1 Ekim 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

1 Ekim 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

rekecek. C-64 için olan bu compiler'ı Teşvikiye'deki satış merkezimizden veya Teleteknik bayilerinden temin edebilirsiniz. Z.80 kartı için başvuracağınız yer yine satış merkezimiz ve bayilerimiz olacaktır. Büyük bir olasılıkla derle- yici belleğin oldukça fazla kısmını iş- gal edecektir. Bunu düşünerek hazır- layacağınız programda ölçülü olma- nızı tavsiye ederiz. Z.80 kartı maki- nenin arkasındaki EXPANSION PORT girişine takılır. Çok Isınıyor Sayın Commodore Dergisi Yetki- ileri, Derginizi ilgiyle takip etmekteyim. Özellikle 10. sayıda ilgimi çeken ba- zi noktaları sormak istiyorum. 1) Öncelikle cihazların ısınması be- nim en önemli sorunum. Voltaj nor- malken bile cihaz ısınmaya devam ediyor. Benim CBM 64 1571 Disk Driver ve Datasette'im var. 1571 Disk Drive yarım saat çalışma ile öyle çok isiniyor ki, hata bile yapmaya başlı- yor. Önceleri bir vantilatöre zaman ayarlayıcı takarak her 3 dakikada bir 1 dakikalık çalışma tanıyarak soğut- mayı düşündüm. Son anda elektro- nik ile ilgilenen bir arkadaşım içinde- ki (driver'ın) devrelerin böyle bir iş- lemle bozulacağını ifade etti, ben de vazgeçtim. Bu konuda bana yardım- cı olabilir misiniz? 2) Bir kelime-işlem paketine ihtiya- cım var, Ancak bu programın Türk- çe karakterler içermesini istiyorum. Böyle bir program varsa lütfen adını yazar mısınız? Geos işletim sistemini ve diğer kelime-işlem programlarını incele- dim. Gerçekten kullanışlı olanları var. İlk düşüncem, Basic'de tanımla- yıp, üstüne diğer programı yükleyip elde etmekti. Yani önce karakter programı yükleyip RUN etmek, son- ra işlemciyi yükleyip devreye sok- maktı. Ama bu şekilde amacıma ula- şamadım. Bu durumda karakter se- tini makine kodu ile tanımlamak gel- di aklıma ama, bu benim bilgimi aşı- yor. Sizce, böyle bir şeyin imkânı var mı, varsa dergide yayınlayabilir mi- siniz? 3) 1571 Disk Driver kullandığımı söylemiştim. Teyp ünitesi bağlı iken disk driver'a ulaşamıyorum. Yani, Load “$",8 yazdığımda Searching for $ yazıp ben müdahale edene dek bekliyor. Üstelik driver'ın üstünde- ki yeşil ışık da yanıyor. Sebebini açık- lar mısınız? 4) Spectrum Smilatör programı ile çalışıyorum. Ancak bu program ile driver'a ulaşamıyorum. Açıklayıcı ki- tabında bu konuda bilgi bulamadım. Formatlama nasıl yapılıyor? Save ve Load komutları nasıl devreye giri- or? 5) Deneme disketime *Seg' adı al- tında bir program kaydetmişim. Bu- nun manasını ve yükleme kuralını açıklar mısınız? *Seg' şu şekilde ye- ralıyor: 2 “O-” Seg 3* 1-B” Seg | “S-E” Seg Sorularıma yanıt vermeniz dileği ilesz Okan Diköz Moda/İstanbul Sayın Diköz, disk driver'ınıza aşı- rı güç binebilir. Gerektiğinden fazla ıisınmasının sebebi bu olabilir. Bu so- rununuzdan kurtulmak için disk dri- ver'i bir regülatör ile birlikte çalıştır- manızı veya yükleme ve kayıt işlem- leri haricinde driver'ı kapalı tutma- nızı tavsiye edbilirim. C-64 için yazılmış Türkçe bir kelime-işlem programı olan EASY- SCRIPT işinizi görebilir. Bu progra- mi satış merkezimizden temin edebi- lirsiniz. Geos ve benzeri işletim sistemleri çalışmaya başladıklarında makine hafızası tamamen temizleyip kendi sistemlerini yerleştirirler. Dolayısıy- la sizin önceden karakter setini hazır- lamanızın bir etkisi yoktur. Asıl prog- ram çalıştığında hafıza ile birlikte si- zin karakter setinizi siler ve kendi ka- rakter setini yerleştirir. Bu durumda ancak asıl programa girip karakter setinin adresini aramanız ve değiştir- meniz gerekir ki oldukça güç bir iştir. Disk driver'ınızı teybiniz. kapalı iken çalıştırın yani teybin makine ile bağlantısı olduğu halde tuşları öff du- rumunda bulunmalıdır. Disketinizi C-64'te formatlayıp si- mülatör'de kullanmanızı tavsiye ede- riz. Load “Program ismi” ile kaset- ten; Load*“m';I; “Program ismi” ile de disketten yükleme yapabilirsi- niz, Save için de durum aynıdır. Son sorunuzda yeralan “Seğ' tipi kayıtlar, Spectrum-simülatör'de ya- pıp save ettiğiniz programlardır. Commodore n