1 Kasım 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 41

1 Kasım 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 41

laşık, sık aralıkla yazılmış 150 dakti- lo sayfasına karşılık gelir. Disket alır- ken dikkat etmeniz gereken, “*doub- le sided” yani her iki yüzüne yazıla- bilir olmasıdır. Tek yüzü (İngilizce: single sided) disketler de kullanılabi- lir, ama üretici ikinci yüzlerini denet- lememiştir. Eğer ikinci yüz hatalıysa, verileriniz kaybolabilir. Klavye, fare ve disket sürücüyle AMIĞA'nın eri önemli giriş gereçle- rini tanımış oldunuz. Tabit bunlar olası giriş gereçlerinin tümü değil. AMIGA 1000/2000 modellerinin ar- ka yüzünde, AMIGĞA 500'ün ise yan yüzünde fiş ya da priz görünümün- de bulunan farklı bağlantı yerleri ara- cılığıyla, birçok farkh gereç daha bağlanabilir. Bunlar giriş, çıkış ya da her iki fonksiyonu birlikte içeren ge- reçler olabilir. Bu tür ek gereçler ara- sından örnek olarak yalnızca modem- den sözedeceğiz. Bir modem kullana- rak AMIGA üzerinden genel telefon hatları aracılığıyla diğer bilgisayarlar- la bağlantı kurulabilir. Bu sırada mo- dem hem giriş gereci (eğer o sırada başka bilgisayardan geler verileri alı- yorsa) hem de çıkış gereci olarak kul- lanılabilir. Girişten sonra veriler işlenir. Bu, EVA prensibinin ikinci aşamasıdır. Bu aşamada, AMIGA'da bazı ek çip- lerle destek]çnmiş olan, merkezi işlem birimi görev yapar. MİB'in yapısı ve çalışma tarzı bu dizinin ilk bölümün- de anlatılmıştı. AMIGA'da verilerin işlenmesi özellikle çok hassas bir şe- kilde gerçekleşir. Bu konuda hem do- nanım hem da yazılım rol oynar. Bu bağlamda öncelikle ilginç olan iki kavram, Multitasking ve yardımcı iş- lemci kavramlarıdır. MULTITASKING Bir bilgasayar normal olarak tek bir görevi (İngilizce: task) yerine ge- tirir. Ançak bu görev tamamlandık- tan sonra, bir sonraki göreve geçer. Bu çalışma tarzı aynen insanınkine benzer. Birisinden üç işi aynı anda yapması istendiğinde, çoğu zaman ““herhalde kendimi parçalayamam?” itirazlarıyla karşılaşılır. İnsan gerçek- ten de kendini parçalayamaz, ama herhalde birden fazla işi “aynı anda”' yapabilir. Hayalinizde, masasını yal- nızca uyumak ya da yemek pişirmek için terkeden bir bilgisayar meraklı- sını canlandırın. Eğer bir yemek pi- şirmek isterse, kızartmayı fırına koy- duktan sonra AMIĞA'sının başına dönerek program yazmaya devam eder. Bir saat sonra sebzeleri doğrar ve çorbayı ocağa koyar. Yine maki- nesine dönerek birkaç program satı- rı daha yazar. Kızartmayı döndür- mek ya da üzerini ıslatmak için bil- gisayar başındaki çalışmasını arada sırada kesmek zorundadır. Prensip olarak bilgisayar meraklımız, *““programlama'' ve “yemek pişirme” faaliyetlerini aynı anda yürütmekte- dir. AMIGA'da da bhenzer bir durum sözkonusudur. Bilgisayar A, B ve C programlarını ayna anda işlemek du- rumundaysa, Multitasking yetenekle- rini kullanır. Önce A programını yü- rütmekle işe başlar, bu çalışmayı bir saniyeden az bir süre sonra keser, ne- TP LA AD A a '__'_'a '.'ı Metrıet Pir m’îîü — a ada Her programda veri transferini sağlayan bir pencere bulunur. reye kadar gelmiş olduğuna bakar ve ara sonuçları saklar (bunlar, diğerle- rinin yanı sıra MİB sicillerinin içeri- Bini oluşturur). Şimdi B programı iş- letilir ve aynı şekilde bir süre sonra o da kesilir. C programına da aynı iş- lem uygulanır. sonra sıra ile A prog- ramına gelir. AMIĞA, A programı- nın saklanmış son halini ekrana ge- tirir ve kaldığı yerden çalıştırmaya de- vam eder. Sonra A kesilir, B yeniden alınır ve sıra C'ye gelene kadar çalış- tırılır. Bir programdan diğerine geçiş o kadar hızlı olur ki, kullanıcı hiçbir şey farkedemez. Onun gördüğü, üç programın da aynı anda çalışmakta olduklarıdır. Belki bazen programla- rın biraz daha yavaş çalışmakta ol- dukları farkedilebilir. Ne de olsa ger- çekte asıl sürenin üçte biri kadar ça- lışıp geri kalan sürede ara vermekte- dirler. Fakat AMIGA gibi 16 bitlik hızlı bir bilgisayarda bu durum he- men hiç farkedilemez bile. Dolayısıy- la bir program son derece karmaşık bir hesaplama işlemini yapmaktay- ken, diğer yanda bir başka programla bir mektup yazıyor olmak mümkün- ür, Aslında Multitasking prensibi yar- dımıyla bir bilgisayarın verimliliği artmaz. Tüm çalışma verimi iki, üç ya da daha çok programa bölünür. Buna karşılık yardımcı işlemciler, bil- gisayarın çalışma verimliliğini artırır- lar. Bir yardımcı işlemci (coproces- sor), merkezi işlemciden, yani MC 68000'den bağımsız olarak belirli gö- revleri yerine getiren ikinci bir işlem- cidir. Aslında teorik olarak 68000 merkezi işlemcisini, yardımcı işlem- ci olarak kullanmak mümkündür. AMIGA''yı oluşturanlar ise, uzman- laşmış yardımcı işlemciler kullanmayı seçtiler. Bunlar özellikle ekran grafik- leriyle ilgili görevleri üstlenmişlerdir. Eğer ekranda bir çizgi çizilmesi gere- kiyorsa, merkezi işlem birimi karşı- lık gelen yardımcı işlemciye gerekli doneleri (çizginin başlangıcı, sonu ve rengi) verir, çizgiyi çizmekle görev- lendirir ve hemen kendi diğer işleri- ne geri dönebilir. Özel olarak görevlendirilmiş bu yardımcı işlemcilerin tek yararı, mer- kezi işlemcinin başka görevlerle meş- gul olduğu sırada, görevini yapabil- mesi değildir. AMIĞA'nın yardımcı işlemcileri (çizgi çekmek, yüzey dol- durmak gibi) birçok görevi, MC 68000'den çok daha hızlı yerine geti- rirler. Bunun nedeni, bu görevler için özel olarak yapılandırılmış olmaları- dır. Bu nedenle AMIĞA, ekran gra- 41