1 Ekim 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 20

1 Ekim 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 20

da en az birkaç tane iş bulunur) dü- zenlemek ve belleği inceleyip değiştir- me olanağı taşırlar. Tabil, bu prog- ramların kullanımı sırasında aşırı bir dikkat sarfetmeniz gerekmektedir, yoksa sistemi crash ettirirsiniz. Sanırım, burada ilginç bir uygula- ma programından bahsetmenin za- manı geldi. Bu programın adı GRABBIT. Yaptığı iş ise herhangi bir programın grafiklerini printer'a çı- karması veya üzerinde oynayabilesi- niz diye diskette saklamak. (Demin yukarıda sözünü ettiğimiz IFF for- matına uygun olarak.) Böyle bir programı olunca insan oldukça ilginç şeyler yapabiliyor doğrusu!.. Geldik, oyun programlarına... Böyle bol renkli, hızlı ve ilginç ses özellikleri olan bir bilgisayarın oyun” larının da film kalitesinde olması beklenir herhalde. Gerçekten de bir- çok oyun bu özelliklere uyuyor. Fa- kat, alışkanlık olsa gerek, bazı yazı- lım firmaları diğer bilgisayarlardaki ucubik oyunlarını AMIĞA'ya uygu- lamayı ihmal etmemişler! Kısacası, AMIĞA'nın oyun piya- sasında her türlüsü mevcut. Fakat, biz burada alışılmışın dışındakilere değineceğiz. Çünkü diğerlerini herkes biliyor. Biz burada bazı oyunları ör- nek olarak verip, onlar üzerinde edin- diğimiz bazı izlenimleri size aktara- cağız. İlk oyunumuz, C-64'te de bulunan Defender of the Crown adlı oyun. Bu oyun piyasaya çıkalı neredeyse bir yıl olacak. Fakat daha hâlâ grafik ve ses özelliklerinden söz ettiriyor. Surgeon (cerrah) adlı oyunu oynar- 20 ken bir cerrah oluveriyorsunuz! Ve- ya olmasanız da, oldukça çok tecrü- be sahibi oluyorsunuz. Bunu da has- taları çığlık çığlığa öldürmekle bece- riyorsunuz!! Neyse, oyunu en başın- dan anlatalım isterseniz... Hasta si- ze geliyor ve genel bilgiler veriliyor. Karşınızda bir de röntgen filmi çekil- miş duruyor. Buna bakıp bir karar vermek zorundasınız. Eğer ameliya- ta karar verirseniz operasyon odası- na geçip biçme işlemine başlıyorsu- nuz. Sol üst köşede hastanın kardi- yografisini (hani şu kalp atışlarını gösteren alet) izleyerek yaptıklarını- zın etkisini de kestirebiliyorsunuz. Üstteki menüden size gerekebilecek her türlü aracı alabiliyorsunuz. (Neş- ter, bistüri vs.) Ağrı dindirici veya na- bız düzenleyici iğneler de bu menüye dahil. Size burada bir ipucu vereyim; hastalar genelde Atropin'den (eğer kalpten rahatsızsa) veya aort'u keser- seniz (her hasta) gidiyorlar. Satranç sever misiniz? İşte size Chessmaster. Konuşan bir satranç programı. Tüm mesajlarını konuşa- rak veriyor. Değişik zorluk seviyele- ri mevcut. (Aman siz gene de en ba- sitinde oynayın!) İsterseniz size yar- dımcı oluyor. İster yukarıdan, ister eğik bir açıdan, ister yan taraflardan bakabiliyorsunuz satranç tahtasına. (“Satranç tahtasına alışamadım, bir şey göremedim, o yüzden yenildim.'' diyemeyeceksiniz yani!) Bir bilgisaya- rın nasıl düşündüğünü merak ediyor- sanız, söyleyin size düşündüklerini göstersin. (Aman bunu alet yenilirken yapmayın, çok kötü şeyler düşünme- ye başlıyor o sıra!) Yaptığınız bir oyunu diskette saklayabiliyorsunuz, yükleyebiliyorsunuz, analizini ve is- tatistiklerini yaptırabiliyorsunuz, ya- zıcıya döktürebiliyorsunuz veya bel- li bir pozisyonda problem çözdürebi- liyorsunuz. (Şu kadar hamle sonra mat gibi.) Kısacası yok yok bu prog- ramda. Spor, oyunları sevenler AMIĞGA'- da çeşit bolluğu karşısında şaşırıp ka- hıyorlar. Futbol, basketbol, rugby, golf, beyzbol, tenis, araba yarışı, ka- rate, judo, rodeo, boks ve çoklu oyunlar (Winter-games gibi) her biri birden çok firma tarafından üretilmiş durumda. (Şu anda altı yedi çeşit bas- ketbol mevcut.) Hemen hepsi de ani- masyon özelliklerini oldukça iyi kul- lanmışlar AMIĞA'nın. Şahsen ben rugby'nin nasıl bir oyun olduğunu merak ederdim. AMIĞA'da rugby'- yi gördükten sonra, gerçekçiliği kar- şısında bu merağımdan vaz geçtim. Savaşlı, vurdulu kırdılı oyunları merak edenler, şimdiden bir joystick firmasına ortak olmanın yollarını arasınlar. Çünkü, AMIĞA'da bu tür oyunlar o kadar gerçekçi ve hızlı gra- fiklerle yapılmış ki insan bir oturdu mu başından kalkamıyor. Adventure oyunlara gelince... Ne- dense, AMIĞA'nın adventure oyun- ları o kadar sıkıcı gelmiyor. Çünkü çok rahat kullanılıyor. En çok kulla- nılan komutlar genelde mouse ile kul- lanılabilecek şekilde yerleştirilmiş; böylece tuş takımını eskitmiyorsu- nuz. Hafızayı oldukça geniş bulduk- larından olacak, yazılım firmaları ad- venture oyunlarını oldukça akıllı ve detaylı yapmışlar. İnsan kendini de- taylara öyle kaptırıyor ki sanki kar- şısında birisiyle sohbet ediyor. (Ge- çenlerde dalgınlıkla AMIĞGA'ya da bir çay söyledim!!!) AMIGĞA üzerine yapılanlar özetle bunlar. Çoğu kimse bunlar yeter za- ten diyor. Benim fikrim bunlar henüz başlangıç. Donanım ve sistem açısın- dan bu kadar detaylı bir bilgisayar- da, sadece diğer bilgisayarlardaki ör- neklerden biraz daha gösterişli örnek- ler bunlar. Gerek yazılım, gerek do- nanım tasarlayan firmalar yapabile- ceklerinin tümünü ortaya koymuş de- ğil bence. Dileğimiz, AMIĞA'nın gerçek gücünü ortaya çıkaran uygu- lamalara bir an önce kavuşmak. Bu yazıda, daldan dala konup her şeyi içermeye çalıştık. Her konuda gerekli detaydan tek bir yazıda bah- setmenin imkansızlığı aşikâr. Tahmi- nim yakın zamanda başka yazılarda detaylara ineriz. O zamana kadar hoşçakalın!..