1 Ekim 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 16

1 Ekim 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 16

ğini de belirtelim. Örnek verecek olursak; Data Becker firmasının Da- tamat, Profimat programları, Preci- sion'in SuperBase'i, MS-DOS'tan ta- nıdık Lotus 123 programının VİP Professional adlı uygulaması, aynı şekilde MS-DOS'daki dBase'in dBMan adlı uyarlaması. Uyarlama- lardan başka AMIĞA'ya özgü prog- ramlara bir göz atalım. İlk sıralarda, iş grafiklerinde kullanmak üzere ta- sarlanmış Aegis firmasından Aegis Impact programını görüyoruz. Analyze adlı spreadsheet programı Lotus 123 programının tüm özellik- lerini üzerinde toplayıp birçok geliş- meleri de eklemeyi ihmal etmemiş. Bunun üzerine bu programın tümü- nü mouse, pull-down menu ve win- dow'larla kullanmanın rahatlığı ek- lenince tadından yenmiyor. Aynı grupta bulunan bir diğer popüler program da Logistix adını taşıyor. Bu programın en büyük özelliği, içinde- ki verilere CPM Crithical Path Met- hod) yöntemini uygulayıp iş takip planı çıkarabilmesi. Tabii, bu iş pla- nını çıkarırken maliyet unsurunu mi- nimum tutmaya çalışıyor. Burada, spreadsheet programlarının ne işe ya- radığını merak edenler için çok yü- zeysel bir açıklama yapalım. Büyük bir çalışma kağıdı düşünün; bunun belli bir bölgesine siz kendi bilginizi girebilirsiniz. Ana program bu bilgi- leri değerlendirerek daha değişik bil- giler üretecektir. (Hesaplama veya bilgi taşıma yoluyla.) Bilgili bir kul- lanımla birçok problem spreadsheet'- ler yardımıyla çözülebilir; örnek ola- rak mühendislik hesaplamalarını, sa- tış analizlerini, bütçe hesaplarını ve- rebiliriz. Database (veri tabanı) prog: ramları ise daha çok dosyalama iş- 16 lemlerine ağırlık verirler. Verilerini- zi çok rahat bir şekilde ekrandan gir- menizi ve bunları diskette (veya baş- ka bir yerde, mesela harddisk'te) sak- lamanızı sağlar. Bu verileri değişik şe- kilde sıralamanız veya işlemeniz mümkün olduğu gibi, bunlardan bazı özelliklerine göre rapor da üretebilir- siniz. (Mesela, minimum stoğun al- tına düşmüş malları listelemek) AMI- GA'nın kendine ait database prog- ramlarına örnek olarak Soft Wood firmasının MiAmiga Ledger (muha- sebe) ve MiAmiga File (genel dosya- lama) programlarını verebiliriz. Bun- ların en çok tutulan özellikleri olduk- ça rahat kullanışlı olmaları. Bu ka- tegoörideki programların da sadece en popüler olanlarına değindikten son- ra, kelime işlem programlarını ele alalım. AMIĞA'daki kelime işlemciler iki gruba ayrılıyor: klasik kelime işlem- ciler ve masa üstü matbaacılık (desk- top publishing) tipinde olanlar. Diğer sistemlerdeki birçok kelime işlem programları AMIGA'ya uyarlanmış durumda. Pek tabii, bunların birin- ci grupta yer aldıklarını söylemeye gerek yok. Bunların en popüler olan- ları: Wizawrite, Textcraft, Textomat, Enable Write, Scribble ve Professio- nal Text Engine. Bunların çoğu de- ğişik font ve yazı stillerini kullanma- ya olanak veriyor. Kısmen de olsa grafik eklemek sözkonusu. Masa üs- tü matbaacılık tipinde programların en popüler olanları ise Pagesetter ve Prowrite adlı programlar. Bunlardan birincisi, çok daha fazla olanaklar içeriyor, fakat renkli çalışmak müm- kün değil. Daha çok sayfa düzeni ön planda tutulmuş. İkincisi daha çok kelime işlem programına benziyor. Fakat renrikli basım ve renkli grafik gi- bi olanaklara sahip. Geldik AMIĞA programları için- de en eğlenceli gruba. Bu grup her türlü grafik çizim, boyama, teknik çi- zim, animasyon, baskı programları- nı içeriyor. Resim çizimi ve boyama- sı için en popüler program Electro- nic Arts firmasının ürünü olan Delu- xe Paint II programı (bu program Deluxe Paint I programının tüm özel- liklerini olduğu gibi içeriyor); bunu hemen arkasından Aegis firmasının Images adlı çizim programı izliyor. Her iki program da normalde bir çi- zim programında bulunması gereken tüm özellikleri fazlasıyla içeriyorlar. Bilhassa Deluxe Paint II programının fazlalıkları ilgi çekiyor. Bunlara ör- nek verecek olursak: Resmin herhan- gi bir bölgesini çeşitli oranlarda bü- yütmek, küçültmek, döndürmek, perspektife tâbi tutmak gibi. Fanta-