1 Ekim 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 27

1 Ekim 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 27
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

dosyalarının rahatça değiştirilerek kullanılabilmesini sağlar. IFF ile sa- yısal veriler, tarihler, resimler, metin ve sesler depolanabilir. INTUİTİON: Amiga'nın işletim sis- temini kullanıcının hizmetine sunan grafik görüntüler sistemi. Ayrıca DOS ile çalışan tüm programların menüler, ikonlar, vs. ile kullanıcıdan girdi alması böylece mümkün olur. SCROLL BAR: Program için kullan- dığınız pencerenin yanındaki ince, uzun, dikdörtgen bölüm. Programın pencereye sığmayan kısmını görebil- menizi sağlar. SIZING GADGET: Kullanılan pen- cerenin boyutlarının değiştirilmesini sağlar. TOOLS: Workbench'te çalıştırılan bir programa Amiga'nın verdiği isim. Notepad, Icon Editor ve Graphicraft bunlara örnektir. WINDOW: Bağımsız çalışan bir programı yerleştirebileceğiniz, genel- likle büyüklüğü ve yeri değiştirilebi- len, çerçeveli bir ekran bölümüdür. Amiga'nın multitasking işletim siste- mi sayesinde aynı anda birçok pen- cere kullanılabilir. ' WORKBENCH: Amiga'nın ikonlar- la kontrol edilen yazılımı. İşletim sis- teminin bu parçasıyla dosyaları ince- leyebilir, programları çalıştırabilir ve diğer fonksiyonlara erişebilirsiniz. Amiga, bunu sağlamak için, Intuiti- on grafik-arabirimini kullanır. Avpıo AUDIO COPROCESSOR CHIP: Takma adı PAULA olan bu çip, Amiga'nın sesle ilgili yordamlarının birçoğunu korntrol eder. Amiga'nın donanımındaki en fazla 4'e kadar ay- rı sesin digital-analog çevirimini sağ- lar. Ayrıca girdi/çıktı ile ilgili işler- den birçoğunu da üstlenmiştir. (Ör- neğin, disk sürücü, interrupt, mou- se/joystick port'ları vs.) KICKSTART: Amiga işletim sistemi- nin ilk açılışta kullanılan parçası. Herhangi bir programa geçmeden önce yüklenmesi gereklidir. Amiga 1000'de diskten RAM-ROM adı ve- rilen özel bir RAM bölümüne yükle- nir, Amiga 500 ve 2000'de ise ROM olarak bulunur. MENÜ: Çeşitli seçenekleri içeren ve genellikle mouse ile **menü”' bandın- dan erişilen kutu. MULTITASKING: Bilgisayarın ay- nı anda birden fazla programı yürü- tebilme yeteneği. Diğer mikro-bilgi- sayarlarda normal donanımda bulun- mayan bu özellik, Amiga'nın en önemli üstünlüklerindendir. OS (OPERATING SYSTEM): Her bilgisayarın devamlı olarak çalıştırdı- ğı bir program. Ekran, disk sürücü gibi donanımla ilgili uzantıların kont- rolünü ve başka programların işleti- lebilmesini sağlar. POIİNTER: Seçim yapmakta kullanı- lan, mouse'un hareketleriyle yöneti- len küçük işaret. Amiga standart ola- rak küçük bir ok kullanır. PROJECTS: Çeşitli programların ya- rattığı dosyalara Amiga'nın verdiği isim. Örneğin Notepad'de yazılan notlar ve Deluxe Paint resimleri bi- rer project'tir. REOUESTER: Bir programın istedi- Bi çeşitli bilgileri alma yolu. Program dikdörtgen bir kutucuğa gerekli ve- rileri yazmanızı bekler ve ancak ya- zıldıktan sonra çalışmaya devam eder. MIDI (MÜZİK ALETLERİ İÇİN DİGİTAL ARABİRİM): Elektronik müzik aletlerini