20 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

20 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

AKİS görünce, dudakları ön seyrek dişle- rini gösterecek şekilde' yayıldı ve iki adım ileri atarak “.< Hoş geldiniz..” dedi. Kuşkulu ve heyecanlı, görünen gözlüklü zayıf adam, ayni soğuk te- bessümle elini uzattı. Bu arada ka- pı da kapandı. Bu ilginç tipli dört adamın, geç- imiz hafta Cuma sabahı saat 830'da buluştukları oda, Türkiyeyi ihtilâle sürüklemiş ve bu uğurda İ- dam edilmiş bir Başbakana ait oda idi. İlginç tipli bu dört adamın, Mar- mara denizine nâzır şâhane odada vaptıkları tam 110 dakikalık gizli toplantı da çok yönden, geçmiş dev- ri hatırlatacak nitelikte oldu. Zira bü dört adamdan heybetli gövdeli olanı, iktidara geldikten sonra ken- disini Menderes oözentisine kaptı ran, AP'nin Başı Süleyman Demi- relden başkası değildi. Diğerleri ise, bu Başbakanın İçişlerini yürüt. mekle görevli yardımcısı Faruk Sü- kan ile Milli Savunma Bakanlığını yapmakta olan Ahmet Topaloğluy: du. Sabahın erken saatinde “çok gizli” toplantıya çağrılan zat ise, İstanbul iş çevrelerini Parlâmento- da temsil eden ve başta Celâl Ba. var olmak üzere, bütün (Yassıada hükümlüleri ile AP arasında siyasi ve hukuki ilişkileri kurma çabasın- da olan AP milletvekili Ahmet Dallı idi, O sabah, dahâ gazeteciler Park Otelin yolunu tutmadan önce -çün kü saat 10'dan sonra Başbakan De- mirel İstanbulu gezecekti - dört kişi arasında Menderesin odasın plan görüşmenin bir önemli tarafı daha vardı; Son günlerde AP için de patlak veren huzursuzluk ve iki: ye ayrılmalar konusunda Ahmet Dallının küçümsenmiyecek bir rol oynamakta oluşu... Saadettin Bilgiç grüpunu, Ahmet Dallıyı avlamak suretiyle vurmak ve böylece muha- fazakâr - milliyetçilere Genel Kon- grede büyük fırsat vermemek De- mirelin tek arzusu idi. Bu yüzden, o gün Menderesin eski odasında tam 110 dakika hep bu durumlar konu- şuldu. Dallının toplantıdan mem- nun ayrılışına bakılırsa, Demirel bi- rinci raundu kazanmış denilebilirdi. Süleyman Demirelin sartık bili- nen diğer ismiyle “Bay Olay”ın- Menderese olan özentisi sadece, © nun Park Oteldeki odasına yerleş- mekten ibaret sayılamazdı. Gerçi 20 Ağustos 1966 Menderesin, vaktiyle 170.172 numa- tulmaz şâhikas br dr olduğu söyleniyordu ama, nedense, s0 birden bu daireden asla gi numa- ralı daireye yerleşmişti. Bunu, ün- lü opera sanatçısı hanıma olan aş- kına bağlayanlar da oldu. Ancak, bütün uğursuzluk da, galiba, Da dâ- ie taşındıktan sonra a y Olayın Park Otele yonel di Su Menderese benzeme ar- zusundan ileri geliyordu ama, orta» da aşk olmayınca,'bu benzöyiş, şekili Siileyman Demirel Y “Yağ satarım, bal satarım, ustamı öldü.” 4 bir benzeyişten ibaret kalıyordu, Onun içindir ki yd Olay, Mendere- sin gülümseyişine, yürüyüşüne, el sallayışına, gözlüklerine, velhasıl tüm özelliklerine de mirasçı çıkma yı münasip görmüştü. Nitekim, “bol lâf - bol palavra”- dan başka, halka, bugüne kadar di- se değer hiçbir şey vermemiş olan Demirelin İstanbula gelişi bile Men- deresi hatırlamaya yet İstanbulda TMTF" Din düzenledi. ği Uluslararası Kültür Şenliğini da- hi gölgede bırakacak bir şenlik, geç- tiğimiz hafta Perşembe günü, Demi- relin Yeşilköy Askeri Havaâlanına inmesiyle başladı. YURTTA OLUP BİTENLER böyle başlamıştı Şastlerim 1140” gösterdiği sırada, askeri havaalanınin ufacık pisti, şimdiye kadar rastlanmamış dere- cede bir kalabalıkla dolmuştu. İs- tanbulda ne kad general, daire müdürü ve milletvekili varsa, he- men hepsi alana koşmuştu. Bunle- rın yanısıra çok sayıda sivil polis, kavurucu güneşin altında, kalaba lığın arasında araziye uymuştu. Bunlara ilâveten bir manga asker de tam techizat hazırlanmıştı. An- karadan havalanan 58i numaralı as: keri uçak alâna indiği zaman, pro- tokolu düzenlemekle görevli bir su- eşilköyde karşılanıyor bay telâşla sağa-sola koşmağa bas ladı. Herkesi sıraya sokmağa cal şan sübay: “— Beyler, lütfen sıraya gire lim!, Sağ taraf, biraz daha geriye!. Lütfen!. < Askerler < görünmelidir. Beyler, geriye!" diyerek, şenliği das ha da renklendiriyordu. Denilebilir ki bu, AP'nin, iktida- ra gelişinden buyana âlâ ile tertiplediği Menderesvâri ilk karşı- lama töreni oluyordu. Piste dizilen karşılayıcıların başmda Savunmü Bakanı Topaloğlu, onun yanında $i- rayla Çalışma Bakanı Erdem, Vali, Belediye Başkanı, 1. Ordu Komuta. nı, Genel Kurmay 2. Başkanı, gene