11 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

11 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DIŞ OLAYLAR GÜNEY YEMENİN YENİ HÂKİMLERİ Fütuhat peşindeki yeni doğmuş çocuk Demokrat Parti ileri gelenlerinden Minnesota Senatörü Eugene Mc- Carthy'nin, Johnson'un karşısına Başkan adayı olarak çıkmak kara- rını açıklamasıdır. Şimdiye kadar Johnson'u destekleyeceğini a New York ağ ele Robert Ken- nedy'nin, bu açıklamadan sonra kendisi gibi katolik olan ve eski Başkan Kennedy'nin yakını aydın çevreleri çeken McCarthy'yi destek- lemesi beklenmektedir. GÜNEY YEMEN Kendi bayrağının gölgesinde rta Doğunun büyük sömürgecisi İngiltere, geçenlerde, 1839 yılın- da girdiği Aden'den de ayrıldı. A den'deki İngiliz Yüksek Komiseri Sir Humphrey Trevelyan'ın da ka- tıldığı törende, Güney Arabistan'da 129 yıldır dalgalanan İngiliz bayra- gı direkten indirilip yerine Güney Yemen Halk Cumhuriyetinin bayra- ğı çekilirken, bandonun gaydaları, "İşler artık eskisi gibi değil" diye 18 başlayan bir marş çalıyordu. erçekten de, Aden ile Güney Arabistan'daki onaltı şeyhlik, emir- lik ve sultanlığı kapsayan Güne alk Cumhuriyetinde işler artık eskisi gibi değildir. İngiltere, uzun ve kanlı bir direnmeden son- ra bölgeye bağımsızlık tanımak 70- runda kalmıştır ama, bu bağımsız- lıkla birlikte Güney Yemen Halk Cumhuriyeti bir yandan siyasal, ö- teyandan da ekonomik sorunlarla karşıkarşıya gelivermiştir. Karşılaşılan siyasal güçlüklerin başında, ülkenin içindeki iktidar kavgası ogelmektedir. İngiltere" ye karşı verilen bağımsızlık mücade- lesini başlıca iki örgüt yürütmüş- tü. Bunların ii b milli- yetçilerinden kuru sal Kurtu- luş Cephesi LE eksi ise, daha çok Kahire'nin etkisi altında bulunan Güney Yemen Kurtuluş Cephesi - FLOSY-'dir. İngiltere, böl- geden çekilmeye karâr verince, ik- tidarı Nasır taraflılarına bırakmak- tansa bölge milliyetçilerine bırak- mayı daha uygun bulmuş ve bağım- sızlık anlaşmasını NLF ile yapmış- tır. Bu ayın başlarında kurulan Gü- ney Yemen kabinesinin başkanı, NLFnin lideri Kahtan Muhammed Al - Şaabi'dir. Fakat FLOSY, bu işe şiddetle itiraz etmekte ve Kahire'- de üslenen lideri Abdülkavi Maka- vi, bu oldu-bittiyi kabul etmiye- ceklerini, direneceklerini söyleyip durmaktadır. Eğer FLOSY bu teh- didini gerçekleştirmeye kalkışırsa, Güney Yemen Halk Cumhuriyeti de, kısa bir süre sonra, ikinci bir Ye- men olup çıkacaktır demektir. Engellerle karşıkarşıya Güney Yemen Halk Cumhuriyeti- nin, kurulduğu gün karşılaştığı Ki siyasal sorun da, kıyılarında urla Muria adalarının durumu- di Gerçi İngiltere Aden ve Güney Arabistan'dan çekilmiştir ama, İran Körfezindeki petrol çıkarlarım ko- rumak için civarda askeri kuvvet bulundurmayı da kaçınılmaz gör- mektedir. Bunun için de, Aden'den çektiği birliklerin bir kısmım, Mas- kat ve Umman Sultanına bağladığı Kuria Muria adalarında üslemeyi düşünmektedir. Fakat Güney Ye- men Halk Cumhuriyeti bu adaları kendi toprağı olarak görmektedir ve İngiltere'nin bunları başka bir devlete bağlamasına çok kızmıştır. O kadar ki, Başbakan Al-Şaabi, geçen gün, buraları Güney Yemen alk Cumhuriyetine bağlamak için kuvwvete bile başvurulabileceğini a- çıklamıştır. Ancak, Güney Yemen Halk Cum- huriyetinin bugün karşıkarşıya bu- nduğu en önemli sorun, ekono- miktir Petrolden yana pek nasipsiz olan bu ülkenin topraklarının an- cak yüzde 1'i ekime elverişlidir ve sanayi diye birşey de henüz geliş- miş değildir. Sömürge yönetimi al- tındayken, bu bölgenin halkı, Uzak Doğudan gelip Süveyş'ten Akdeniz'e geçen gemilerin uğrağı olan Aden limanının gelirlerinden ve Aden'de- ki İngiliz üssünün harcamalarından yararlanıyordu. Oysa son Orta Do- ğu buhranıyla birlikte Süveyş Ka- nalı kapanınca mi Aden'e a ramaz olmuş, en doğan €- konomik bulan, İngilizler ülkeden çekilince büsbütün artmıştır. İn- giltere, ülkeden çekilmeden önce. Güney Yemen'e 60 milyon sterlin- lik bir ekonomik yardım sözü ver- mişti. Fakat sterlinin o devalüasyo- nundan sonra bu sözünü tutamıya- cak duruma düşmüş ve 60 milyon- luk yardımı 12 milyona indirmek istemiştir. Bu kadarcık bir yardım la, zaten siyasal güçlükler içinde bu- lunan yeni Cumhuriyetin nasıl a- yakta duracağını kestirmek mümr- kün değildir. AKİS