24 Eylül 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

24 Eylül 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

AKİS an kızartmaktadır. Bu arada ü kızarma yine da var tabii: İh- tilile sahip Ç Çünkü efen- dim, bu gibilere e balk dilinde yüzsüz derler.” Son Havadiste Orhan Seyfi ise Gürselin ölümü üzerine yazdığı ma kalede 27 Mayıstan söyle bahsedi- yordu: “Hepimizin bildiği bir 27 Mayıs olayı vardır, Burada izahına lüzum olmayan bir takım sebeplerle bi: hükümet darbesi yapılmıştır..” Sabah Gazetesi, Zorlu ve Polat- kanın idam yıldönümünde, başla Gürsel olmak üzere, şimdi ölmüş bulunan üyeleri neşeyle işaret eden bir MBK listesi yayınladı. Adalet, veni bir hamleyle, Gürselin Mecliste katafalka konulduğu gün, ende- resin ağzından “Ölüm sizi silip sü- pürecektir” şeklinde, uvdurma bir demeç yayınladı. Bu yazılanlar, 277 Mayısın lideri- nin ölümünü 27 Mayısın ölümü ola- rak ilân ve kabul etme kampanva- sının örnekleridir. Bunlar Tedbirler Kanununa, Anayasaya aykırı davra- nışlardır. Ama takibat bunlar hak- kında değil, bu yayınları protesto €- den gençler hakkında yapılmıştır! Geçen haftanın sonunda Cumar- tesi günü, Devrim ve Gürsel aley- hindeki çirkin yayınları şiddet- ve nefretle protesto'eden ve bu gidişin rejimin meşruiyeti üzerinde şüphe varatacağını haber Veren ve yayım- ladıkları bildiriyi, bizzat giderek A- dalet Gazetesi green veren şe teşe başkanları hak- ında Savcılık takibat açmıştı. Er- tesi gün, AP'li basinin çirkin yayın- arım Kızılayda bu gazeteleri yakâ- rak protesto etmek isteyen öğren- cileri ise, eşkiya kövaliyormuş gibi sıkı tedbirler almış olan polis da- ğıttı. Bu gelişmelerden sonradır ki, TRT, Gürselin toprağa verildiği gün Gazi Osman Paşa müarşım çalınca, Türkiyede binlerce, ani yüz» binlerce devrimci, n vaşar dığım, içlerinin Kabandığımı hisset- tiler. Sonra bu devrimciler N düşünce böyle bir manzaraya bürüneceğini daha önce herhalde düşünmemiş o- lan Gürseli, onun hastalanışını ve Amerikaya gönderilişini, AP'nin ik- tidara tek başina gelişini, vo ları vve MBK devrini düşündül Komutanlar Sonra 27 Mayısı, 27 Mayıs öncesini, polislerin dağıttığı öğrenci nüma- yişlerini, gençlere Muhalefete, pro- fesör, hâkim ve diğer devtimci av- dınlara karşı iktidar an açtı gı iftira ve yıldırma kampanyasını düşündüler ve bu Karanlık şartlar devam ederken, ihtilâlden bir av kadar önce bir Kara Kuvvetleri Ko- mutanmın, devrin Mimi Savunma Bakanma göhderdiği mektubu ha- tırladılar “Doğru yolün değilsiniz!..” O Kara Kuvvetleri Komutanının &- dı, Orgeneral Cemal Gürseldi ve geren şövle diyordu: «ASIL mühim olan, toplumun ruhunda a yaşama Şevk ve azminin geliştirilmesi, hak ve hürriyet aşkı. nın geliştirilmesi ve vatandaş idra- kinin yüksek ve necip hislerle döna- tılmasıdır. Olaylar, bu yolda olun. madığımı göstermektedir. Talebele- rin hürriyet duygusu ile yaptıkları R mâsumâne t4zahürata karşı kıtalar sevkedilmesi ve onların desteği ile emniyet kuvvetlerinin ilim yuüvala “ YURTTA OLUP BİTENLER Gürseli defnediyorlar » Ordu, 27 Mavısçılarla beraber Tıtin içine kadar girerek talebeleri, profesörlerivle coplarla ve kurşunlarla tedip etmesi dünyada | görülmemiş, çok feci şeydir. O ben-| kız talebelerin : gâmede yürekler parçalayan çığlıklarının analar, bü! balar ve halk ruhunda onulmaz yâ», ralar açacağını ve açtığını anlama» | manın, memleketin huzuru baki mından büyük bir hafta ve hazin bir gaflet olduğuna kâniim, Bizim, gençlerimizde hak, adalet ve Jür-| riyet duygularımn gelişmesinden ve | kemalinden memnun olmamız Tü-. Zzım gelmez imi? İstikbali, hissiz, duygusuz, müstemleke ruhlu, yal nız maddeci insanlara mı bırakmak istiyoruz” Acaba Gürsel sağ olsaydı, yine Kara Kuvvetleri Kömutam bulün- savdı, bugünkü şartlarda çok mu farklı düşünürdü? O zaman Gürsel altmışbeş yaşın daydı. Mazisinde üzün, düzenli, ba- şarılı, fakat gösterişsiz hizmet yıl- ları uzanıyordu. Siyasetle ilgisi ol mamıştı. Çok iyi, örnek bir asker- 24 Eylül 1966 T ji