1 Kasım 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 18

1 Kasım 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 18

Bu işin en güzel tarafı, bütün aşamalarda kontrolun sizde; sadece sizde olması. Ama şirket toplantısına yetiştireceğiniz ayrıntılı raporu güzelce hazırlayıp “'Vay be, ne döktürdüm”' dediğiniz ancak yazının ortasında yer alacak bir grafiği yerleştirmediğinizi fark etmek de var işin içinde... : (8 bitlik bir bilgisayarda masa üs- tü yayıncılık yapılabilir”” desem ço- ğunluğunuz bana ““bizle alay mı edi- yorsun?” diyebilir. Doğru, ben de aynı şeyi söyler ve hatta bu işin AMI- GA, Apple Macintosh veya bir PC gibi ustalara bırakılmasını önerirdim. Ancak C-64 ve C-128'deki program- ları gördükten sonra fikrimi değiştir- diğimi söyleyebilirim. Hayır, masa üstü yayıncılık artık sadece Mac ve PC'lere özgü bir maharet değil. Bugüne kadar, Commodore sahip- leri, Print Shop, Banner Machine ve Certificate Maker gibi programlarla, tebrik kartı, antetli kağıt ve el ilân- ları gibi şeyleri basabiliyorlardı. An- cak daha kompleks yani karışık ve büyük işler yapmak bastırılmak isten- diğinde bunlar yetersiz kalıyordu. Bu 18 durumda ya daha pahalı bir sistem al- mak ya da bilinen basım teknikleri- ne başvurmak gerekiyordu. Ancak günümüzde Commodore piyasasında son derece gelişmiş masa üstü yayın- cılık programları mevcut ve bu prog- ramlar gelişmiş özellikler ile gerçek- ten son derece iyi hizmet veriyorlar. ALIŞILMIŞ BASKI TEKNİKLERİ Masa üstü yayıncılığı gözden geçir- meden önce, alışılmış metotlarla ya- yıncılığın bazı aşamalarına bir göza- talım. Kısmen terkedilen iptidai iş- İemleri tanırsanız, zannederim ki, masa üstü yayıncılığın değerini daha iyi anlarsınız. Alışılmış metotlarla aylık ya da haftalık gazete basımı hem zaman alır hem de çok paraya malolur. Bu B Te llT CCCi sistemde ilkönce basacağınız dökü- manın içeriğini toplarsınız. Tabii ki bununu bir daktilo veya kelime-işlem programında yazdırmanız gerekir. Daha sonra metni mürettipe (dizgiyi yapan kişi) verirsiniz. O da yazıyı ya da dökümanı istenilen yazı tipine (ki buna stil diyoruz) ve istenilen büyük- lüğe göre (ki buna da punto diyoruz) ayarlar ve bu şekilde basılmasını sağ- lar. Ancak bu zahmetli işlere kalkışma- dan önce belli şeyleri görüp değiştir- menizi sağlayacak bir işleme yani ter- tipleme ya da düzenleme (layout) iş- lemine ihtiyaç duyulacaktır. Çünkü bastıracağınız dökümanın nasıl ola- cağını tahmin etmekle görmek arasın- da çok fark vardır. Ayrıca baskının iyi olması için dökümanın sayfa dü- zeninin nasıl olacağının, hangi yazı karakterinin kullanılacağının müret- tipe söylenmesi gerekir. Mürettip, sizin düzenlediğiniz şe- kilde, yazıları kesip yapıştırarak,sizin düşündüğünüz taslağı oluşturur. Baş- lıklar, yazılar ve manşetler dikkatli- ce sırasına göre dizilir, tasfiye edilir ve yerleştirilir. Eğer metin çok uzun veya çok kısaysa, bu sayfa yetersiz-