20 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

20 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

mümkündür. Zaten ben de bunları, japonların askeri kuvveti ne kadardır, öğrenilsin diye de- gil, japonların elinden askeri kudretleri ne de- rece alınmıştır, o belli olsun diye, bir fikir ver- mesi maksadıyla anlattım, Beş aşağı, beş yu- karı bu orduyla, Japonya gibi bir memleketin kendi kendisini savunması, şüphesiz bahis ko- nusu değildir. Amerikavla imzalanmış bulunan Güvenlik Anlaşmasının rolü burada' beliriyor. Güvenlik Anlaşması, San Francisco Barış Andlaşması' ile birlikte: 1951'de imzalanmı$. 1960'da tadilata uğramıştır. Müddeti on yıl- dır. O itibarla 1970'de; eğer uzatılmazsa sona erecektir. Bu anlaşmayla Japonya, kendi top- raklarında amerikan birliklerinin bulunmasını, amerikan üslerinin kurulmasını kabul etmiştir. Buna mukabil Amerika da, Japonyanın savun- masını üzerine almıştır. Yani Amerika, Ja- ponyanın bir nevi “bedelli asker”idir. Böyle bir sistem kurulmasınin sebebi, japon milita- rizmilin yeniden doğmamâsının sağlanması ga- yesidir. Gerçekten de, japonlarm.: içleri bilin- mez ama, Japonyada militarist bir havanın ex mediği muhakkak. Askerliğin mecbüri Oölma- ması bilhassa gençler için bir nimettir. Japon- lar gibi ananesi olan “bir milletin zaman Zâ- man askerliğin hasretini çekmediğini sanmak için insanın dünyadan habersiz olması lâzım- dır, Fakât bu platonik hisler, modern hayatın seyri içinde fazla mana ifade etmiyor ve: ju- “ pon, ' askerlikten tecrit olunmuş bülunmasını fena karşilamıyor. Zaten bundan dolayıdır ki Amerikâyla o- lan Güvenlik Anlaşmasının uzatılmaması, hat» ta, kabilse daha önce kaldırılması için. şiddetli bir kampanyaya girişmiş olan Sosyalist Parti Anayasanın 9. Maddesine ilişmiyor. “Peki; böy- le olunca Japonyanın güvenliği nasil sağlana- caktır?” diyorsunuz, Diyorlar ki: “— Amerikayla Güvenlik Anlaşmasi önce Rusyaya, sonra Kızıl Çine karşı düşünülmüş- tür. Şimdi ne Rusya, ne de Kızıl Çin Japonya için bir tehlikedir. Japonya bunlarla bir ademi tecavüz paktı imzalarsa, Güvenlik Anlaşması- nâ lüzum kalmaz.” Bu di Amerikadan farkını keşfetmek o kadar kolay sayilnddedi göze, Japonya ikinci Dün- ya Harbinden sonra Amerika modeli i gelişmiş, kalkınmış, şekillenmiştir. Buna rağmen İa- ponların amerikalıları kalpten sevdiklerini söylemek kolay değil. Bir takım hisler, şekillerle deyi, anketlerde buna amerikalılar miyor ve japonlar, en gok amerikalıları sevdiklerini söylüyorlar. ama bile inanmıyorlar. 77