24 Eylül 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

24 Eylül 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

AKİS SİNEMA erinin güvenilir depolarında, titiz- likle korunan eserlerden ibarettir. Bunların oldukları verde bile kendi kendine bozulabilmeleri, film kitap lıkları .denilebilecek bu kurumları bunlardan vanmaz kopya çıkarma- ga vöneltmiştir. Ancak elde bulunan binlerce metrelik eski filmlerin kop- yasını çıkarmak güç ve masraflı iş- ir, uzun zamana bağlıdır. Öte yan- dan, çıkarılan kopyalar ne kadar iyi clursa olsun asıl filmin görüntü ka litesini taşımaz. Bu bakımdan, bun- ların kopyaları çıkarıldığı vakit bi- e, başka bir kazaya uğramadıkları takdirde, saklanması zorunluğu var- dır, Aldan bazı tedbirler öyle bir zorünluk © vördir ama, Batı Avrupa ülkelerinde resmi makamlarda son zamanlarda rastla- nan bir eğilim, bütün sinematekle- ri, film arşivlerini, sinema tarihçile- rini tefâşa düşürmüştür. Bu resimi makamlar, 1920'den önceki - bütün tabanlı emi .yok ilme- sini istemekte, bunun için parlâmen- tolara tasarılar Gm ARON Bu 24 Eyl 1966" *tasarılardan Meme Bir türk filmi çevriliyor Kopvası kalsa da olur, kalmasa 'da,, eğ ği bu. “çeşit filmlerden vakın bir gelecekte kop- ya çıkarılması, eni, işlenmesi, bir vei'den bir vere taşınması vasak- lanmaktadır. Bazılarında bu film. lerin ister pozitif, ister negatilleri- nin olsün, yok edilmesi mecbüriye- OKUYOR ti sinematek ve sinema arşivlerini de içine almaktadır. Bu durum karşısında son Vene- dık Festivali sirasında biraraya -ge- len sinemacılar, sinemanın en eski daha verine (okonamıvyacak eserlerinin yok olmasına yol aça cak bu tehlikeye Karşı mücadeleye karar vermişlerdir, Bu arada yönet- Roberto Rossellini, Robert Bresson, ünlü sinema tarihçisi Ge orges Sadoul, Fransız Sinemateği- nin müdürü Henri Langlois, Ulus- lararası Sinema Okulları Birliği Baş- kanı çek Prof. Brousil gibi kimse- lerin imzasıyla bir bildiri yayınlan- mıştır, Bildiride bütün dünya sine- macılar ve aydınları, bu tutuma kar- * sı mücadeleve çağrılmakta ve resmi makamların davranışı için şu hük- ime varılmaktadır : “Bu Ülmlerden veni kaopyalar çıkarılmasının yasak- lanması veya bu eserlerin vok eğil- mesi, >erek sinema sanatı için, ge- rekse bütün tarihçiler için, kitap- likların ve sanat eserlerinin barbar- lar tarafından yok edilmesiyle bir tutulacak ,bir felâket olacaktır.” ve bir men