1 Kasım 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

1 Kasım 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

bir ad verip diskette saklayabilir. istedikçe aynı adla ekrana çağı- rır, üzerinde çalışır, yeniden kayıt edebilirsiniz. Böylece resmin ge- çirdiği tüm aşamalar da arşivlen- miş olur. Geriye içinizdeki dahi'ye kolay- lıklar dilemek kalıyor. Doodle Bu program size 10 ayrı mod'- da hazırlanmış çizim, boyama, yazma vb. olanaklar sunuyor. Bu on konumdan birini seçebilmek için önünüzde bir menü beliriyor önce, Sonra her konum için ayrı bir menü siz çizerlere daha ayrın- tılı bilgi vermek için huzur bekliyor. Menüler İngilizce. Ancak çizim için gerekli bilgiler denenip kav- randıktan sonra program çok hızlı kullanılabilir duruma geliyor. “Skech F1” Bu konumda, oyun çubuğu ile serbest çözümler ya- pabilirsiniz. 1'den 9'a kadar ba- sacağınız sayı tuşu ile kalem ucu- nuzün kalınlığını saptayıp, aynı sayılara CTRL tuşu ile birlikte ba- sarak da çizim hızınızı istediğiniz gibi belirleyebilirsiniz. “Lines F3” de yine oyun çubu- u -ya da şu anda çizim çubuğu da denebilir- ile yerlerini değişti- rebildiğiniz iki nokta arasını çizgi çekebiliyorsunuz. “Boxes F5” ile en, boy ve yerini çizim çubuğu İle kolayca belirle- yebildiğiniz dikdörtgenler yapıla- ilir. “Circles F7” de aynı anlamda daire ve elipsler. “Color F2” ile önünüze gelen içiçe iki küçük halkada kağıt ren- gi iİle üzerine çizeceğiniz kalem rengini birlikte görüp karar vere- bilirsiniz. Ve renkli çizim yapabi- lirsiniz. Renkler CRSR tuşları ile ko- layca değişiyor. “Zoom F4” ekranın her yanını yakın pblan görüp, üzerinde işlem yapabilirsiniz. “Copy F6” ile belirlenen ekran parçası bir başka yere taşınabili- Or. “Stamp F8” bu konumda, do- kuz adet pul büyüklüğünde çizim- leri kopyalayıp bellekte saklaya- bilir ve yeri geldikçe istenen yere aktarabilirsiniz. “Letter C1” bu konumda klav- ye kullanılarak ekrana yazı yazı- labilir. Ancak harflerinizin genişli- ği ve yüksekliği size bağlı. “Disk & Print C2” yapıtlarınızı diskette saklamak ya da kağıda basmak için gerekli mod da bu. Uygun yazıcı ya da çizicilerde ça- lışmalarınızı kağıda dökebilirsiniz. Bütün bu konumlarda çizimleri- nizi ya da çizimlerinizin bir bölü- münü bir tuşla ters yüz etmek, ne- gatife çevirmek, belleğe aldıktan sonra ekrandan silmek, yeniden bellekten çağırmak, bazı çizimler için kolaylık sağlayabilecek bir commodore kareleme sistemini ekrana koy- mak ve kaldırmak sizin elinizde, daha doğrusu parmaklarınızın ucunda. Ayrıca programda yine çeşitli çizimlerinizi birer optik gös- teriye dönüştürecek sürpriz ola- naklar da bulunuyor. Doodle programı, üzerinde ça- lışıldıkça tadına daha çok varı- lan, bir olanaklar bütününden oluşuyor gibi. Başlangıçta insan biraz zorlansa bile, giderek çizim sonuçları çizerine büyük haz ve güven verebiliyor. Işık Kalemi Doğrudan doğruya ekran üstü- ne çalakalem resim yapılabilir mi? Evet, bu “İşik Kalemi” ile ola- naklı, üstelik de son derece zevk- li ve ilginç. Program bilgisayara yüklendi- ğginde karşınıza biraz sonra hüner- lerinizi göstereceğiniz bir alan çı- kıyor. Bunun üstünde kullanımını- za sunulan renk poaleti ve çizim konumlarını gösteren bir dizi işa- ret bulunuyor. İlk işiniz Işık Kalemi'ni ekran üs- tünde gezdirmek olmalı. Hemen göreceksiniz bir küçük dörtgen de kalemin hareketlerini izliyor. İş- te aynı zamanda SHİFT'e de ba- sarsanız kaleminizin hareketine bağlı olarak, son derece yumu- şak çizimler ortaya çıkmaya baş- layacaktır. Bu füzenle ya da keçe- li kağıda resim çizercesine bir ko- laylıkla işinizi sürdürebilirsiniz. İm- zanızı alışık olduğunuz hızla ata- bilir, karalamalar yapabilirsiniz. Gerekli gördüğünüz rengi almak içinse, kalemi hokkaya bastırırca- sına yukarıdaki renk paletine do- kundurmak yeterli. Kaleminizin uç kalınlığı için de yine yukarıda dört seçeneğiniz var. Birini bırakıp bi- rini alabilirsiniz. Diğer programlar- da olan çizim ve renk olanakları burada da var. Ayrıca enine ya da boyuna çizgi taramalı boya- malar ayrı ayrı veya üst üste kul- lanılabiliyor. Kırçıl bir renklendir- meyi yine çalakalem ekranda gerçekleştirebiliyorsunuz. Kalemle çizmenin tadı ile bilgi- sayar kullanmanın yeniliği birara- ya gelince doğaldır ki yeni bir tad oluşuyor. Sanırım bu kalemin ta- dına bakmak, her zaman ilginç olmalı. O