11 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

11 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

LONDRA'NIN BIG BENİ Kıbrıs sorununun çözüm saati ne zaman çalacak ?. WASHINGTON'UN KIBRI5 OLAYLARI CAPİTOLE'Ü Batı ne yaptı ? mayacaktır. 1964e nazaran fark ütün Batı b mi harp kopuyor diye duyu- lan heyecan, yapmacık değil -gerçe! En ET Gerçi bunun sebebi, ld aynı Batının Kıbrıs vasında takındığı gafil tavırdır. Başta Washington, Türklerin elinin her halükârda tutulacağı yolunda Batı, Atina * Lefkoşe ikilisine o kadar kuvvetli inanç vermiştir ki bunlar uyuşma temayülü değil, uyuş- mazlık temayülü göstermeyi kendi hedefleri için da- ha faydalı bulmuşlardır. Enosisi bir olup - bitti ile gerçekleştirebileceklerine hep inanmışlar, Türkiye nin buna karşı çıkamayacağını sanmışlardır. Onun için, meselenin esasında katı kalmışlardır. Hataları, Batıdaki bir görüş değişikliğini farket- memeleridir. Batı, Türkiye'ye karşı davranışının yan- lışlarını ve tehlikesini anlamıştır. Türk kamuoyunun memleketin politikasındaki tesirini farketmiştir. Bu kamuoyuyla zıtlaşmanın Doğu Akdenizdeki muh- temel tesirlerini hesaplamıştır. Türkiye'nin, eli bir AKİS defa daha tutulursa nasıl hareket edeceğini kestir- miştir. Bundan dolayıdır ki Rumlar son krizi pat- lattıklarında Ankara kesin vaziyet alınca, Batıdan, hiç bir ' engelleyici" ses gelmemiştir. Seslerin hepsi "önleyici" olmuştur. Buna mukabil, bu sefer Atina ile Lefkoşe'ye hitap eden sesler " "tehdit edici" ton ta- kınmıştır. Tehdit, Batının direkt bir tehdidi olma- mıştır. Atina ve Lefkoşe'ye hissettirilmiştir ki, Tür- kiye askeri harekâta başlarsa kimse onu "askerce" tutmayacaktır. Eğer Türkiye'nin karşısında Kıbrıs veya Yunanistan, Arapların İsrail karşısındaki du- rumlarında kalırlarsa Batı ile Rusya bir "ateş kesi elbette sağlayacaklar, ama ke o takdirde elde edeceği vaziyetini muhafaza edecektir. Kesin formül bulunup aylara kadar.. Nitekim kriz günlerinde Londra'nın ünlü dergisi koyan Kıbrıs'la ilgili (o başyazısında şu başlığı oyuyo "Yunanistan gerilemelidir. - İkinci bir Akdeniz harbini önlemek için bu yıl Yunanlılar Kıbrıs konu- sunda tâviz em mecburdurlar", 5