1 Ekim 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 18

1 Ekim 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 18

bir uzaktan kumanda aleti sayesinde istediğiniz hızla ileri-geri oynatabili- yorsunuz, veya istediğiniz bir yerde dondurabiliyorsunuz. (Zaten video adı da buradan türemiş.) Daha henüz piyasaya çıkmakta olan bir animas- yon programının da haberini verelim isterseniz. Aegis firmasının yeni çıka- racağı VideoScape adlı animasyon programı, üç boyutlu cisimlerle hızlı animasyonlar yapmanıza olanak ve- riyor. Hazır üç boyutlu animasyonlardan söz açılmışken, Ray Tracing adlı yön- temden söz etmeden geçmeyelim. Bu yöntem, gerçek cisimleri değil de, matematiksel olarak belirlenebilen ci- simlerin animasyonunu yapabiliyor. (Gerçek bir cismi matematiksel cisim- lerle tanımlamak oldukça zor ve ya- rucu, fakat imkansız değil!) Animas- yonun gerçek zamanda yapılmaması da diğer bir özellik. Verdiğiniz ani- masyon tek kare, tek kare olarak HAM modu kullanılarak oluşturulu- yor ve özel bir yöntemle sıkıştırılarak saklanıyor. İşlem bittiğinde tüm ani- masyon tek bir dosya halinde topar- lanıyor. Sıkışmış haliyle tüm kareler bir kareden hafızaya yüklenebiliyor. Animasyon sırasında bunlar tek tek ve çok hızlı olarak açılarak ekranda gösteriliyor. Böylece muhteşem gü- zellikte animasyonlar elde ediliyor. Ekrandaki cisimlerin parlamaları, birbirleri üzerindeKi gölgeleri ve gö- rüntüleri gerçekten farksız olarak oluşuyor. (Bu yöntemin en popüler örneği Juggler Demo adlı program- dır; bulabilirseniz bir yerde izlemenizi tavsiye ederim). Şu anda piyasada Ray Tracing yöntemiyle animasyona olanak kılan bir editör programının mevcut olduğunu da sözlerimize ek- leyelim. Geldik diğer bir ilginç bölüme: Müzik programları... Bu programlar- da başı Aegis Sonix ve Deluxe Music programları çekiyor. Takipçileri ise Music Studio ve Instant Music. Ae- gis Sonix, AMIĞA'nın ilk müzik programlarından olan Musicraft'a oldukça benziyor. (Gerek kullanım, gerek ekranlar açısından.) Fakat he- men göze çarptığı gibi o programdan birkaç gömlek üstün olarak yaratıl- mış. Dalga biçimleri, enstrumanlar ve kanalları kullanmadaki üstünlüğü be- raberindeki üç adet Data disketinde- ki örnekleri dinlerken belli oluyor. Bu program üç ana parçadan meydana geliyor: Scores (müzik parçaları), İmstruments (enstrümanlar) ve key- board (tuş takımı). Scores bölümün- de karşınıza porte (notaların dizildi- I8 ği çizgiler) çıkıyor. Siz burada seçti- ğiniz enstrümanlarla (her iki kanalın geçişini de göz önünde bulundurarak) beste yapabiliyorsunuz. Daha evvel yazılmış bir parçayı yükleyip çalma işlemi de bu ekranda gerçekleşiyor. Çalma işlemi sırasında birçok para- metreyi de değiştirebiliyorsunuz. Ya- ni müzik olduğu gibi kontrolunuz al- tında. Enstrümanlar ekranı tam an- lamıyla bir oyuncak, Bu ekranda her- hangi bir enstrümanı yükleyip, tuşlar MIGA'nızda elde ettiğiniz görüntü ve animasyonlar, Genlock ile bir başka görüntü veya filmin üzerine eklenebiliyor. yardımıyla çalıp, parametrelerini de- Biştirip, gerisin geri saklayabiliyorsu- nuz. Bu ekranda o kadar çok tuş ve ayar var ki bunlarla oynadıktan son- ra ilk yüklediğiniz enstrüman tanın- maz hale geliyor. (Peki, peki, itiraf ediyorum: müzikten pek anlamam!) Tuş takımı ekranında, tuşlar yardı- mıyla birkaç enstrümanı çalmanız sağlanıyor. AMIGĞA'daki hemen her müzik programının MIDI çıkışı mevcut. Fa- kat, şu anda MIDI ünitelerinden hiç birini alıp test etme fırsatım olmadı. Bu yüzden bunların verimlilikleri hakkında hiçbir şey söyleyemeyece- ğim. Müzik konusunda kullanılabi- lecek diğer donanım ürünleri ses ör- nekleyicileri. Bilhassa bunlarla hazır- lanmış demo disketlerini dinlemeni- zi tavsiye ederim. (Mesela ÖOueen De- mo, Miami Vice ve Run DMC'den *Walk This Way”' parçasının remix edilmesi.) Örnekleyicilerin şu anda en popüler olanları Future Sound, Per- fect Sound ve Digi Sound. Şu anda bunların hiç biri elimde mevcut de- ğil; o yüzden kesin bir şey söyleyemi- yorum. Tahminim yakın bir zaman- da bu eksiğimi başka bir yazıda ta- mamlarım. Popüler donanım eklerine örnek olarak görüntü digitizer'larını, aframe-grabber ünitesini ve genlock cihazını vereyim. Görüntü digitizer'- larının en popüler olanları Digi-View ve Print-Technik markaları. Bunlar- dan ikincisi daha iyi, pahalı ve hızlı. Kaliteleri açısından şu anda bir kar- şılaştırma yapamayacağım. Fakat eli- me ulaşan birkaç görüntüye bakarak diyebilirim ki her ikisi de görevlerini oldukça iyi yerine getiriyorlar. Gen- lock cihazı bilhassa grafiker ve ani- masyoncuların oldukça ilgisini çeke- cek bir cihaz. Bunun yaptığı işlem, dışarıdan gelen görüntü sinvallerini AMIGĞA'ya arka plan görüntüsü ola- rak eklemek. Yani, AMIĞA'da elde ettiğiniz görüntü ve animasyonları başka bir görüntü veya filmin üzeri- ne ekleyebiliyorsunuz. Dışarıda pek yoğun olarak kulla- nılan, fakat Türkiye'de pek kullanım bulamayan bir donanım olayından daha söz etmeden geçemeyeceğim. Evet, modem'lerden söz ediyoruz. Bugün, Türkiye'de pek bilinmemesi- ne rağmen, yabancı ülkelerde prog- ram alışverişlerinin çoğu artık telefon