11 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

11 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

İÇ OLAYLAR - Geçen yıl Türkiye'de, 963 gündelik gazete yayınlanıyordu. Ya- yınlanan dergi çeşidi, 1115'ti. Ayrı- ca, 6099 çeşit de kitap yayınlandı. Kütüphanemize, yılda, sadece yurt içinden, 349 bin 695 adet gazete gel- mektedir. Yer temin edilmediği takdirde, Türkiye'nin en eski, en büyük ve en zengin kütüphanesinin hali feci olacaktır" dedi. Gökman'ı böyle konuşturan, Kü- tüphanenin bitişiğindeki eski Dişçi- lik Okulu binasının Belediye, tara- -ından yıktırılmak istenmesidir. Konu, son günlerde, gerçekten de tam bir “yılan hikâyesi" haline gelmiştir. o Belediye, Beyazıt Mey- danını Bakırcılar'dan minönü'ne kestirmeden bağlıyacak olan yolun açılabilmesi için Dişçilik Okulu bi- nasının yıktırılması gerektiği görü- şündedir. Zira, İstanbul Üniversite- si'nin önünden geçen yeraltı geçidi- nin doğu ucu, bu binanın temeline gelip dayanmıştır. Hattâ, Eminönü'- den Beyazıt'a çıkan yol üzerinde 10 milyon liralık istimlâk yapılmış ve Hazineye, bu binanın istimlâki için 300 bin lira ödenmiştir. Buna rağ- men Belediye, binayı yıkamamak - tadır. Gökman, bunun nedenini şöyle ii — Gayrimenkul Eski Eserler ve Anıtlar Yüksek oOKurulu'nun 6 Ka- sım 965 tarih ve 2951 sayılı karan, şimdilik, Belediyenin, emelini ger- çekleştirmesine engel oldu!" Muzaffer Gökman'a destek olan Anıtlar Yüksek Kurulu'nun bu kararı. Belediyecileri kızdırmakta- dır. Kurul, binayı bulmuştur ve yıkılmasını engelle- miştir. Başlangıçta Belediye de. Vilâyet de. Üniversite de, Devlet Kütüpha- nesinin müracaatine olumlu cevap vermişlerdir. Fakat, Beyazıt Mey- danı projesi üzerinde yapılan deği- şiklik, -yani Dişçilik Okulu sahası- nın, turist ve cenaze arabaları için oto-park- olarak ayrılması- kütüp- hanecileri hayal kırıklığına uğrat- mıştır. Milli Eğitim Bakanlığı, bu konuda Belediye'ye obaşvurmuşsa da, onu kararından döndürememiş- tir. Bunun üzerinedir ki dosya, Menderes, Zorlu ve Polatkan'ın E- yüpsultan'a gömülmesini engelliyen ünlü Anıtlar Yüksek Kurulu'na gönderilmiştir. Belediye, Anıtlar Yüksek Kuru - lu'nun kararını iptal ettirmek için geçen ayın ortalarında, Danıştay'da dâva açmıştır, 12 DİŞÇİLİK OKULU BİNASI Antika olmasına antika ver. GÖKMEN VE KİTAPLARI Fareler yiyecek Buyurun cenge! Bu yılan hikâyesinin sonunun ne- reye varacağı bilinmemektedir. 1882 yılının Ramazan ayında Devlet Kütüphanesi olarak kullanıl- masına karar verilen ve ayın ilk cu- ma günü, içinde sadece 12 ciltli "Naima Tarihi" bulunduğu halde a- çılış töreni yapılan kütüphane, her yıl gelen kitapları alamıyacak kadar dolmuştur. 7971 metre u- zunluğundakl çelik raflar, kitaplar- la doludur. Sığmıyanlar ise "Gece- kondu kitap deposu" denilen yerde istif edilmiştir. . Kütüphanenin o- kuyucularının yüzde 85'i üniversite- lidir. Doldurulan fişlere göre, yılda 160 bin adet kitap okunmaktadır. Bundan 15 yıl önce milyonlarca lira sarfedilerek ahşap kısımları beto- narmeye çevrilen Dişçilik Okulu bi- nasının verilmesiyle Beyazıt Devle: Kütüphanesinin 150 yıllık ihtiyacı karşılanmış olacaktır. Fakat, Belediye da demektedir ki: Başkanı İşcan — Biz, İstanbul'un trafiğini ha- fifletmek istiyoruz. Şimdi vasıta ile 25 dakikada gidilebilen Eminönü'- ne, yeni yol açılırsa 3 dakikada git- mek mümkün olacaktır. Dişçilik O- kulu'nun, bu plânı gerçekleştirmek için yıkılması zaruridir. Yüksek A- nıtlar a binanın tarihi oldu- gunu söylüyor. Neyi tarihi imiş? Eskiden bir Sahurdı burası. Sonra, jandarma komutanlığı oldu. Sı- rayla, Merkez (Komutanlığına ve İstanbul (Komutanlığına verildi. Ben, tarih hocalığı yaptım. Tarihi bir bina olsa, yıkar mıyım? Üniver- site'nin Oo bahçesini yıkın, diyorlar. Asıl o tarihidir, yıkamam onu! Mil yonlarca lira, istimlâke ödendi. E- ger saha istiyorlarsa, kendilerine, istedikleri kadarını -tabii artarsa- veririz. M.A.B. AKİS