11 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

11 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

İŞ ALEMİ Fiyatlar ne durumda? Le v fiyatları, yapılan tahmine uygun ola- ir aylık süre içinde de gerilemeye de- vi. öamişti. Nitekim, 1953 yılı 100 olarak alındığı takdirde, temmuz ayında 314 puan olan toptan eşya fiyatları, ağustosta 2, eylülde ise | puan düşmüştür. Böylece, eylül ayı içinde toptan eşya fiyatları 311 puan ol- muştur. Konuşma diliyle bu, 1933 yılında 100 liraya alı- nan aynı eşyanın toptancıdaki fiyatı, 1967 eylülünde 311 lira olmuştur, anlamına gelmektedir. lında ise toptan eşya fiyatları ağustosta 4 puan düşmüş, eylülde sabit kalarak 294 puan ol- muştu. Bu yıl ağustos ayındaki 2 puanlık düşme, sanayi ham maddeleri ve yarı - mamulleri grupunun 3 pu- anlık yükselmesine karşılık, gıda maddeleri ve yem- ler grupunun 4 puan gerilemesinden doğmaktadır. deleri grupunun sabit kalması sonucunda olmuştur. Geçen yıl, gıda maddeleri ve yem grupunda | puan- lık bir artma olmuş, buna karşılık, sanayi mamul ve hammaddeleri grupunda 3 puanlık bir düşme gö- rülmüştü. Sonuçta, toptan eşya fiyatları endeksi sa- bit kalmıştı. SALİH NEFTÇİ * sultant's adlı firması, e gelirli kimsele- m vergi olarak verdik- lerini tespit etmiştir. Buna göre, iki çocuklu bir ailenin kazancının yıl- GELİRLER yük (işadamlarının izin ve ödedikleri vergi miktarı, ötedenberi. kamuoyunun merakım çe- da 140 bin TI. olduğu gö- ken konulardan biridir. (o zönünde tutularak, deği- Bu sebeple, Londra'nın şik ülkelerde net gelir şu Ak | İndustrial Col- 20 şekilde sıralanmaktadır: Fransa 120 bin 680TL. A.B.D. o 119 bin 680TL Almanya 160 bin 820 TI. Belçika 1096 bin 620TU İngiltere 100 bin 520 TI Hollanda 83 bin 860 TI Görüldüğü gibi, Fransa listenin o başında yer al- makta ve vatandaştan en az gelir vergisi alan ülke olarak ortaya çıkmakta- dır. İngiltere sonlardadır ve gelir vergisi de olduk- ça yüksektir. Bunun, ye- ni gelir vergileri konulup konulmaması gerektiği tartışması üzerinde Ö- nemli etkisi olacağı mu- hakkaktır. Özellikle yeni Maliye Bakanı Roy Jer- kins için bu sayılar, yeni vergi konulmaması yo- lunda herhalde esaslı bir sebep teşkil edecektir. PARFÜMLER "Kızılı OMoskova" o ve "Kremlin", acaba ünlü birer parfüm olabilecek- ler midir? Batı Almanya'- da, Rus parfümü ihraç etmekle görevli Anatole Kalischewsky, bu soruya "Evet" demektedir. Kalischewsky'nin ama- cı, yüzde 43'ü Fransa'nın elinde bulunan Alman parfüm piyasasının hiç olmazsa yüzde 10O'unu ele KE EDİ Öteyandan, endüstrisi, son Lr "içinde Sovyet Rus- ya'da hızla gelişen alan- lardan biridir. Üretim, en modern makinelerle do- natılmış yedi fabrikada yapılmaktadır. Fransa'nın son yıllar i- çinde Sovyet Rusya'dan 15 milyon liralık parfüm malzemesi ithal ettiği gö- zönünde bulundurulursa. "Kızılı o Moskova" Oo ve "Kremlin'in, yakın bir gelecekte gece klüplerin- de ve sosyetik toplantı- larda kendini gösterme- ye başlıyacağı kolaylıkla tahmin edilebilir. Bu parfümlerin Türki- ye'de klüplerde ve sosye- tede yayılmasına tepki o- larak “Yeşil Mekke", "Şe- riat", "Hilâfet" gibi, par- fümlerin imal edilmesi mümkündür. KAPİTALİSTLER Çin'in en zengin adam- larından Wu Tsong tara- fından verilen bir habere göre, Kızıl Çin'de 90 bin mi yil bu- vaa tadır song, son on yıl içinde Çin hükümetinden 32 milyon lira aldığını be- lirtmektedir. Bu paraya, başında bulunduğu en- düstriyi yönetme ücreti olarak kendisine ödenen 1400 lira aylık da ek- lenmektedir. Wu Tsong, elliüç yaşın- dadır. Şanghay'da üç kat- lı bir evde oturmaktadır. İki hizmetçisi ve 1960 mo- del bir Jaguar'ı vardır. Wu Tsong, kendi, söyle- diğine göre, boş vakitle- rini antika eşya ve Çin resimleri e alarak ge- çirmekte KİMYA "Kimyevi Maddeler Sa- nayii Ltd. Şti.", yüksek mühendis Fahir Çelik- baş'ın o teşebbüsüyle ve tamamen yerli sermaye ile- kurulmuş, 1965 yılın- dan itibaren, Kartal Cevizli'de (oOimalâta geç- miştir. Başlıca ortak- ları, yüksek mühendis Mehmet Devres ile Mer- AKİS