birbirine bağlamak- ta kullanılan standart arabirim. Synthesizer'lar ve ritm aletleri için kullanılır. Amiga'nın audio yardım- cı işlemcisi (Paula) bir MIDI arabi- rimini desteklemektedir. Asıl dona- nımda bulunmamasına rağmen, MI- DI ayrıca temin edilerek yerleştirile- bilir. VOICE: Elektronik olarak üretilen bir ses. Vurmalı çalgılar da dahil ol- mak üzere her türlü müzik aletinin sesleri olabilir. Amiga'nın 4 kanallı ses donanımı eşzamanlı olarak ikisi sağda, ikisi de solda olmak üzere top- lam 4 stereo kanaldan ses üretebilir. GRM’I l[CSı'V[I)IiÜ ANIMATION COPROSSESOR CHIP: Takma adı Agnus olan bu çip, Amiga'nın birçok grafik fonksi- yonunu koöntrol eder. Blitter ve Cop- per'i de içerir, DMA'yı yönetir. BIT MAP'!: Amiga'nın dikdörtgen bir noktacık dizgesi olarak kullandığı bellek bölümü. Bu bölüm Amiga'nın ekran grafiklerinin temelini oluştu- rur. BLIİTTER: Agnus'un hızlı grafikler çizebilen ve dikdörtgen grafik parça- BOB (Blitter Object): Ekranda iste- nilen büyüklükte yaratılıp blitter ta- rafından hareket ettirilebilen görün- tü parçaları. Sprite'lar gibi büyüklük- leri sınırlı değildir. Ancak arka gö- rüntüden bağımsız olmadıkları için daha yavaş ve zor hareket ettirilirler. COPPER: Agnus'un, grafik çipleri ile ekrandaki görüntü arasındaki uyumu sağlayan bölümü. FONT: Yazı yazmak için kullanılan tüm yazı karakterleri. Amiga'nın standart donanımında 7 adet hazır font bulunur. Normalde görülen font, Topaz'dır. GENLOCK: Amiga'nın grafiklerinin bir video kaynağından gelen görün- tülerle birleştirilmesini sağlayan ci- haz. HOLD AND MODIFY (HAM): Amiga'nın tüm 4096 renk tonunu gösterebildiği bir grafik modu. ILEBM: İki boyutlu renkli noktacık- lardan oluşan görüntü. IFF standar- ti içindeki formlardan biridir. Böyle- ce IİLBM formatındaki görüntüler de- Bişik programlarda kullanılabilir. INTERLACING: Amiga'nın en yük- sek çözünürlük derecesindeki ekranı. 400 yatay çizgi içerir, bu yüzden ken- di monitörü dışındaki cihazlarda tit- remeye neden olabilir. Standart Ami- ga ekranında 200 yatay çizgi bulunur. PIXEL: Ekran görüntüsünü oluştu- ran ışık noktacıkları. Ekran çözünür- lüğü dikey ve yatay pixel sayılarıyla tanımlanır (320 x 200 gibi). RASTER IMAĞGE: Pixellerden olu- şan bir görüntü. Bunun aksine vek- tör görüntü ve çizgilerden oluşur. Amiga, monitöründe raster görüntü yaratır. RESOLUTİON: Dikey ve yatay ola- rak tanımlanabilen pixel sayısı. Ami- ga'da beş farklı çözünürlükte ekran vardır. Bunlar iki çeşit yatay (200 x 400), iki çeşit dikey (320 x 640) çözünürlük ile bir de özel HAM mo- dudur. ROGB: Digital ve analog renkli moni- törleri tanımlamada kullanılan bir te- rim. RGB digital monitörlerde 16 renk, analoglarda (Amiga 1080) ise teorik olarak sonsuz sayıda renk kul- lanabilir. SPRITE: Arka görüntüden bağımsız hareket ettirilebilen görüntü parçala- rı. (Örnek: Amiga Pointer'i.) VIDEO COPROSSESOR CHIP: Takma isni DENİSE olan bu çip 68000 işlemcisine ekran kontrolünde yardımcı olur. Ekran görüntüsünü ve sprite'ları yönetir. 271

Bu sayıdan diğer sayfalar: