24 Eylül 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

24 Eylül 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

SİNEMA AKİS © Yumurta kapıya dayanınca... Baskan Johnson'un “etraf” ından sayilan Jack Valenti'nin bundan dört ay önce gerek maddi,: gerek mahevi yönden büyük. avantajları olan cumhurbaşkanlığmın . özel da- nışmanlığını bırakıp “Motion Pictu- re Association of America” nın baş- na geçmesi esini bu ra a» mamiyle ilgisiz © dır. Nitekim Jack Valenti da, in disi için tamamiyle yabancı olan amerikan sinema endüstrisinin “baş Yönetidiliği” ndeki ilk davranışiarıy- la ,Howuywood'daki bu çöküntüyü öh- lemek istediğini ortaya a kr Valenti'nin, tüzüğü; nsürün tüzüğü kadar müzelik ve > allahlık olan amerikan sansürünü gevşetmek için. giriştiği teşebbüs dikkati çek- roektedir. “Who's Afraid of Virginia Woolf? - Hain kurttan kim korkar?” ile “Alfie”, amerikan sansür tüzüğü- ne açıkça aykırı sahneler taşıması- na rağmen sadece Vâlenti'nin kişi- sel müdahalesi sonunda : piyasaya çıkmıştır. Valenti, sadece düşüncesi bile eski “Hollywood'luları yerinden hoplatacak şekilde, Oscar dağıtımi- nv “dostlar arasında alışveriş” ol maktan çıkarıp, gerçek bir sanat ya» rışması kılığına sokmak istemekte- dir..Genç sinemacılar arasında 30 bin-dolar ee olan veni bir film “yarışması ku ası da Valenti'nin fikridir. Nihayet Valenti, öbür bir- çok ülkede olduğu gibi, ulusal bir film senstitüsü ku ası için te- maslara geçmiştir. Valenti, bütün bunları oHoli- wood'da lecek filmlerin kali- tesini , yükseltmek amacıyla vap- inaktadır, Kaliteli filmden neyi kas- settiğini açık açık söylemekten de kaçınmamaktadır : Kendisinin baş- kanı bulunduğu" “Motion Picture Association of America”nın üyeleri ce Hollywood sinemacılarının yap- si İtalya, Fransa, İngiltere, Ç ların çevirdikleri gibi filmler. . Bu of America” örakelığindaki selefi eski ticaret bakanlarından Eric Johnston, bundan onbeş yıl kadar > cena “Yeni -gerçekçi” sin& okulu Hollywood. hegemonyası: 32 | na en büyük darbeyi indirdiği vakit, durumun farkında bile olmaksızın, bü “fukara sinema” ya yüksekten bakarak şöyle alay ediyordu: “Yeni gerçekçilik mi? Çok basit : Kamera an önüne pis bir objektif takıyor- lar..." Ama onbeş yıl sonra aynı enâüst- rinin yöneticisi ve Johnston'un ha- lefi, Hollywood için varılması gere- ken hedef olarak savaş sonrası ital- van sinemasını göstermek Zorunda kalmaktadır. Sinemacılık Tehke çanları Bugün sinema endüstrisinde kulla- nilan boş ve dolu filmler, vanma bakımından kâğıttan dâha tehlikeli değildir. Asetat tabanlı filmler çıktı- gındanberi, filmler korkusuzca elle- nebilen maddeler olmuştur. Ama es- kiden böyle değildi. Sinema tarihin. de gerilere doğru gidildikçe, boş ve dolu filmlerin tehlikesi de artmak» . Hele sinemanın “ilk zaman- kullanılan nitrat — tabanlı filmler, aşağı yukarı bir patlayıcı madde gibiydi, Bu yüzden birçok bü- yük yangın çıkmış, binlerce insan ölmüştü. Sırf bu yüzden bir ara Si- nemanmın yasaklanması bile düşünül)» müştü, Yanmaz film ortaya çıktığın- danberi bü yanar filmlerin endüstri- de kullanılması da yasaklanmıştır. Bügün zaten yanar filmler, ancak kı- vıda köşede unutulmuş , bazı eski eserlerie sinemateklerin, film arşiv- "BASIN İLÂN KURUMU YURT İÇİ VE YURT DIŞI REKLÂMLARINIZ İÇİN HİZMETİNİZDEDİR Geneli M0gürük < Cağaloğlu, Türkocağı Caddesine t İstanbul relsfon:276800-727680' Telgraf adres : BASINKURUMU D REKLAMINIZI E VE DEĞERLEND (Basın A: 30053) — 322 24 Eylül 1966

Bu sayıdan diğer sayfalar: