11 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

11 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

kez Bankası eski müdür- lerinden Emir Sencer'- dir. Fabrika genellikle farg- las, farakril ve farcam i- mal etmektedir. Bu te- şebbüsü ile şirket, Pet- ro - Kimya'dan önce ve Türkiye'de ilk defa ola- rak, doğrudandoğruya polimerizasyon yoluyla, plâstik ilkel maddesi o- lan "farakril"i, yani - nüle akrilik imalini ba- şarmıştır. Piyasaya "farglas" a- dıyla sunulan bu ima- lât, Avrupa'daki Imperi- al Chemical, gibi, dünyaca tanınmış, firmaların malları kali- tesindedir. Farglas, öğrenci cetve- yon ve uçak kaportası i- maline kadar birçok sa- hada kullanılmaktadır. Teşebbüs, her yıl Tür- kiye'ye 10 milyon Türk. li- rası döviz tasarrufu sağ- lamaktadır. Öteyandan, gelişmekte nun daha sağlanacağı a- çıktır. Teşebbüsün döviz yö- nünden gösterdiği bu ö- zellikten hareketle, bu kapasitede 200 teşebbü- sün, Türkiye'nin dış te- diye açığının kapatılma- sında büyük rolü olaca- İŞ ALEMİ çabası gözönüne alınarak, bugünkü ihtiyacın üstün- de tutulmuştur. Fabrikada 3 Alman uz- man kimyager, 3 Türk kimyager, 5 laborant ve 110 işçi çalışmaktadır. ŞELÂLE OKAN * HAVACILIK Air France ve UTA ta- rafından yapılan bir in- celemede, - a ma yöneticileri, bunun ü- zerine, bu konuda şöyle bir karar almışlardır: an böyle Bocing'ler, rulurken", öbür yandan da klüp veya işyeri üye- leri büyük kazançlar sağ- lamış olacaklardır. Bu kazanç ise, uçağı in saatte kaldırmak ücretin Ez Mami doğacaktır. Nitekim Paris - New York arası 5 bin 300 TI. tutarken, kiralık bir u- çakla aynı Ücret 1600 TL olacaktır. akların uçmadan problemi Yollan için de mevcuttur. nız meselenin sebebi başkadır. Fransa'da uçak- lar, sayı çokluğundan u- çamamaktadırlar. Oysa, Türkiye'de, fazla uçmak- mekte ve büyük masrafa yol açmaktadırlar. , li imalinden ışıklı rek- gı tahmin edilebilir lâma, dahili ve harici 1- Fabrikanın ay şıklandırmaya, dekoras- Türkiye'nin sanayileşme bir yandan uçaklar "uçu- SANAY | Sanayi sektörü, Kalkınma Plânının üzerinde en çok durduğu alandır. Nitekim İkinci beş yıllık plân- da, sanayinin gelişme hızı yüzde 12 olarak tespit edil- miştir Oysa, kamu sektörüne alt dokuma sanayiinde, kâğıt ve sigara üretiminde; kamu sektörünün özel sektörle karışık olduğu ham demir, çelik, diğer de- mir mamulleri, çimento, suni gübre ve şeker alan- larında, 1967 yılının ocak-eylül dönemindeki geliş- me, 1966'nın aynı dönemindekine göre yüzde 9,7 ol- muştur. Bununla beraber, ocak-eylül döneminde, sigarı, şeker ve suni gübre hariç, başlıca sınai maddelerin üretimi, 1966'nm aynı döneminden fazla olmuştur. Şeker üretimi ise eylül ayında başlamış ve yüksele- memiştir. 1966'ya göre en yüksek gelişme, oto dış lâstiği ile şişe ve cam sanayiinde görülmüştür. Şişe ve cam sanayiindeki artış, geçen yıla oranla, yüzde 54 civa- rındadır. Yine aynı dönemde kamyon, kamyonet, traktör montajı ile tarım âletleri ve yedek parça üretimi, 1966'nın aynı döneminden fazladır. Buzdolabı ima- lâtında belirli bir artışa karşılık, çamaşır ve dikte AKİS makinesi anın herhangi bir değişme göstermemiş tir. Bunun yanında, radyo imalâtında bir düşüş ol- muştur. Bunun da başlıca nedeni, radyoya olan tale- bin eskisine göre daha düşük bir hızla artmasıdır. Bütün bunlar göstermektedir ki, sanayi sektö- ründe, Kalkınma Plânında tespit edilen hızla ulaşıl- ması halen pek mümkün değildir. Nitekim bundan önceki yıllarda da sanayi alanındaki gelişme, Plânda tesbit edilenin altında kalmıştır. 964 yılında sanayi mamullerinde gelişme yüzde 7, 1965 yılında ise yüzde 11 civarında olmuştur. Oy- sa bu yıllar İçinde sanayi dalı için Kalkınma Plânın- da tespit edilen gelişme hızı, yüzde 12 civarındaydı. Bunun, bilinen kelimelerle izahı şudur: Halk, bu dönem içinde yapacağı fedakârlığı yapmıştır. Çünkü, Kalkınma Plânı, tüketimden kısıp, yatırıma ve top- lam tasarrufa önemi vermektedir. Nitekim İkinci Plân döneminde tasarruflar yüzde 77.6 yükseltilecek, fakat tüketim, yılda -ancak- yüzde 5.1 oranında ar- tacaktır. Yapılan tasarruflar ise özellikle sanayie ya- tırımda kullanılacaktır. Oysa, tüketimden kesilmekle birlikte, sanayi sektöründe, beklenilenin altında bir gelişme sağlanmıştır. 21