11 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

11 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

ROBERT KENNEDY Y>r-<>r—Ow —U JOHNSON'UN MUMU SÖNÜYOR Kaynayan kazan: A, B. D. Dulles't ta hâlâ hangi namludan veya namlulardan çıktığı kesinlikle belli olmayan kurşunlara kurban giden eski Başkan Kennedy, 1962 yılında ilk Ameri- kan askerini Vietnam'da savaşa sürerken, bu davra- nışının, günün birinde, yalnız Amerikan dış politika- sında değil, fakat iç politikasında da büyük gailelere yol açacağını acaba düşünmüş müdür? Eski Başka nın kısa süren yönetimi üzerine yazılmış kitapların hiçbiri, bu soruya kesin bir karşılık e Fakat kesinlikle bilinen birşey varsa o da, eski Baş- kanın başlattığı bir müdahalenin, bugünkü Bila Johnson'un başına pek büyük bir dert kesildiğidir. Johnson'un, Vietnam konusunda dertler içinde bulunmasının tek nedeni, elbette ki, Kennedy zama- nında atılmış yanlış bir adım değildir. Teksaslı politi- kacı, kendi yönetimi sırasında, Kennedy tarafından başlatılan müdahaleyi daha da genişletmiş; savaş alanındaki askerlerin ve Pentagon'un baskısına da- yanamıyarak, bir yandan Kuzey Vietnam'a karşı ha- va akınlarına başlarken, öteyandan da Güneydeki A- an askerlerinin sayısını yarım yona çıkar- mıştır. Fakat, 1962 yılından bu yana Vietnam'da ölen askerlerinin sayısı, şu satırların yazıldığı sırada 15 bi- ni, yaralananların sayısı da 90 bini aşmış olduğu hal- de, ortada, Birleşik Amerika'nın, Güneydoğu Asya'da zaferin eşiğine geldiğini gösteren en ufak bir belirti bile yoktur. Bu gidişle, böyle bir belirti beklemek de hayal- dir. Çünkü Birleşik Amerika, Vietnam'da, komünizm- AKİS den çok, ulusal bağımsızlık için savaşan bir ulusla uğraşmaktadır. Tarih ise, kazanılmamış tek bir ulu- sal bağımsızlık savaşı bulunmadığını göstermektedir. Demek ki tarih, Vietnamlılardan yanadır. Öteyandan, komünizme karşı verilen savaşlarda bir bütün kesi- ler Amerikan halkı, artık ayırıcı niteliğinin ulusal bağımsızlık savaşı olduğunu anladığı Vietnam savaşı karşısında, parça parça bölünmüştür. Bu bölünme, Başkan Johnson'a, yalnız savaşın yürütülmesi konu- sunda değil, fakat gelecek yıl yapılacak başkanlık se- çimleri | da pek pahalıya malolacağa benze- mektedi Johnson'a inen darbeler Eski Başkan Kennedy'nin yakın çalışma arkadaşı MeNamara'nın, geçenlerde, Savunma Bakanlığın- dan ayrılacağını açıklaması, Johnson'un, görünüşü kurtarmak için koruduğu bütün sessizliğe rağmen, Teksaslı o politikacı için büyük bir darbe olmuştur. Şimdiye kadar Johnson'a da büyük bir bağlılıkla hiz- met eden McNamara, son zamanlarda, Vietnam'da kullanılan şiddet politikasının biryere ulaşamıyacağı- nı anlamış ve savaşın daha da genişletilmesine kar- şı durum almışta. Onun bu tutumu, savaşçı Amerikan genel kurmayının hiç hoşuna gitmemiştir. Bu yüzden çıkan anlaşmazlık sonunda Başkan Johnson, öyle an- laşılıyor ki, savaşçıları seçmiştir. Başkan Johnson'a daha sonra inen ikinci darbe, 17