1 Ekim 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 17

1 Ekim 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 17

EDİT G/L ACCOUNTS “Account H RELE Description HASA HESABL ——— 'iımaı Balance (DzDebit, CzCredit) D M BB AMAR00.G0 JAN-AL CFEB-d8 — 13ğünü üü FEB-dİ zisi güçlü bir kişinin bu programla yapamayacağı şey yok gibi! Her iki programın da ortak özelliği tek ek- randa maksimum 32 renk kullandır- ması. Çözünürlük açısından Deluxe Paint II programında hiçbir sınırla- ma yok. (Eğer hafızanız yeterse! Bil- hassa yüksek çözünürlükte fazla renk kullanmanıza izin verilmiyor, çünkü hafıza yetmiyor.) HAM modunu (40096 rengi de tek ekranda kullanma- ya izin veren grafik modu) kullanan çizim programlarına başlıca iki örnek olarak DigiPaint ve Prizma (Prism) adlı programları verebiliriz. Bunlar- dan ikincisi daha sonra çıktı ve daha çok özellık içeriyor; bu yüzden de da- ha revaçt Ne Yapar Bu AMIGA 500? Bu noktada bazı ufak(!) ayrıntılar- dan söz etmenin zamanı geldi sanıyo- rum. AMIĞA'da grafik, ses ve yazı dosyaları belli bir standart formata uyularak saklanıp yükleniyor. Bu standarda IFF (İnterchange File For- mat) adı verilmiş. Bu yüzden bir çi- zim programında elde ettiğiniz bir gö- rüntüyü lazım olabilecek her yerde kullanabiliyorsunuz. Diyelim ki iki çizim programının değişik özellikle- ri var ve siz bunları kullanmak isti- yorsunuz. Yapacağınız tek işlem bi- rinde kullandığınız dosyayı diğerin- de yükleyip çalışmaya devam etmek. Animasyon, baskı ve masa üstü mat- baacılık programları için gereken re- sim parçalarını da bu çizim program- larından üretebiliyorsunuz. Ses, mü- zik ve enstrüman dosyaları için de ay- nı standart söz konusu. Herhangi bir digitizer'da (ses örnekleyici) elde et- tiğiniz sesi diğer programlarda ens- trüman veya ses olarak kullanabili- yorsunuz. (Yani, o anda elinizde bu- lunmayan bir enstrüman sesini siz ör- nekleyip kullanabiliyorsunuz.) Gelelim baskı programlarına... Bu programlar yardımıyla kart, afiş vs. şeyler hazırlayıp basabiliyorsunuz. Bunların en popüler olanları, Print Master, Deluxe Print ve TV Text programları. Bunlarda elde ettiğiniz ekranlari isterseniz IFF formatında saklayabildiğiniz için isterseniz çizim programlarıyla kombine olarak kul- lanabiliyorsunuz. Teknik çizim veya baskılı devre ha- zırlayan programlarda da bir çeşit bolluğu söz konusu. Teknik çizim programlarında en popüler olanları Aegis Draw ve Dynamic Cad adlı programlar. Bu arada yeni çıktığı için henüz o kadar popüler olmayan CAD 3d adlı bir programdan söz ede- lim. Bu program bir cismin üç deği- şik görüntüsünü aynı anda kombine olarak çizmenizi sağlıyor. Kendisi bu çizimlerden üç boyutlu şekli oluştur- duktan sonra herhangi bir açıdan gö- rüntü almanızı sağlıyor. Elektronik elemanları yerleştirmek için iki popüler program mevcut. Bunlar, PCLO Cad ve Newio adlı programlar (Dynamic Cad adlı tek- nik çizim programı da devre haltırla- yabiliyor, fakat bunlar kadar rahat değil.) Bunlardan ikincisi hem daha ekonomik, hem de daha kullanışlı (mesela bir kaç değişik parametreye göre hatları birleştiriyor; sadece dik birleşen hatlar gibi). Fakat bu prog- ramın şu andaki tek dezavantajlı yö- nü Almanca olması. Tahminim yakın bir zamanda bu program İngilizceye çevrilerek daha geniş bir kitlenin kul- lanması sağlanır. Ve geldik AMIĞA'nın animasyon programlarına. Bu kategoride başı AÂegis firmasının Aegis Animatör, Elektronic Arts firmasının Deluxe Vi- deo adlı programları çekiyor. Bunlar- dan birincisi daha basit ve rahat kul- lanımlı. Öteki ise çok daha detaylı bir program olduğu için (belki de!) kul- lanımı daha zor. Aegis Animatör gra- fiksel animasyonları çok rahat şekil- de yapmanıza izin veriyor. Fakat bir- çok şeyin eksikliğini hissediyorsunuz. Deluxe Video'da bir animasyon ha- zırlamak bazı yerlerde program yaz- mak kadar detaylı olabiliyor. (Mese- la, gerekli resimleri zamanından ön- ce yavaş olarak yükleyip animasyo- nun devamlılığını sağlamak.) Bulu- nan özellikler ise grafiksel animas- yonların dışında, ses ve müziği stereo olarak kullanabilmek, yazı stillerini dondurup boyutlarıyla oynayabilmek vs. Bu programın ilginç bir özelliği, animasyonu ekranda görünen ufak