24 Eylül 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

24 Eylül 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

—İ Dünyaya Bakış | üney Vietnam seçimlerinde alınan sonuçlar, bir bâftayı aşkın bir süredir, bütün dünya yorumcula- rını meşgul eden sorunların başında gelmektedir. Işin kötüsü şudur: Bu yorumcuların hemen hepsi, sonuç- ları yalnızca kendi ülkeleri açısından görmekte, ona göre değerlendirmektedirler. Konuyu dünya barışı yönünden ele alanların sayısı, ne yazık ki, pek azdır. Vietnam seçimlerinin, dış görünüşüyle, Was- hington ve Saygon hükümetleri için memnunluk — ci e zik verdiğinden şüphe edilemez. katılma oranı, Vietnam Kurtuluş Cephesiyle Bedii liderlerin bütün çabalarma rağmen, şaşırtıcı ölçüler- de yüksek olmuştur. Ancak, şurasını unutmamak ge- rekir ki, seçimlerde Güney Vietnam halkının ancak üçte biri oy sandığı başına gidebilmiştir. Kurtuluş Cephesinin deneti altında bulunan kesimlerde “ki en taraflı gözlemciler bile Vietnamın üçte ikisinin Viet- dan denetlendiğini kabul etmektedirler- ta pek görü lerse de, silâhların gigi. iri istemez, bütün san dıkların üzerine düşmüştür. Böylesine olağanüstü şartlar altında yapılan bir sonuçlarını Güney Vietnam halkının Mareşal çbir yere ulaşabilmiş değildir, bundan sonra da bir- yere ulaşabileceğe benzememektedir. ” Vietnamda askeri bir zafer kazanmak, bütün uz- manların da üzerinde birleştikleri gibi, yıllar isteyen bir iştir. Bir kere, savaşın verildiği ülkenin bütünü Güney Vietnam ve Amerikanın deneti altında değil dir. İkincisi, Güney Vietnama Kuzeyden yapılan s1z- mek başa ordularla çete sa- lere çarpışmak çok güç bir iştir. Bü- tün bu nedenlerledir ki, Mareşal Ki'nin ve Saygondaki bazı amerikalı danışmanların sözüne uyulup da Kuzey Vietnama karşı doğrudan hareketine girişilmezse, Başkan Johnson'un da kabul etmek 20- ki, be kadir ağır bir bedele busavaşneden durmalı Doç. Dr. A. Halük ÜLMAN değip değmeyeceği konusunda ciddi şüpheler olmak gerekir, Kazanılması bu derece güç bir savaş yalnız Viet- |. nam halkına üzüntü, acı ve yoksulluk getirmekle kal mamaktadır. Çatışma uzayıp gittikçe, bunun i başka devletlerin katılması ihtimali İğmayı da kuvvet- mele — içine tılmasından kavganın böylece içine bütün Asyayı, belki de bütün dünyayı alacak biçimde genişlemesinden korkuluyordu. Fakat > Birleşik Amerikaya ateşler yağdıran Pe:| kin, şimdi, en yetkili yöneticilerinin ağzından, kurtu- luş savaşını ve yalnızca vietnamlı milliyetçile- rin görevi olduğunu söylemeye başlamıştır. Çin Halk Cumuhüriyetindeki iç gelişmelerin çevresindeki esrar perd nebilir: Pekinin elindeki çekirdekli nüz Birleşik Amerika ile açık bir kuvvet denemesi- ne götürecek kadar büyük değildir. Buna karşılık, her geçen gün, elindeki çekirdekli güç Birleşik Amerika ile kuvvet bir başka dev Amerika karşısında daha sert bir politika iz- lenmesini isteyenler olacaktır. Bu açılardan bakıldığı zaman, Vietnam savaşının nereye sürüklendiği herhalde açıkça ortaya çıkmaktadır. İşte Vietnamdaki savaş bunun için bir an önce durmalı, durdurulmalıdır.