1 Kasım 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 35

1 Kasım 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 35

C Sörnmodorne ZL lirsiniz. Bu skor da normali gi- bi materyel ve pozisyonel ola- rak ayrılmıştır. Skor düştükçe bilgisayar da sizi altetmek için o kadar fazla çaba göslterir, skor yüksekse beraberliklere kolayca İzin verir. Colossus'un diğer özellikleri arasında ken- di kendine oynama ve oynan- mış bir oyunun tekrarı (replay) de var. Oyunun tekrarı sırasın- da hamlelerin arasını O ile 20 saniye olarak belirlemek mümkün. Yeni bir oyuna baş- lamak için SHİFT/N tuşlarına bastıktan sonra bile eğer İlk hamleyi yapmamışsanız, bir önceki partiyi tekrar görmeniz mümkün, bu bölümden C- tuşu ile çıkabilirsiniz. Hamle sı- "!,' YS SI A fâe.g MA rası sizdeyken herhangi bir ta- şın yapabileceği tüm hamle- leri de görebilirsiniz. Colossus 2.0'da M İle girilen oyun modunun değiştirilmesi, bu programda SHİFT/T ile ya- pılmakta. Programın zorluk derecesi hamle veya oyun başına ayrılan süre ile belirle- niyor. İlk seçenekte 'turnuva usulü”, yani belirli bir zaman- da belirli sayıda hamle yap- ma şartı var. İkinci seçenekte ise (average mode) hamle başına ayrılan süre belirleni- yor. Bu süre 1 saniyeden 59 dakika 59 saniyeye kadar Çı- karılabilir. Üçüncü modda toplam oyun süresi veriliyor. Dördüncüde ise bilgisayar si- zin kullandığınız kadar süre kullanıyor. Ayrıca sonsuz dü- şünme (infinite mode) hakkı da var. Bu durumda bilgisa- yar bir 'mat' bulana veya 14 hamle ileriyi tespit edebilene veya siz durdurana dek ana- lizi sürdürüyor. Son oyun modu ise problem analizi, ki Üç bö- lümden oluşuyor. Bunlardan biri yedi hamleye kadarlık matları buluyor, ikincisi 'help- mate', üçüncüsü İse “'self- mafte'leri buluyor. Program bir mat bulduğunda durup size yeni bir alternatif isteyip iste- mediğinizi sorar ve 'Y” tuşuna basarsanız aramaya başlar. İsterseniz beyaz karelerin (ink color), tahtanın kalan kıs- mının (Ppaper color) ve tahta- nın çevresinin (border color) renklerini değiştirebilirsiniz. Oyun sırasında bir hamle İileri veya geri almanız; “alter posi- tion” seçeneği ile (SHIFT/A) özel bir pozisyon hazırlamanız ve SHİFT/G ile tekrar oyuna dönmeniz mümkün. Özel bir açılış İçin SHİFT/S ile her iki ta- raf için istediğiniz hamleleri gi- rebilirsiniz. Oynanmış bir oyunun tekra- rı sırasında Colossus bir arka- daşınızla yapacağınız tekrarı denetleyerek hile yapmama- nıza gözcülük edebilir. Bu du- rum belirli bir pozisyonu elde edene dek hamleleri izleme- nizde de yararlı olur. Oyununuzu programın siz- deki versiyonuna göre diske- te ya da kasete kayıt etmeniz ve tekrar yüklemeniz mümkün. Programın son bir özelliği de oyunun herhangi bir anında, sıra bilgisayarda iken ikinci en iyi hamleyi (next best) SHİFT/U ile görebilmeniz. Bu özelliği hamle kalmadı (no more mo- ves) mesajını alana dek tekrar tekrar deneyebilirsiniz. Sonuç olarak Colossus 4.0 bizce Commodore â4 için şu ana dek yayınlanmış en iyi ve en kapsamlı satranç progra- mıdır. O mmodore