. Maddesi var. Bu maddede Japonyanın “harp etme hakkı”n- dan vazgeçtiği bildiriliyor ve bunu teminen Ja- ponyanın kara, deniz ve hava kuvvetleri bulun- duramayacağı taahhüt olunuyor. Gerçi, Ana- yasanın ilanının üzerinden geçen dokuz sene- nin sonunda bu hüküm bazı tadillere uğramış ve maddeye verilen mana değişmiştir, 1905'de, Kore Savaşı patlak verdiğinde amerikan birlik- lerinin bir kısmı Japonyadan alınıp harp-sahası- na gönderilince amerikalılar Japonyaya 75 bin kişilik bir “Milli Polis Teşkilâtı”. 18 bin ki- şilik de “Deniz Emniyet Teşkilâtı” kurmak mü- saadesini vermişler ve bu, Japon Milli*Savün- ma Teşkilâtının esasını" teşkil etmiştir. Ancak, bu kuvvetler Japonyanın içinde barışı ve güve- ni korumakla görevlidirler ve hacimleri de gö- revleriyle orantılıdır, Sonra, bütün bu teşkilât Başbakanlığa bağlanmış ve Savunma Teşkilâtı adını almıştır, O zaman, kuvvetlerin Japonya- nın dış güvenliğini Korumaları lüzumu da der- piş edilmiştir. Şimdi, japon kara Madem rg 171 bin 500 kişilik üniformalı. bin yede- O gi var. Askerlik, tabii. mecburi'değil; Bu kuv vetler: 13 tümen ve 5 orduya ayrılmış bulunu- yor, Kara kuvvetleri, 120:tanesi helikopter o- lan 260.uçağa sahip. Beş yıllık bir programın sonunda kara kuvvetleri 180 bin kişiye çıkarı- lacak. Japon deniz kuvvetleri:35“bin kişilik, Bu kuvvetlerin elinde 220 gemi 'var. Bunların en büyükleri destroyerler ve refakat gemileri. De- nizaltılar, torpil atıcılakı ve mayin tarama ge- mileri de mevcut, Kuvvetler “Korunma Donan- .ması” adı altında: birleştirilmiş. Dehiz kuvvet- leri -40 helikoptere sahip. Bes yıllık programın .sonunda japon donanması 140 bin-tona: çika- caktır. Bir zamanların dev donanması yanım- da, bu, bir kücük sandaldır. Hava kuvvetlerine gelince, japonların eli- de 1150 ucak mevcut, Bunların ücte ikisi F-104, F-86 gibi tepkili avcı uçakları. Bunlara şimdi 200 kadar uçak daha katılmış, Bu istatistik bilgi, jâpon Dışişleri Bakan- liği tarafından çıkarılmış “Milli Savunma” adı- nı taşıyan bir broşürden alınmıştır, Broşür bir kaç yil önce yayınlanmış. Bu bakımdan tak- tam bugünkü durumu göstermemesi