1 Ekim 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 30

1 Ekim 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 30

sinin ekrana aktarılmasına yarar ve kullanımı Text (konum, dizi, eleman sayısı) şeklindedir. Burada Text, rutin ismi; parantez içindekilerse rutin parametreleridir. Konum yazılacak dizinin ekrandaki yerini, dizi karakter dizisini, eleman sayısı ise bir diziden kaç elemanın kul- lanılacağını gösterir. Amiga'nın işletim sisteminde buna benzer yüzlerce rutin kullanılmaktadır. Bu rutinleri kullanmak için ise C en uygun dildir. C, 1972 yılında New Jersey'deki ün- lü Bell Laboratuvarı'nda geliştirildi. Dennis Ritchie, Ken Thompson tara- fından tasarlanmış B dilini geliştirerek bugünkü C'yi yaratmıştır. C genel amaçlı programlama dilidir. Modern kontrol akışı ve data yapısı, çok zengin komutları ile C dilinin öne- mi gittikçe artmaktadır. C bir yüksek seviye (High Level) dili (Basic, Fortran, Cobol, Pascal gibi) veya düşük seviye dili (Assembler) değildir. Belki orta se- viye dili deyimi kullanılabilir. Belirli bir uygulama için tasarlanmadığından birçok alanda işletim sisteminden mü- hendislik ve ticari programlara, mik- roişlemci kontrollü elektronik araçla- rın sistem yazılımına kadar başarıyla kullanılmaktadır. Cilk olarak UNIX işletim sistemi- nin yazılım geliştirme çalışmaları için düşünüldü ve ilk C derleyicisi DEC PDP-1l'de Dennis Ritchie tarafından başarıyla denendi. UNİX ilk olarak Assembler diliyle hazırlandı. Daha sonra yeni sistem programlarının ya- zılması (system utilitles) sırasında çe- şitli bilgisayarların donanım farklılık- ları nedeniyle güçlüklerle karşılaşıldı. Bunun için Ken Thompson ve Dennis Chat İnt Short Long Float Double Float Ritchie UNIX işletim sistemini C yar- dımıyla yeniden tasarladılar. Böylece farklı donanıma sahip sistemler ara- sında tam uyum sağlanmış oldu. C yapısal programlama dilidir. Bu özelliğiyle Pascal diline büyük benzer- lik gösterir. Dergideki Pascal yazıları C_lt_îğrenimi açısından temel oluştura- ilir. Pascal'da her program grubu begin- end çiftinin arasında tanımlanır. C'de, dilinin yaygınlaşmasıyla birçok yazılım şirketi C derleyicileri hazırladılar. Bu dil, C- 64'te de uygun derleyiciyle kullanılabiliyor. benzer mantıkla, her program grubu (, ) işaretleri arasında yeralır. Çok basit bir örnek verelim: main( ) | /*Pascal'daki begin gibi *” printf(“deneme”); | #*Pascal'daki end gibi *” Program başında yeralan main( ) ana program grubunu belirler. Bu program yardımıyla deneme yazısını ekrana aktarabiliriz. Bunun için kul- lanılan print f0) bir library fonksiyo- nudur ve parantez içinde parametre olarak bir karakter dizisi tanımlanmış- () işareti her bir işlem adımının so- na erdiğini gösterir. Bu notasyon Pas- cal'da olduğu gibidir. ASC I 8 ACSII 9 bit Te ,bil 36 16 bit 3ö 32 bit 36 32 bit 36 64 bit 72 Hoönevwe Programdan da anlaşıldığı gibi /* ve */ arasına açıklama yazılabilir. Bu kullanım Basic'teki REM gibidir. C'de kullanılan değişkenler de Pas- cal'da olduğu gibi her bir program bloğu içinde tanımlanır. Aşağıda de- ğişken tipleri ve bazı sistemlerle kar- şılaştırılması verilmiştir. Burada gördüğümüz bit uzunlukları sistemlerde kullanılan mikro- işlemcilerin veya merkezi işlem ünite- lerinin iç bellekleri (register) tarafın- dan belirlenir. 68000 işlemcisi Amiga tarafından kullanılmakta ve Data re- gister'leri Bayt (8 bit), Word (16 bit), Long (32 bit) bilgi işleyebilme yetene- ğine sahiptir. Bu ilişkiyi aşağıdaki tab- lolardan görebilirsiniz. Böylece C ile Assembler programlama arasındaki ilk ilişkileri açıklamış olduk. Bu man- tıkla C'deki birçok komutun Assemb- ler komutlarına derleyici yardımıyla doğrudan çevrildiğini söyleyebiliriz. Floating Foint işlemlerin dışındaki işlemler, doğrudan Data registerler kullanılarak yapılır. Bu işlemlerden ba- zıları toplama, çıkarma, çarpma, böl- me, bit işlemleri ve karşılaştırmalardır. Yukarıda saydığımız çarpma ve bölme işlemlerinin 68000 komutları arasında olduğunu hatırlatalım. C derleyicileri (compiler) konusunda da bir şeyler söyleyelim. C dilinin yaygınlaşmasıy- la birçok yazılım şirketi C derleyicile- ri hazırlamıştır. Amiga için iki derle- yiciden söz edebiliriz. Bunlardan en popüler olanı Lattice C'dir. Diğer bir derleyici de Aztec C'dir. Bu derleyici- leri ilerki yazılarımızda tanıtacağız. C-64 kullanıcıları için de çeşitli der- leyiciler vardır. C-64 kullanıcılarını da kapsayan C yazılarımızda, bir ders ki- tabı niteliği taşıyan ve ilk kitap olan Brian Kernighan ve Dennis Ritchie'nin yazdığı The C Programming Langua- ge'i örnek aldığımızı belirtelim. O EBCDİC 8 bit bit bit 8 bit bit 32 bit bit 16 bit bit 32 bit bit 64 bit Commodore