1 Ekim 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 63

1 Ekim 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 63
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

7. Şekil 2/0 derece çevrilir. TUŞ DEĞİŞİMİ C128'in klavyesinin üst kısmında CAPS LOCK tuşu bulunmakta, bu tuşa bastığınızda büyük harf yazma- ya başlar. C128'in uluslararası modellerinde CAPS LOCK tuşu yerine ASCIİ-DIN tuşu bulunur. DİN kelime- si DEUTSCH İNDUSTRY NORM kelimelerinin baş harf- lerinden oluşmuştur. Bu tuşa basıldığında işletim sis- temi yabancı dil karakter setini hafızaya yükler. C128'imizin tuş takımı AWERTY tipindedir, ancak tuş takımını basit bir yöntemle F klavye tipine çevirebili- riz, ancak makineyi kapatmamızla birlikte F-klavye- miz de kaybolur. Her F-klavye kullanmak istediğimiz- de aşağıdaki örnek programı tüm tuşlar için uygu- layın: 410 REM F-klavye 20 FORİ-0OTO 88 30 POKE 69124 1, PEEK (64128 4 1) 40 NEXT | 50 REM sadece uluslararası modeller 60 REM bu satırı yazsın 70 REM: POKE 2757, PEEK (2757) OR 128 80 POKE 830,0 90 POKE 831,27 100 POKE 69124 12,89 140 POKE â912-4-25,90 213 (5D5) adresinde o an basılan karakterin kodu saklanır, ama bu kod ASCİİ kodundan farklıdır. Tuş takımını F-klavyeye çevirmek İçin o tuşun 213 numa- ralı adreste saklanan kodunu 6912'ye ekleyip elde ettiğiniz adrese istediğiniz karakterin ASCİI değerini POKE edin. Örnek programımızı çalıştırırsanız, Y tuşu- na bastığınızda Z harfini, Z tuşuna bastığınızda da Y harfini elde edersiniz. 6d Commodore lanmak zorunda kalacaksınız. Ancak aşağıdaki programımızı yazarsanız sadece bir elinizi yazım için kullanmanız yeterli olacağı gibi sadece sağdaki ra- kam tuşlarını ve fonksiyon tuşlarını kullanacağınızdan yazım hiziniz artacak, programımız fonksiyon tuşla- rından 41,3,5, ve 70 ye A-D harflerini, 2 ve 4'e E ve F tuşlarını ö ve 8& numaralı fonksiyon tuşlarına da DEC|” ve HEXS( komutlarını tanımlıyor. HEX veri girişinde * ve — tuşlarının faydası olmadığı için bu iki tuşa E(4) ve F (X) harflerini tanımlıyoruz. E ve F harflerini ise SHFT F2, F4 tuşları ile isterseniz rakam tuşlarındaki * ve — tuşlarına basarak elde edebilirsiniz. Hex veri girişine başlamadan evvel aşağıdaki programı yazıp çalıştırın: 40 REM hex-klavye 20 KEY 1,“A” 30 KEY 3,“B” 40 KEY 5,“C" 50 KEY 7,"D” 60 KEY 2,“E” 70 KEY 4,“F” 80 KEY ö,“PRİNTDEC ”- CHRS(34) 90 KEY 8,“PRİNT HEXS(” 400 FOR 1520 TO 88 440 POKE 61924 1, PEEK (64128 41) 120 NEXT | 130 POKE 2757, PEEK (2757) OR 128 140 POKE 6994,32 150 POKE ö985,69 160 POKE 6986,70 Makine Dili'nde bir programı DATA saftırları ile gir- meye çalışan programcılara da işlerini kolaylaştıra- bilecek bir yardımda bulunalım. Genelde DATA sa- tırlarındaki rakamları yazarken klavyenin sağındaki rakam tuşlarını kullanmak çok kolay olmakta. Ancak bu tuşlar arasında *,' virgül olmaması işleri aksatıyor. Aşağıdaki programımız çalıştığında sağ tarafta ra- kamların bulunduğu yerdeki *” nokta artık */ virgül basmaya başlayacak. 40 REM Nokta yerine Virgül 20 FOR |-0 TO 88 30 POKE 6912 41, PEEK (64128 4 1) 40 NEXT | 50 POKE 2757, PEEK (2757) OR 128 60 POKE 830,0 70 POKE 8341,27 80 POKE 6994,44 C128 İÇİN HEX-KLAVYE Bir makine dili programı girerken rakamlardan baş- ka A ile F arasındaki harfleri de kullanmanız gerekir. Ancak klavyenin ortalarında bu harfleri aramak ya- zım hızinizi düşüreceği gibi iki elinizi de yazım için kul- lanmak zorunda kalacaksınız. Ancak aşağıdaki programımızı yazarsanız sadece bir elinizi yazım için kullanmanız yeterli olacağı gibi sadece sağdaki ra- kam tuşlarını ve fonksiyon tuşlarını kullanacağınızdan

Bu sayıdan diğer sayfalar: