20 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

20 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

sayallerdeki Japonya, bir egzotik ülkedir. Bu, 1966 Japonyasında hiç bulunmuyor değil, Fakat bundan ibare Japonya, artık sadece hassa sayılamaz. Japo ponya, Uzak Doğuda bir batı memleketidir. Bil sanayli itibariyle. Turistik Japonya İse, turistlere biraz suni şekilde veriliyor. yakınındayken Japonyadan bu memleketi ta- nımamasını istemek akıllı bir davranış değil- dir. Japonya, o tabiatı itibariyle Almanyaya benziyor. Zaten biz türklerin almanlara ve ja- ponlara karşı özel bir sempati duymamız, çok konuda hissen onlardan yana olmamız bu ta- biatın bir neticesi. Japonya ve japonlar bir devreyi geride bı- rakip yeni bir devreye girmiş bulunuyorlar. Nasıl Avrupada “İkinci Dünya Harbinin mağ- lübu bir Almanya” yoksa, Uzak Doğuda da “1- kinci Dünya Harbinin mağlübu bir Japonya” yok. Almanya nasıl, galibi Amerikayla ilişkiler kurmuşsa japonlar da kurmuşlar, Almanlar, ar- tık amerikalılarla eşitliği ele geçirmişlerdir. Ja- ponlar için bugün o devre açılmaktadır. Ameri- ka - Japonya münasebetleri her halde daha bir normal hal alacak ve orada duracaktır. Japon- yanın, memleket içinde veya dünya pe ri de, sosyalistlerinin istediği gibi bir amerikan düşmanlığı yapması az kuvvetli bir ihtimaldir. Ama Amerikayla münasebetlerinin normalleş- mesinde japon sosyalistlerinin ateşi rol oyna- yacaktır. 80 Her halde Japonya, bugün, egzotik taraf- larinım dışında da insan üzerinde kolay unu- tulmayacak bir intiba bırakıyor. Japonyayı gez: mek, Japonyayı görmek, Japonyayı anlamaya çalışmak mükemmel bir ders yerine geçiyor Japonyayla Türkiyenin modernleşme safhasına girişlerinin eş tarihte başlamış olması faydal kıyaslamalara vesile veriyor. Bu kıyaslamanı Japonyanın lehinde olduğunu söylemenin utan: dırıcı hiç bir tarafı yoktur, Aksine, bizim ak- sak taraflarımız, yaptığımız hatalar ve eksik likler böylece daha iyi anlaşılıyor “Memleketlerin memleketleri, milletlerir milletleri kopye etmeleri imkânı yoktur. Onla: rı anlamak, yapılacak en faydalı iştir. Japonları anlamak ise, japonları neticesini veriyor. sevmeh SON