20 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

20 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

e) Dünyaya Bakış | Birleşik Amerika bugün içinde bulunduğu (parçalanmış durumun sorumunu Fransa Devlet Başkanı General De Gau- ile'in kişiliğine ve tutumuna yüklemek çabaları ala- bildiğine devam ediyor. Üzüntüyle söylemek gerekir ki, bu çabaların zaman zaman diplomatik saygı ku- ralları dışıma çıktığı bile görülmektedir. Hatırlanacağı gibi, Amerika Dışişleri anlı, bundan bir süre önce, Roosevelt ile Churchill arasın da, ve İkinci Dünya Savaşı içinde De Gaulle'le ilgil olarak yapılan bazı boş olmayan Yy , maşa. Bunu yaparken de, amerikan dış politikasını yönetenler, Fransız Devlet Başkanını böylece küçük düşüreceklerini sanıyorlardı. Oysa, Başkan Johnson'- un çok iyi bildiği, gerçekten ustası olduğu iç politika oyunları ile dış politika oyunlarının kuralları birbi- rinden pek başkadırlar. Kaldı ki, hayatta, üstelik iş- başında bulunan yabancı devlet adamlarını ai düşürücü belgelerin yaymlanmasının $ görebilmek için diplomasi geleneklerine fazla dalan olmaya da lüzüm yoktur, Biraz sağduyu, biraz da ola- gan nezaket bunun için yeter de artar bile... Uluslararası ilişkilerde her zaman, battâ çoğu zaman akıl ve mantık ağır basmaz. Ulusal benlik duy- guları her zaman olduğu gibi çağımızda da hâlâ uya: nıktır “ve bunlarla oynamak bâlâ tehlikelidir. Nite- kim, Devlet Başkanının küçük düşürülmek istendiği- ni gören fransız ulusu, Birleşik Amerikanın yaptığı bu küçük oyunu kendisine yedirememiştir. Bunu an- lamak için o günlerdeki fransız basımına şöylece bir göz atmak yetecektir, En sağından en soluna kadar bütün basın, bu amerikan davranışını kımamış, buva dünya kamuoyunda görülen başka olumsuz tepkiler de eklenmiştir. Sonunda bu davranışın zararı Gene- ral De Gaulle'e değil, düşüncesizlik den onu bi- raz daha kendilerinden uzaklaştıranlara o dokunmuş- tur, Amerikan diş. politikasını yönetenler şimdi gene aynı biçimde bir vanlış davranışın içindedirler. At- lantiğin ötesinden alınan haberlerden anlaşıldığına göre, Washington'da, NATO içindeki bulıranın soru- munu bu sefer De Gaulle'ün kişiliğine değil de, tu- tumuna yüklemek isteyen bir belgeler dizisi yayın- mai Amerikan yasacılarına NATO bulranının i anlatmak amacıyla yayınlanan bu dizida De Gaulle'ün 1958 yılında NATO içinde Birleşik Ame- rika, İngiltere ve Fransadan meydana gelecek üçlü bir direktuvar o kurulmasını önerdiği açıklanmakta ve ondan sonra ortaya çıkan dürum tartışılmakta. dır. De 'Gaulle'ün bu önerisi, daha ilk yapıldığı gün- den başlayarak, zaten herkes tarafından biliniyordu. yöneticilerinin Batı dünyasının Johpson Diplomasisi Doç, Dr. A. Halük ÜLMAN Dünya Olaylarını biraz yakından izleyenler, Fransa Devlet Başkanının NATO karşısındaki Otutumunda,; bu önerinin geri çevrilmesinden duyduğu hayal kı. rıklığının önemli bir payı bulunduğunu şimdiye ka- dar çok syria Fakat amerikan NATO'nun kon niz De Gavlle'ün değildir. Söyledikleriyle yaptıklarış arasında uçurumlar bulunan Birl Amerikanın da bunda büyük payı vardır... Örnek mi ro Atlantik ira ağ egemen endi i Amerika, Avrupadaki kuvvetlerinin statüsü söz ko nusu olunca ortaklarının . eşi de, egemenliğini $ de bir tarafa itmekte, bir ayrıcalıklar ağı Eri kurulmuş olanları ise korumağa çalışmaktadır. Iş- rika, çekirdekli osilâhların ulaştığı yıkım kire Me ileride Avrupaya o yöneltilecek bir et saldırısına seyirci kalmayacak madır? sn as yöneticileri, bütün konuşmalarında, bizi ni tubuyla, kötü smıfta . vüzdendir ki şimdi Fransadan sonra daha başkaları- nm, bu de görü açdımağa başlamış. 20 Ağustos 1966 , *