20 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

20 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

Japon sosyalistleri lâfın burasında derhal ilâve İniş ağa Japonya için de, dünya barışı için da, hele Uzak Dofuda barış için de tehlike Amerika Birleşik Devletleridir ve . Amerika Birleşik Devletleri bir harp tahrikçisidir.” , Bu, tabii iktidardaki partinin görüşü o de- gil. Başbakan Sato, benimle görüştüğünde, Ja- ponyanın Amerikayı ikna etmek suretiyle Vi- etnam için bir çözüm yolu aradığını söyledi. Sosyalistler ,ademi'tecavüz paktlarmın ça- kayla münasebetlerin kesilmesi taraftarı değil- lerdir. İstedikleri, amerikan birliklerinin Ja- ponyayı terketmesi ve Japonyanın yabâncı Üs- lerden kurtarılmasıdır. Sosyalistler, harp kun- dakçısı Amerikanın kendi toprakları üzerinde bulunmasının Japonyanın güvenliğini asıl teh- dit eden tehlike olduğunu söylüyorlar. Ameri- kayla meselâ Kızıl Çin arasında kopacak bir harpte, Japonya boşu boşuna ve hiç menfaati değilken buna karıştırılacaktır. Sosyalistler bunu söylüyorlar ama, yaptık- “ Japonyayı Japonya yapan kültürü ve halkının okuyup e. Üniversiteler bunlarınıbir be- basi lirli kısmını alıyor, Ama dokuz yıllık sile sahip bulunuyor. e dokuz yıl okumuş bir eğitim mecburi o kadarlık bir tah- işi men. elifi gördüğünde mer- işçinin işi hiç ek zanneden bir işçinin işinden çok farklı oluyor. pını daha da genişletmekten çekinmiyorlar, U- zak Doğuda barışla ilgili olarak imzalanacak bir Dörtlü Paktın tesirli olacağını söylüyor- lar, Bu Paktı Rusya, Amerika, Kızıl Çin ve Japonya imzalayacaktır, iki büyük harbini -Rus - Japon Harbi ve İkinci Dünya Harbi- bir harp ilânına dahi lüzum görmeksizin, baskın yoluyla başlatmış bulunan bir memleketin s03- yal!stinden bu sözleri duymak tabii tebessüme yol açıyor. Sosyalistlers bakılırsa, kendileri Ameri- 18 ları çok şiddetli bir amerikan aleyhtarlığıdır. Hem bu aleyhtarlıkta, hem de umumi politika sloganlarında japon sosyalistleri komünistlerin paralelinde. Millet Meclisinde bu partinin, Li- beral Demokratların 286 üyesine mukabil 145 milletvekili var. Demokratik Sosyalist Parti 23, Komünist Parti ise 4 kişiyle temsil edili- yor. Senatoda Liberal Demokrat Parti 141, Sos- valist Parti 73, Demokratik Sosyalist Parti 7 Komünist Parti ise gene 4. Yani Liberal De- mokrat Parti hem Mecliste, hem Senatoda ço-